YTTERLIGARE NÅGRA ANMÄRKNINGAR ANGÅENDE DOMEN I TVISTEMÅL.
AV
PROFESSOR EMERITUS ERNST KALLENBERG.
I SvJT 1944 (s. 353—374) har jag publicerat en uppsats under rubriken: »Grundfrågor angående domen i tvistemål». I denna ha upptagits till prövning åsikter, som professor KARL OLIVECRONA framlagt i sin bok »Domen i tvistemål». De teoretiska huvudproblem, som av Olivecrona behandlas i nämnda bok, röra dels frågan, huruvida det finnes fog för att inom juridiken operera med begreppen rättsförhållande, rättighet och skyldighet, dels med hänsyn till uppfattningen om tvistemålsdomens innebörd den s. k. omdömesteorien eller, närmare bestämt, den av mig och jurister i allmänhet hyllade teorien, att domen innefattar ett omdöme om ett emellan parterna om processat rättsförhållande. Efter det min uppsats publicerats, har Olivecrona i SvJT 1944 (s. 721—741) ingått i bemötande av mina i uppsatsen framställda kritiska anmärkningar. Jag anser mig i anledning härav icke böra underlåta att ytterligare taga ställning till de viktiga spörsmål, som sålunda kommit under debatt. Vissa invändningar mot mina huvudteser böra granskas, och jag skall i anslutning därtill söka giva spörsmålen en ännu skarpare och klarare belysning än de förut erhållit.1
Av de ovan nämnda s. k. huvudproblemen vill jag här först upptaga till behandling det, som angår frågan om begreppen rättsförhållande, rättighet och skyldighet.
Då Olivecrona avvisar allt tal om rättsförhållanden, rättigheter och skyldigheter, i det han påstår, att det därvid föreligger blott ordsammanställningar utan någon fattbar eller, som det ofta och påtagligen med en viss förkärlek säges, »gripbar» mening, ja att de nämnda begreppen ej äro annat än »det rena intet», kunna dessa hans uttalanden huvudsakligen av tre skäl ej undgå att för jurister och andra, som ägnat ämnet någon eftertanke, te sig stötande och underligt verklighetsfrämmande. Skälen äro: 1) i kulturfolkens föreställningsvärld ingå som en grundväsentlig del föreställningarna om rättsförhållanden, rättigheter och skyldigheter, 2) för dessa föreställningar ha språken ord och uttryck (se s. 356 i min uppsats), som icke i ett samhälle med någon rättskultur kunna undvaras, och 3) de civilrättsliga reglerna handla i stor utsträckning, enligt vad de själva angiva, om