Spaniens nya strafflag. Större reformarbeten inom straffrätten ha flerstädes visat sig synnerligen tidsödande och svåra att genomföra. Anledningarna härtill äro många: bl. a. å ena sidan de ofta djupgående och personligt betonade motsättningarna mellan de egentliga fackmännen inbördes, och å andra sidan ämnets beskaffenhet att omedelbart intressera lekmännen och hos dem föranleda ett mera energiskt ställningstagande än som i regel kommer större lagstiftningsfrågor till del. Så kommer det sig, att den norska strafflagen (1902), som betecknar det första mera fullständiga genombrottet i lagstiftning av preventivstraffrättens då ganska nya idéer, ännu i det närmaste också är det sista. Grundliga förarbeten till helt nya strafflagar pågå i väl de flesta europeiska länder, men de ha i allmänhet icke fört till större definitiva resultat. De senare åren ha visserligen sett tillkomsten av några helt nya strafflagar: kantonen Freiburg (1924), Turkiet (1926), Ryssland (1926), Jugoslavien (1929). Av olika skäl kunna dessa stater icke göra anspråk på någon ledande ställning bland de västerländska kulturländerna, och deras strafflagar lära icke heller beteckna några synnerligen iögonenfallande milstolpar på rättsutvecklingens väg (den Freiburgska lagen har emellertid tillgodogjort sig åtskilligt av det förtjänstfulla men ofullbordade gemensamma schweiziska lagstiftningsarbetet). Nyligen har jämväl Spanien erhållit en ny strafflag. På grund av den bemärkta ställning, som av åtskilliga anledningar för närvarande tillkommer Spanien, må här fästas uppmärksamheten på denna lag, ehuru ej heller den kan sägas innebära något synnerligt framsteg i den allmänna rättsutvecklingen.
Den förut i Spanien gällande "Código penal reformado", var i själva verket endast en något reviderad ny upplaga av 1848 års strafflag, och betraktades från början såsom en allenast provisorisk lagstiftningsåtgärd. Under hela dess giltighetstid har också det ena reformförslaget avlöst det andra i snabb följd alltifrån 1873. Delvis på grund av politiska missförhållanden hava dessa förslag blivit i huvudsak resultatlösa; på de partiella reformernas väg ha emellertid vissa moderna straffrättsliga institut blivit införda, t. ex. villkorlig dom (1908) och villkorlig frigivning (1914). Att reformarbetet nu kunnat resultera i en helt ny lag är att tillskriva den politiska diktaturens energiska inskridande; en förordning av 1926 ålade en strafflagskommission att inom 6 månader utarbeta en reviderad strafflag och stadgade ännu kortare frist för den fortsatta bearbetningen därav. Om också dessa något otåliga förväntningar icke kunnat fullt