Juristutbildningen i häradsrätterna. I andra huvudtiteln av årets statsverksproposition behandlas i sammanhang med förslagsanslaget till bestridande av vissa kostnader för domsagornas förvaltning en fråga av allmännare intresse, beträffande vilken justitieministern satt i utsikt ytterligare utredning.
I andra stycket av 24 § domsagostadgan förekommer en bestämmelse av innebörd, att sedan tingsmyndigt biträde hållit tre allmänna tingssammanträden, fortsatt förordnande att hålla dylika sammanträden icke kan meddelas honom, förrän han tjänstgjort i hovrätt och där erhållit åtminstone fiskalsförordnande eller ock fullgjort viss tjänstgöring i större rådhusrätt. Denna bestämmelses ikraftträdande har emellertid uppskjutits dels genom en övergångsstämmelse i domsagostadgan, dels genom en kungörelse den 23 mars 1923 (nr 42), enligt denna senare till utgången av juni månad 1924.
I skrivelse d. 16 nov. 1923 (se Sv. J. T. 1923 s. 418) väckte föreningen Sveriges häradshövdingar förslag om ytterligare uppskov med bestämmelsens ikraftträdande, därvid föreningen bl. a. anförde:
Beträffande stadgandet i 24 § 2 stycket torde få framhållas, att detta stadgande enligt föreningens mening säkerligen skulle, om det trädde i kraft, medföra synnerligen stora svårigheter för häradshövdingarna att i behövlig omfattning erhålla vikarier, behöriga att utan inskränkning förvalta domarämbete, och vad detta skulle betyda särskilt för de många domsagor, där det ständigt arbetades på övertid, låge i öppen dag. En avsevärd olägenhet vore också, att till följd av samma stadgande häradshövdingarnas biträden måste sluta sin tjänstgöring just vid den tid, då de i allmänhet erhållit sådan utbildning, att de skulle vara till mesta nytta såväl för häradshövdingarna som för den rättssökande allmänheten, och då de efter vunnen erfarenhet skulle för sin egen utbildning kunna bäst tillgodogöra sig någon tids ytterligare domsagoarbete. De unga juristernas vanliga domsagotjänstgöring skulle följaktligen bli mera ofullständig och mindre värdefull än under hittillsvarande förutsättningar.
Vid skrivelsen var fogad en reservation av en häradshövding, vari bl. a. framhölls följande:
Då faran för en fortfarande biträdesbrist i domsagorna, åtminstone vad anginge södra och mellersta Sverige, numera kunde anses hävd, saknades skäl för den föreslagna ändringen. Möjligen skulle den åtskillnad kunna göras, att bestämmelsen helt upphävdes i fråga om Västerbottens och Norrbottens län samt Härjedalens domsaga, där permanent svårighet kunde anses råda att erhålla biträden (jfr särbestämmelser för dessa områden i 29 och 31 §§). Beträffande övriga delar av landet skulle det snarare vara skäl att skärpa bestämmelsen i riktning mot en ytterligare minskning i häradshövdingarnas rätt till ledighet från de allmänna tingssammanträdenas hållande samt en ytterligare stegring i kraven på hovrättsutbildning för deras vikarier å dessa ting. Vad som förekommit vid årets riksdagsbehandling av frågan om kvinnas tillträde till domartjänst pekade alldeles bestämt i denna riktning. Den på grund av ännu rådande uppskov med bestämmelsens ikraftträdande förefintliga möjligheten för de tingsmyndiga biträdena att erhålla mera än tre allmänna tingssammanträden utgjorde för närvarande en ständig press på häradshövdingarna att taga sig så mycket ledigt som möjligt. Det funnes otvivelaktigt