128 STURE PETRÉN.SVEN KJÖLLERSTRÖM. Kyrkolagsproblemet i Sverige 1571—1682. Sthm 1944. Diakonistyrelsens bokförlag. 383 s. Kr. 10.00. — Samlingar och studier till svenska kyrkans historia utgivna av Hilding Pleijel. 11.
Professor KJÖLLERSTRÖM, den framstående utforskaren av vår kyrkorätts historia efter reformationen, har i ovanstående arbete givit ett nytt vägande bidrag till kännedomen om hithörande frågor. Ämnet är på grund av sin natur ägnat att i lika grad intressera teologer och jurister.
Vid Västerås riksdag 1527 avslets den kanoniska rättens livsnerv här i landet, och det blev länge ovisst vad som skulle träda i stället. Reformationens förkunnare hade gått till storms mot den katolska kyrkan huvudsakligen på grund av avvikande meningar i dogm- och kultfrågor. Deras steg bestämdes av det svar, de ansågo sig ha funnit på den religiösa huvudfrågan: Quid faciendo vitam aeternam possidebo? När segern över den gamla kyrkan var vunnen, hade detta emellertid skett endast tack vare ingripandet av en statsmakt, vars ställningstagande förestavats icke av religiösa utan av politiska och finansiella synpunkter.
Den dualism, som från första stund låg innefattad häri, måste enligt sakens natur framför allt komma till uttryck, när det gällde de mångahanda organisatoriska och kyrkorättsliga problem, som i det följande påkallade sin lösning. Lämnade ensamma öga mot öga med vad som i reformationens moderland kom att benämnas »das landes herrliche Kirchenregiment» fingo Luthers svenska efterföljare rikligt erfara vad det betydde att sakna stödet av en överstatlig kyrkoorganisation. Välbekant är den motsättning, i vilken Olaus Petri kom till Gustaf I. Lika betecknande är, att en så utpräglad representant för den kärvaste lutherdomen som den stridbare ärkebiskopen Abrahamus Andreae Angermannus slöt sin levnad som anhängare till Sigismund och Karl IX:s statsfånge på Gripsholm. I själva verket hade samtliga regenter av Vasahuset i viktiga kyrkliga frågor åsikter, som stredo mot dem vilka omfattades av deras samtids ledande svenska kyrkomän.
Det första krav, som från kungamaktens sida ställdes på prästerskapet, var emellertid icke av kyrklig art utan innefattade ett anspråk på direkt politiskt arbete för regimen. Sålunda fordrade exempelvis Gustaf II Adolf av en sockenpräst i förhållandet till församlingsborna, att »särdeles skall han dem styrka och råde till trohet och rättrådighet emot Oss såsom deres rätte konung och överhet».1 Detta krav kan betraktas som genomfört från och med Gustaf II Adolfs tid, och hela storhetstiden igenom kom därefter kyrkan att utgöra den effektivaste apparat för statspropaganda, över vilken någon regering i Sverige hittills förfogat.
På det rent kyrkorättsliga området förlöpte utvecklingen icke lika fort. Ett varaktigt resultat uppnåddes här först med 1686 års kyrko-