Akademiskt arbetes meritvärde. På sätt framgår av förut i denna tidskrift intagen notis (1939 s. 384) ha de juridiska fakulteterna gjort framställning om särskild meritberäkning för juris doktorer och docenter inom fakulteterna vid befordran samt uppflyttning i löneklass å domarbanan och inom förvaltningen. Ärendet remitterades d. 21 januari 1939 till universitetskanslern, vilken d. 9 maj 1939 avgav utlåtande och därvid framlade ett från fakultetsförslaget i vissa delar avvikande förslag. Efter remiss d. 6 juni samma år ha yttranden över de båda förslagen inkommit från hovrätterna, socialstyrelsen, kammarkollegiet, statskontoret, kammarrätten, kommerskollegiet, överståthållarämbetet och länsstyrelserna samt styrelserna för föreningarna Sveriges häradshövdingar och Sveriges stadsdomare. Ärendet är fortfarande beroende på K. M:ts prövning.
Av de hörda myndigheterna och sammanslutningarna ha hovrätterna, kommerskollegiet, 14 länsstyrelser samt styrelserna för föreningarna Sveriges häradshövdingar och Sveriges stadsdomare i princip tillstyrkt eller lämnat utan erinran det framlagda förslaget att genom allmänna författningsbestämmelser reglera frågan om akademiskt arbetes meritvärde. De flesta av övriga myndigheter ha uttalat sig i mer eller mindre avstyrkande riktning.
Socialstyrelsen anser lämpliga åtgärder i syfte att stimulera yngre jurister till fortsatta studier vara av behovet påkallade. Emellertid finner styrelsen det vanskligt att bedöma i vad mån den föreslagna anordningen med särskild meritberäkning skulle befrämja det avsedda syftet och är för sin del av den uppfattningen, att några mera betydelsefulla resultat knappast kunna förväntas enbart genom dylika åtgärder. Styrelsen vill dock ej fördenskull motsätta sig, att den nu ifrågasatta utvägen prövas.
Kammarkollegiet anser, att redan nu gällande befordringsbestämmelser och praxis medföra att teoretiska kunskaper — ådagalagda genom högre examina, högre examensbetyg, universitetstjänstgöring eller ock eljest — inom förvaltningen tillmätes vederbörlig betydelse. Ett fastlåsande vid sådant schematiskt valörvärde å dylika meriter, som förslaget åsyftar, synes varken nödigt eller lämpligt. Kollegiet avstyrker därför förslaget.
Liknande synpunkter anläggas av kammarrätten, som säger sig icke obetingat gilla själva principen att göra akademisk lärdomsgrad och tjänstgöring till obligatoriska meritgrunder med till och med fixerade meritvärden. Ett sådant band på vederbörande statsmyndighets fria prövning av aspiranterna i visst befordringsfall skulle säkerligen kunna leda till ej blott orättvisa aspiranterna emellan utan ock till förfång för statsnyttan genom uteslutande av någon för tjänsten lämpligare. I den mån det på något håll kan ha förekommit att vederbörande uraktlåtit rättvis uppskattning av lärdomsförtjänsterna, håller kammarrätten före att ett upprepande därav torde kunna förekommas genom en i cirkulärform given, mera allmänt hållen erinran om önskvärdheten av tillbörliga hänsyn härutinnan.