NÅD OCH RÄTTVISA
AV
STATSRÅDET K. G. WESTMAN.
I en diktaturstat, där envåldshärskaren i en eller annan form godtyckligt bestämmer straffet, har naturligtvis nåden ett oinskränkt utrymme. Men i demokratiska stater, där man har lag stiftad av folket och domstolar oberoende av den politiska makten, uppstår problemet om förhållandet mellan nåd och rättvisa. Endast några korta satser skola här nedtecknas för att belysa räckvidden av detta spörsmål i vårt land.
I.
Den nåd, som i en demokratisk stat kan utövas av regeringen, får icke brukas på ett sådant sätt, att den överkorsar riksdagens lagstiftningsmakt. Om i lagen för ett brott ett visst straff är bestämt med riksdagens samtycke bör naturligtvis regeringen icke använda sin benådningsmakt på ett sådant sätt, att mot riksdagens avsikt lagens straffbestämmelser faktiskt upphöra att gälla. Det må vara nog att belysa detta med ett tillspetsat exempel. För en del år sedan straffades rattfyllerister i vanliga fall endast med böter. Vid 1934 års riksdag skärptes emellertid lagen i syfte att rattfyllerister i regel skulle undergå frihetsstraff. I regel dömas de nu till en eller två månaders fängelse. I många fall äro de dömda icke några brottslingstyper. Det kortvariga fängelsestraffets uppfostrande värde är vidare mycket omtvistat. Men detta straff kan ej sällan verka fullständigt ruinerande för den dömde och hans familj. Mer än en gång ha t. ex. anställda i medelåldern eller därutöver i sina nådeansökningar uppgivit, att de skulle förlora sin plats och ej ha utsikt att få någon ny, om de måste av-