CARL SVENNEGÅRD. 503Översikt över beredskaps- lagstiftningen.1 För att möta de svårigheter som uppstått eller väntats uppstå på grund av krisen har under den senaste tiden utfärdats en mängd författningar av kris- och beredskapskaraktär. Bland dem kan man urskilja en särskild grupp av s. k. fullmaktslagar, d. v. s. lagar vilkas materiella bestämmelser skola tillämpas först efter det att särskilt förordnande därom meddelats av Konungen, eventuellt under medverkan av riksdagen eller annan. I tabellen å de följande sidorna ha fullmaktslagarna sammanförts i en översiktlig uppställning, hänförande sig till den 31 mars 1941.
Vad beträffar de förutsättningar under vilka olika fullmaktslagar kunna sättas i tillämpning förete de vissa inbördes skiljaktigheter. Det vanligaste är att förordnande om lagens tillämpning kan meddelas »vid krig eller krigsfara, vari riket befinner sig, eller eljest under utomordentliga, av krig föranledda förhållanden». Dessa förutsättningar äro upptagna i samtliga nedan angivna författningar med kursiverade nr. Härmed nära överensstämmande är lagen 1939: 68, där det stadgas att förordnande om lagens tillämpning må meddelas »vid krig, krigsfara eller eljest av krig föranledda utomordentliga förhållanden». Motsvarande förutsättningar finnas angivna i moratorielagen (1940: 300), men därjämte tillkommer ett annat alternativ; moratorium må nämligen meddelas då Sverige befinner sig i krig eller krigsfara eller då här eljest råda utomordentliga, av krig föranledda förhållanden eller då i utlandet vidtages åtgärd, varigenom betalning till borgenär i Sverige hindras eller synnerligen försvåras. I vissa lagar äro förutsättningarna skärpta på så sätt att förordnande må meddelas allenast »vid krig eller krigsfara, vari riket befinner sig». Hit höra lagarna 1939:310 och 1940: 79 samt förordningen 1939: 813. Förordnande om tillämpning av lagen 1939: 850 må meddelas när det med hänsyn till utomordentliga förhållanden prövas nödigt. Betingelserna för ingripande enligt lagen 1940: 503 äro av annat slag än de nu berörda.
Fullmaktslagarna kunna indelas i olika grupper jämväl med ledning av en annan synpunkt, nämligen den medverkan som krävs från riksdagens sida för utfärdande av förordnande om lagens tillämpning. Riksdagens medbestämmanderätt på detta område är starkast i de fall då Konungen skall låta riksdagskallelse utgå, samtidigt med att han låter en fullmaktslag träda i tillämpning. I flera lagar stadgas att, när riksdagen är samlad, förordnande om lagens tillämpning må meddelas av Konungen med riksdagens samtycke samt att, när riksdagen ej är samlad, sådant förordnande må meddelas av Konungen; därvid dock tillägges att i sistnämnda fall förordnandet ej må meddelas med mindre Konungen låtit riksdagskallelse utgå eller riksdagen ändock skall sammanträda inom 30 dagar ävensom att förordnandet, därest det icke blir av nästföljande riksdag gillat inom 30 dagar från riksdagens början, efter utgången av nämnda tid skall upphöra att lända till efterrättelse. Till denna grupp höra lagarna 1939:254, 293, 349, 350, 838, 934, 1940: 3, 272, 645 och 923. (Dessa lagar hava i uppställningen här nedan, utom