vederlag är givet eller utfäst eller om bidrag till barnets underhåll är avtalat, med mindre fråga är om bidrag med visst belopp en gång för alla och beloppet inbetalts till barnavårdsnämnden i den församling, där adoptanten är kyrkobokförd, eller till nämnden å beloppet utfärdats förbindelse, vilken blivit av sökanden och nämnden godkänd. Orden "någondera sidan" upptogs i lagtexten på yrkande av första lagutskottet, som ansåg det böra klart utmärkas, att förbudet jämväl avsåge vederlag från adoptanten till de naturliga föräldrarna. Det i 8 § upptagna förbudet avser jämväl ett avtal om periodisktunderhållsbidrag. Det framhölls i propositionen, att där sådant bidrag skulle utgå, adoption ej vore rätta formen för rättsförhållandets ordnande. Den definitiva och väsentliga förändring i barnets rättsställning, adoptionen innebure, vore på sin plats allenast om adoptanten vore eller genom ett bidrag i ett för allt sattes i stånd att själv för framtiden underhålla barnet. Tillika stadgas i 8 §, att ett avtal om vederlag eller underhåll, som, där det varit för rätten kunnigt, bort föranleda avslag å ansökningen, skall, även om ansökningen bifalles, vara utan verkan. Har adoptanten i hemlighet mottagit vederlag, är han således underkastad återbäringsskyldighet, om talan därom väckes. I 9 § har upptagits föreskrift om skyldighet för domstolen att söka inhämta upplysning, huruvida vederlag eller bidrag till barnets underhåll är givet eller utfäst, samt att i övrigt införskaffa erforderlig utredning. Vidare föreskrives i nämnda paragraf, att om barnet ej fyllt aderton år, skall yttrande inhämtas såväl från barnavårdsnämnden i den församling, där adoptanten är kyrkobokförd, som ock, ifråga om barn utom äktenskap, från den barnavårdsnämnd, som har att utöva tillsyn över barnet, och eljest från barnavårdsnämnden i den församling, där föräldrarna eller den av dem, som har vårdnaden om barnet, är kyrkobokförd. Har för adoptivbarnets räkning underhållsbidrag med ett belopp en gång för alla inbetalts till barnavårdsnämnden, skall enligt 10 § genom nämndens försorg för beloppet hos riksförsäkringsanstalten eller svenskt försäkringsbolag åt barnet inköpas en livränta, lämpad efter de för underhållsskyldigheten stadgade grunder, där ej enligt underhållsavtalet hinder möter för sådant inköp eller nämnden eljest finner, att beloppet må på annat lämpligt sätt användas för barnets underhåll.
Såsom i propositionen i ämnet framhölls, finnes ej anledning antaga, att 10 § adoptionslagen i dess äldre lydelse hos domstolarna framkallat den uppfattningen, att adoption borde medgivas, även då en vederlagsbestämmelse gåve anledning till misstanke om ekonomisk beräkning från adoptantens sida. Men adoptionslagens tidigare ståndpunkt i vederlagsfrågan har visat sig medföra fara för att adoption sökes och, på grund av de med utredningen förknippade svårigheterna, erhålles även i fall, då sådan beräkning föreligger. Och av våra barnavårdsmyndigheter, som under senare år haft att hålla vakt mot ett stigande antal spekulanter i adoption, kommer den gjorda lagändringen förvisso att hälsas med tacksamhet.
E. Stenbeck.