Hovrätternas förslag till besparingar. Med hänsyn till det svåra statsfinansiella läget uppdrog K. M:t d. 19 april 1932 åt en särskild granskningsnämnd att såsom förberedelse till 1933 års statsverksproposition verkställa undersökning rörande förefintliga möjligheter till besparingar och minskningar i statens utgifter. I en till K. M:t avgiven p. m. ang. besparingsmöjligheter å andra huvudtiteln framhöll granskningsnämnden — under erinran att det

 

592 NOTISER.sammanlagda anslagsbeloppet för personalkostnader som å riksstaten för budgetåret 1932/1933 uppförts för hovrätterna och deras verksamhet uppginge till 1,515,380 kr. — att det borde uppdragas åt hovrätterna att före uppgörandet av förslagen till anslagsäskanden för budgetåret 1933/1934, efter ett på lämpligt sätt ordnat samråd sinsemellan, undersöka de möjligheter som förefunnes att på ett för samtliga hovrätter likformigt sätt nedbringa personalkostnaderna med ett belopp av tillhopa minst 60,000 kr. I anledning härav anbefallde K. M:t hovrätterna genom beslut d. 1 juli 1932 att vid avlåtande av sina berörda förslag noggrannt beakta vad av granskningsnämnden anförts och föreslagits samt att därvid sorgfälligt tillvarataga de besparingsmöjligheter, som av granskningsnämnden påvisats eller som eljest kunde förefinnas. Sedan ifrågavarande ärende varit föremål för upprepade överläggningar mellan hovrätternas presidenter, särskilt för ernående av största möjliga likformighet i föreslagna besparingsåtgärder, hava hovrätterna numera till K. M:t inkommit med sina anslagsäskanden för kommande budgetår.
    Hovrätterna hava därvid samtliga uttalat sig för, att man såvitt möjligt bör undvika organisatoriska förändringar, vilka kunna medföra fara för uppkomsten av arbetsbalans eller äventyra kvaliteten av hovrätternas arbete. De besparingar som kunna komma i fråga böra enligt hovrätternas mening endast hava karaktären av anslagsreduktioner av mer eller mindre övergående natur. Någon inskränkning i fråga om den dömande personalen — vare sig den ordinarie eller den tillfälliga — har därför icke någon av hovrätterna ansett sig kunna föreslå.
    Såsom en tänkbar åtgärd i besparingssyfte har däremot ifrågasatts en nedsättning av antalet tjänstgörande fiskaler (t. f. fiskaler och biträdande fiskaler) till ett antal motsvarande två för varje division. Detta skulle för Svea hovrätt, som f. n. äger förfoga över 12 t. f. fiskalslöner och 7 bitr. fiskalsarvoden, innebära en begränsning till 9 t. f. och lika många biträdande fiskaler. Då denna hovrätt redan nu allenast tillfälligtvis och för kortare tidsperioder tar i anspråk samtliga fiskalsarvoden, har begränsningen till 18 fiskaler icke av Svea hovrätt ansetts för dess vidkommande kunna medföra någon besparing, varemot reduktionen av 3 t. f. fiskalslöner från 6,420 kr. till lika många biträdande fiskalsarvoden å 4,200 kr., skulle innebära en besparing av tillhopa 6,660 kr. Göta hovrätt, som f. n. disponerar över 8 t. f. fiskalslöner och 2 bitr. fiskalsarvoden, har föreslagit indragning av de 2 biträdande fiskalsbefattningarna, under förutsättning att antalet fiskalsaspirantarvoden icke sättes lägre än till 5. Att beträffande de 8 t. f. fiskalsbefattningarna vidtaga någon nedflyttning i lönehänseende, så att hälften blott skulle uppbära bitr. fiskalsarvoden, har Göta hovrätt icke velat förorda. Skånska hovrätten där redan nu blott en t. f. fiskal och en bitr. fiskal tjänstgöra å vardera divisionen har — under förutsättning att familjepension tillerkännes samtliga av K. M:t förordnade assessorer — föreslagit att hovrättens fyra ordinarie fiskalstjänster avvilkas innehavare två ständigt äro adj. ledamöter överföras till extra befattningshavare. — Samtliga hovrätter hava varit ense om att efter den föreslagna reduktionen av antalet fiskaler till två per division någon skillnad med avseende å arbetets art eller omfattning icke längre kan anses föreligga mellan de t. f. och de biträdande fiskalernas arbetsuppgifter. Med hänsyn därtill och då det f. n. helt och hållet beror på de mycket växlande befordringsför-

 

NOTISER. 593hållandena huru lång tid en viss befattningshavare får fullgöra fiskalsgöromål mot biträdande fiskalsavlöning, har det nuvarande systemet med ett bestämt antal befattningar i två olika lönegrader synts hovrätterna föga rättvist. Hovrätterna hava fördenskull med hänsyn till avlöningen åt de tjänstgörande fiskalerna förordat en enhetlig fiskalstjänst uppdelad i två löneklasser — en lägre med löneförmåner motsvarande dem, som f. n. utgå till biträdande fiskal, och en högre, förslagsvis 21 :a löneklassen i avd. B uti den i avlöningsreglementet för ordinarie befattningshavare intagna löneplanen. För uppflyttning i den högre löneklassen anse hovrätterna, att en tjänstgöring såsom fiskal under sammanlagt ett eller ett och ett halvt år bör fordras, därvid dock för vinnande av uppflyttning bör få inräknas viss annan tjänstgöring i hovrätt eller i domsaga och rådhusrätt, allt i den mån denna tjänstgöring infaller efter första fiskalsförordnandet. Hovrätterna anse, att det föreslagna avlöningssystemet för samtliga hovrätter tillsammantagna kommer att innebära besparing. — En direkt besparing innebär den av Svea hovrätt och Göta hovrätt föreslagna indragningen av det tilläggsarvode om 500 kr. som utgår till de i nämnda hovrätter tjänstgörande referentfiskalerna. Hovrätterna konstatera visserligen, att dessa befattningshavare i egenskap av t. f. ledamöter intaga en ansvarsfull ställning, men då deras tjänstgöring icke kan anses mera betungande än övriga t. f. fiskalers och det av praktiska skäl icke låter sig göra att till referentfiskaler uttaga de i tjänsten äldsta t. f. fiskalerna, hava hovrätterna funnit ifrågavarande tilläggsarvode mindre motiverat. — Hovrätterna äro vidare ense om att antalet aspirantarvoden, vilka utgå med ett årligt belopp av 2.676 kr., kan minskas. Svea hovrätt föreslår sålunda en nedsättning i antalet från 12 till 9, Göta hovrätt från 6 till 5 och Skånska hovrätten från 3 till 2. — Beträffande amanuensbefattningarna, för vilka utgår ett arvode av 3,200 kr. om året, föreslår Svea hovrätt vissa åtgärder medförande en sammanlagd besparing av omkring 4,700 kr. Göta hovrätt anser en amanuensbefattning kunna indragas. — Slutligen anser Svea hovrätt, vilken numera är den enda av hovrätterna som utdelar gratifikationer till de i hovrätten tjänstgörande yngre jurister, vilka icke åtnjuta aspirantarvode, att dessa gratifikationer kunna indragas. Härigenom uppstår en årlig besparing av i runt tal 7,500 kr.
    Vidare kan Svea hovrätts stat, efter det hovrätten genomfört vissa organisatoriska förändringar med avseende å notariegöromålens fullgörande, nedbringas med i runt tal 4,600 kr. Göta hovrätt, som helst såge, att notarietjänsterna vid hovrätten indroges och notariegöromålen överflyttades å aspiranter och kvinnliga kanslibiträden, har med hänsyn till gällande fullmakter icke kunnat föreslå några förändringar på ifrågavarande område. I Skånska hovrättens stat uppkommer genom vakanssättning tillsvidare av advokatfiskalstjänsten en årlig besparing med ett belopp av 4,775 kr.
    Efter vidtagande av de föreslagna reduktionerna av antalet fiskalstjänster skulle enligt i hovrätternas utlåtanden åberopad femårsstatistik över inkommande mål relationen mellan arbetsbörda och arbetskrafter ställa sig på sätt som framgår av efterföljande tabell. I antalet ledamöter äro inräknade de sex extra ledamöterna i Svea hovrätt och de tre extra i Skånska hovrätten men icke referentfiskalerna i Svea hovrätt och Göta hovrätt, i Skånska hovrätten finnes icke någon referentfiskal. Krigshovrättsrådet i Svea hovrätt är icke medräknat, liksom krigsrättsmålen ej ingå i den redovisade arbetsbördan.

 

594 NOTISER.Vade-mål % Ledamöter antal % Besv. mål % Fiskaler antal % S:a mål % S:a ledamöter och fiskaler antal % Svea hovrätt 57.3 46 59 58.8 18 60.0 58.2 64 59.3 Göta hovrätt 25.6 20 25.6 26.6 8 26.7 26.2 28 25.9 Hovrätten Skåne o. Blekinge 17.1 12 15.4 14.6 4 13.3 15.6 16 14.8 Summa 100 78 100 100 30 100 100 108 100
    Den föreslagna totala besparingen beräknas för Svea hovrätt till 35,798 kr., i vilket belopp ingår den ifrågasatta avlöningsminskningen till tre t. f. fiskaler. För Göta hovrätts vidkommande uppgår den beräknade besparingen till 15,736 kr., till vilket belopp bör läggas den besparing, som uppkommer genom att en del av de tjänstgörande fiskalerna får uppbära avlöning endast i den lägre löneklassen. Skånska hovrättens besparing utgör 7,451 kr. Sammanlagda besparingen för alla tre hovrätterna utgör sålunda minst 58,985 kr.

E. L—e.