OM KOSTNADER I ANLEDNING AV KLANDER MOT UTDELNINGSFÖRSLAG I KONKURS
AV DOCENTEN LARS WELAMSON
I 130 § KL föreskrives, att om klander mot utdelningsförslag i konkurs upptages, konkursdomaren har att utsätta dag för målets handläggning vid rätten samt låta den utsatta dagen minst tio dagar förut kungöras en gång i allmänna tidningarna och den eller de ortstidningar som bestämts för offentliggörande av kungörelser om konkursen. Enligt samma lagrum skall konkursdomaren ock särskilt underrätta rättens ombudsman, förvaltaren och den som anmält klandret samt, där klandret avser utdelning till viss borgenär, som icke anmält klandret, denne.
I 203 § KL stadgas, att konkursdomaren i stället för att genom kungörelse kalla borgenärer till rätten, då konkursmål skall där handläggas, bör tillämpa annat kallelsesätt, om det kan ske utan ökning av kostnaden. Såsom sådant alternativt kallelsesätt anvisar samma lagrum under vissa förutsättningar utsändande av särskilda kallelsebrev. Av KL:s förarbeten framgår, att 203 § är tillämplig bl. a. i mål om klander av utdelningsförslag, vilka därmed äro att betrakta såsom konkursmål enligt lagstiftarens terminologi.1
Vare sig klandertalans publicering i enlighet med nu återgivna bestämmelser sker genom kungörelse eller endast genom särskilda kallelsebrev, föranledas därav vissa särskilda kostnader.
Såvitt kungörelse anlitas, märkes främst annonskostnaden för dess införande i tidning. Enligt 3 § LösenF skall kungörelse i konkursmål beläggas med lösen av 1 kr. 50 öre för första exemplaret och 1 kr. för varje ytterligare exemplar som erfordras. Enligt den ovan anmärkta innebörden av termen konkursmål — från vilken vi även i det följande utgå — måste detta betyda, att de för tidningarna avsedda exemplaren av kungörelse om utdelningsklander skola lösenbeläggas.2 Enligt 3 § LösenF utgår vidare — med visst undantag som här icke kommer i betraktande — lösen med 50 öre för kallelsebrev i konkursmål och underrättelse i mål angående konkurs. Såväl kallelsebrev till borgenär enligt 130 eller 203 § KL som skriftlig underrättelse till förvaltaren och rättens ombudsman enligt förstnämnda lagrum skall därmed utfärdas
2 Detta synes likväl icke ha undantagslöst iakttagits i praktiken.
mot lösen.3 I fråga om kostnad för postbefordran, såvitt dylik ifrågakommer,4 har man att uppmärksamma KBr den 18 mars 1864,5 enligt vilket portofrihet ej äger rum för »kungörelser om offentlig stämningsamt kallelsebrev till borgenärer i konkursmål». Jämlikt 6 § KP skolade i lag eller särskild författning meddelade stadganden, som ha avseende å offentlig stämning å borgenärer i konkurs, gälla i avseende å beslut om egendomsavträde, som enligt nya lagen meddelas. Sammanställd med 6 § KP synes sålunda 1864 års författning stadga undantag från tjänstebrevsrätten för kungörelse i konkurs endast beträffande själva konkurskungörelsen, medan porto utgår för alla kallelsebrev i konkursmål, däribland även sådana enligt 130 och 203 §§ KL.6 Om underrättelse till förvaltaren och rättens ombudsman finnes veterligen intet undantag från tjänstebrevsrätten stadgat.7
Av de nu angivna kostnadsposterna är det vid kungörande av klandertalan givetvis annonskostnaden vilken såsom den ojämförligt största tilldrager sig det dominerande intresset. Om vem som har att bära denna kostnad innehåller emellertid lagen intet. Frågan synes icke ha berörts i vare sig konkurslagstiftningens förarbeten eller doktrinen. Den torde heller icke ha ställts på sin spets i domstolspraxis.8 Utländsk rätt
erbjuder, såvitt känt, icke några paralleller av omedelbart intresse i detta sammanhang.
Enligt civilrättsliga regler torde konkursdomaren i egenskap av annonsbeställare vara i förhållande till vederbörande tidningar ansvarig för annonskostnaden. Givetvis kan han emellertid åtminstone i princip icke vara pliktig att personligen vidkännas densamma. Frågan kan följaktligen preciseras till att gälla vem som har att gottgöra konkursdomaren annonskostnad, vilken denne förskjutit eller har att senare utgiva till tidning, vari kungörelsen införts.
Ett i och för sig icke otänkbart alternativ är, att kostnaden bestrides av allmänna medel. Det kan förefalla, som om ett stöd härför utgjordes av stadgandet i 33:26 RB, enligt vilket part ej är skyldig att utgiva kostnad för delgivning genom rättens försorg, om ej annat är stadgat. Förarbetena till detta lagrum visa emellertid, att man gjort en klar skillnad mellan kungörelse till en obestämd krets av personer och delgivning med viss bestämd person, samt att stadgandet icke avser förstnämnda förfarande.9 Den kungörelse, varom här är fråga, skiljer sig visserligen från exempelvis kungörande av vattenmål eller expropriationsmål eller av beslut om gäldenärs försättande i konkurs i så måtto, att de personer, vilka beröras av kungörelsens innehåll, samtliga normalt äro till namn och adress kända.10 Då kungörelsen riktar sig till ett antal däri icke närmare angivna personer i motsats till vad fallet är beträffande exempelvis kungörelse enligt 33: 12 RB, synes det likväl troligt, att den icke kan anses utgöra sådan delgivning, som avses i 33: 26 RB.
Ett ytterligare stöd för denna ståndpunkt erbjuder det förhållandet, att portofrihet ej äger rum för kallelsebrev till borgenär i konkursmål. Innnebörden härav måste vara, att kostnaden för postbefordran principiellt icke bestrides av allmänna medel, eftersom det eljest varit enklare att medgiva anlitande av tjänstebrev. I fråga om delgivning med borgenär genom kallelsebrev torde därmed kunna anses stadgat sådant undantag, som förutsatts i 33: 26 RB. Uppenbarligen vore det anmärkningsvärt, om ett konkursdomarens val mellan olika kallelsesätt, som betingas endast av kostnadernas storlek, skulle kunna få betydelse för vem som har att bära dessa kostnader.11
Mot bakgrunden av det anförda har man tydligen att välja mellan alternativen, att kungörelsekostnaden betraktas endera såsom klandrarens rättegångskostnad eller såsom konkurskostnad. Det blir enligt det förra alternativet klandraren och enligt det senare alternativet boet som gentemot konkursdomaren ansvarar för kostnaden. Man har härtill givetvis att beakta eventualiteten, att den i förhållande till konkursdomaren ansvarige kan hållas skadeslös med tillämpning av regler om fördelning av rättegångskostnad.
Inför valet mellan dessa alternativ kan man till en början fråga sig, i vad mån någon betydelse härvidlag kan tillmätas det förhållandet, att särskilt stadgande rörande annonskostnaden saknas. Det har gjorts gällande, att man just med hänsyn till avsaknaden av uttrycklig bestämmelse i annan riktning vore berättigad utgå från, att kostnaden utgör konkurskostnad. Härutinnan har hänvisats till bestämmelserna i 111 och 188 §§ KL, där för särskilda fall stadgats, att bl. a. kungörelsekostnad åvilar enskild borgenär.
Denna utgångspunkt är emellertid knappast obestridlig. I och för sig måste det anses tänkbart, att avsaknaden av särskilt stadgande om ansvaret för nu ifrågavarande kostnad beror på att det ansetts självklart, att den utgör en rättegångskostnad, som åtminstone i första hand skall bäras av den klandrande parten.12 Det förefaller i allt fall naturligt att jämställa kostnaden för kungörande av klandertalan med exempelvis stämpel å stämningsansökan i vanligt tvistemål eller med kostnad för klanderskriftens uppsättande, vilka utgöra otvivelaktiga rättegångskostnader. Att en dylik reglering må ha förutsatts utan lagstöd synes ingalunda oförenligt med att särskilda bestämmelser meddelats för de i 188 och 111 §§ KL avsedda fallen. Den regel om bestridande av bl. a. kungörelsekostnad vid avskrivning enligt 185 § KL, som förstnämnda lagrum innehåller, synes näppeligen ligga i sakens natur. Och även om det normalt framstår såsom naturligt, att efterbevakare får betala kungörelsekostnaderna för efterbevakningen, har detta knappast varit onödigt attframhålla i 111 § KL, bl. a. därför att ordinär bevakning icke föranleder någon motsvarande kostnad för part och att efter bevakning ingalunda i och för sig behöver innebära någon försummelse av bevakanden. Man kan för övrigt knappast genomgående räkna med att lagstiftaren varit konsekvent i frågan om behovet av lagstöd för vissa regler. Skyldighet att bekosta kungörelse i vattenmål har sålunda i 97 § VL uttryckligen ålagts sökande, medan motsvarande regel torde gälla sökande i expropriationsmål utan stadgande därom.13
Om sålunda frånvaron av lagbestämmelser om annonskostnaden knappast med nämnvärd styrka talar för uppfattningen, att denna är konkurskostnad, synes emellertid ett mera påtagligt stöd för nämnda uppfattning stå att finna i bestämmelserna om expeditionslösen. I 10 § LösenF föreskrives nämligen, att expeditioner i konkursmål lösas av boet, i den mån icke annat följer av tidigare stadgande i förordningen. Något dylikt stadgande av omedelbar betydelse i förevarande sammanhang finnes icke.14 Därest man — i överensstämmelse med vad ovananförts — under uttrycket konkursmål inbegriper mål rörande klander av utdelningsförslag i konkurs, skall sålunda enligt LösenF:s orda-
lydelse lösen för ifrågavarande kungörelse utgivas av boet. Motsvarande gäller bl. a. underrättelse enligt 130 § KL och kallelsebrev, som enligt 203 § KL ersätter kungörelse. Uppenbarligen finnes intet som helst sakligt skäl att i fråga om kostnadsansvaret göra en skillnad mellan å ena sidan lösen och å andra sidan annons- respektive portokostnad församma kungörelse eller kallelse. LösenF:s ordalydelse måste därmed anses utgöra ett starkt stöd för antagandet, att även annons- och portokostnad utgör konkurskostnad.
Det är emellertid nödvändigt att närmare undersöka konsekvenserna av de olika alternativen.
Till stöd för uppfattningen, att kungörelsekostnaden bör anses vara konkurskostnad och icke en klandrarens rättegångskostnad har anförtsbl. a., att klandraren vid bifall till klandertalan rimligen bör befrias från kungörelsekostnaden men att detta icke är möjligt enligt det senare alternativet, eftersom kostnaderna i mål om utdelningsklander regelmässigt kvittas.15
Härtill må nu först anmärkas, att otillfredsställande konsekvenser av den regel om rättegångskostnadsansvar, som antages böra accepterassåsom huvudregel, i och för sig icke kunna utgöra något bärande skäl för att viss kostnad anses icke hänförlig till parts rättegångskostnad. Med varken större eller mindre fog kan samma argumentering appliceras på varje klandrarens kostnad, exempelvis för ombudsarvode. Detförtjänar vidare uppmärksammas, att ifrågavarande argument tar sikte endast på fall, där klandertalan bifalles. Såvitt kvittning sker och alltså tappande part icke ålägges att svara för annat än sin egen rättegångskostnad, blir ju konsekvensen av att kungörelsekostnaden betraktas såsom konkurskostnad den, att klandraren även vid klandertalans ogillande slipper gälda kungörelsekostnaden och denna i stället drabbar boet. Att detta i och för sig är nämnvärt mera tilltalande än att vinnande klandrare får stå för kungörelsekostnaden har icke ens påståtts och lärer svårligen kunna med fog påstås.16 Resultatet av att kungörelsekostnaden hänföres till konkurskostnad blir sålunda, såvitt kvittning sker oberoende av utgången i sak, att den oberättigade förlust som klandraren vid bifall undgår motsvaras av en lika oberättigad förlust förboet vid klandertalans ogillande.
Det anförda ger emellertid tillika anledning att något närmare undersöka reglerna om fördelning av rättegångskostnad i mål om utdelningsklander. Bestämmelser härom, liksom om rättegångskostnad överhuvud i konkursmål, ha icke meddelats i KL. Principellt har man där
för att i tillämpliga delar använda reglerna i 18 kap. RB.17 I 18:1 RB föreskrives, att part, som tappar målet, skall ersätta motparten hans rättegångskostnad, om ej annat är stadgat. Något undantagsstadgande, som generellt kan vara tillämpligt på mål av den beskaffenhet, varom här är fråga, torde icke finnas.18 Man måste då fråga sig, huruvida förfaringssättet att regelmässigt kvitta kostnaderna vid utdelningsklander kan icke blott förklaras såsom en slentrianmässig fortsättning av praxis från tiden före processreformen utan även försvaras med hänvisning till den särskilda beskaffenheten av ifrågavarande mål.19
Vad som onekligen ger nämnda mål en viss särprägel är det förhållandet, att utdelningsförslag förutsättes icke grunda sig på något yrkande av part, såvitt gäller de frågor som vid förslagets uppgörande föreligga till bedömande.20 Det kan därför hävdas, att borgenär, vilken i utdelningsförslaget tillagts för högt belopp, icke själv givit anledning därtill och därmed rimligen ej heller bör förpliktas gälda kostnadernaför rättelse. Åtminstone gäller detta i fall, där borgenär, vars rätt beröres av klandret, icke i processen uppträder såsom motpart till klandraren. Icke utan fog kan det påstås, att i detta läge vinnande klandrares kostnad icke bör drabba enbart borgenär, vars utdelning utan hans förskyllan beräknats för högt, utan i stället åvila boet på sätt eljestär fallet med kostnader som föranletts av konkursförvaltningen utan att detta skett culpöst. Emellertid är att märka, att enligt NJA 1935 s. 583 förvaltaren icke äger i denna egenskap föra talan såsom part i klandermålet. Därmed måste det anses åtminstone tvivelaktigt, huruvida boet kan åläggas kostnadsersättning i detta mål.21
Mot bakgrunden av det anförda är det måhända icke uteslutet, att osäkerhet om vem som rätteligen bör bära och lagligen kan åläggas tappande parts ansvar för rättegångskostnad har sin del i att man i praxis fallit tillbaka på en regel om kvittning. I den mån så skulle vara förhållandet, synes emellertid detta innebära, att man i valet mellan två onda ting icke stannat för det mindre onda utan accepterat ett tredje och ännu sämre alternativ. Ty att vinnande klandrare skulle vara när-
mare att ensam bära den kostnad han åsamkats för att få rättelse tillstånd än de borgenärer, vilkas utdelning i klanderdomen minskats, synes svårligen kunna hävdas ens för fall, där dessa icke själva ha någon del i att utdelningen beräknats för högt och ej heller motsatt sig bifall till klandertalan.
Vad härefter gäller fall, där samtliga borgenärer som beröras av klandertalan uppträda såsom motparter i målet och bestrida bifall, ärdet klart, att regeln om tappande parts kostnadsansvar principiellt utanvidare kan tillämpas på dem. Svårare att bedöma är däremot situationen, att av de borgenärer, vilka beröras av klandertalan, några uppträda som klandrarens motparter och bestrida bifall, medan andra icke låta sig avhöra. Skall man i detta läge såsom motparter i kostnadshänseende betrakta boet, samtliga i sak tappande eller allenast dem som fört talan i målet?22 Troligen är det sistnämnda alternativet att föredraga. Denna lösning är dock ingalunda otvivelaktig, bl. a. därför att parts utevaro icke kan föranleda tredskodom eller eljest innebär någon principiell lättnad för klandraren. Även härvidlag gäller likväl framförallt, att tvivel om vilketdera alternativet som må vara att föredraga icke kan i och för sig berättiga till att man faller tillbaka på en regel om kvittning.
Såsom en allmän synpunkt mot regelmässig kvittning vid bifall må slutligen anföras, att sådan rimligen bör såsom konsekvens medföra principiell kvittning ockå vid klandertalans ogillande. I och för sig möter visserligen en tillämpning av RB:s huvudregel vid klandertalans ogillande inga komplikationer med hänsyn till partsställningen, och den är också praktiskt tillfredsställande. Det är emellertid näppeligen rimligt, att den som klandrar ett utdelningsförslag skall i kostnadshänseende ha allt att förlora och intet att vinna. Resultatet av principiell kvittning vid bifall blir därmed icke blott i denna situation olyckligt utan också orsak till en lika olycklig lösning av kostnadsfrågan vid den motsatta utgången.23
Av det anförda framgår icke blott, att kvittningsregelns upprätthållande i praxis i och för sig icke utgör något skäl för vare sig den ena eller den andra lösningen. Härjämte kan konstateras, att såvitt RB:s grundprincip beträffande rättegångskostnadsansvar tillämpas såsom huvudregel även i mål om utdelningsklander, konsekvenserna av kungörelsekostnadens hänförande till klandrarens rättegångskostnader bli på det hela taget tillfredsställande. Mot det motsatta alternativet har i gengäld anförts, att det ur praktisk synpunkt icke kan accepteras, där
för att det normalt icke finnes några boets medel, vilka skulle kunna tagas i anspråk för kostnaden.
Klart är visserligen, att någon komplikation av detta slag icke uppkommer, om förvaltaren i slutredovisningen reserverar och från utdelningsförslaget undantager medel för ifrågavarande kostnad. Det kan likväl icke vara tvivel underkastat, att ett dylikt förfaringssätt är ytterstolämpligt. Förvaltaren kan ju icke på förhand veta, om utdelningsförslaget kommer att klandras eller icke. Då klander av utdelningsförslag är sällsynt, skulle konsekvensen bli, att i nästan alla konkurser endera efter utdelning enligt 148 § KL komme att ske eller att med stöd av nämnda lagrum beloppet komme att överlämnas till gäldenären. En i jämförelse härmed långt bättre utväg vore, att för eventuell kungörelsekostnad beräknade medel i slutredovisningen avsattes reservationsvis och vad å skilda borgenärer därav belöper upptoges i utdelningsförslaget såsom för envar av dessa villkorat av att det icke behöver tagas i anspråk för kungörelsekostnad vid eventuellt utdelningsklander. Meddenna ordning vill det synas som om tillämpning av 148 § kunde undvikas. Likväl synes man med tanke på den ytterst ringa procenten fall, där utdelningsförslag klandras, knappast kunna rekommendera en ordning som medför, att i varje konkurs, som avslutas genom slututdelning, två alternativa utdelningsberäkningar måste göras.24
Om tanken på nämnda förfaringssätt sålunda förkastas, uppkommer frågan, i vad mån kostnaden eljest skulle kunna avdragas från de i utdelningsförslaget upptagna beloppen. Därest vi tills vidare bortse från eventualiteten, att ett bemyndigande härtill skulle kunna uttalas i eller eljest utläsas ur själva klanderdomen, kan frågan sägas väsentligen sammanfalla med det principiellt vidsträcktare problemet om massaborgenärs möjlighet att tillgodose sina intressen, då hans anspråk icke beaktats vid uppgörande av slutredovisning och utdelningsförslag.
Förhållandet mellan redovisnings- och utdelningsklander är klart så långt, att anspråk på ökning av det till utdelning avsatta beloppet skallframställas i den förra ordningen, medan fråga om fördelning konkursborgenärerna emellan av nämnda belopp skall prövas efter klander avutdelningsförslaget. Det fall, att ett anspråk på minskning av det till konkursutdelning avsatta beloppet framställes, synes däremot överhuvud icke ha förutsetts av lagstiftaren. Denna sitaution, vars aktualitet måhända kan anses ökad genom de bekanta rättsfall, enligt vilka massaborgenär icke kan utverka exekution i boets egendom,25 föranleder därför betydande vanskligheter.26
Måhända är det icke a priori uteslutet, att massaborgenär såsom principiellt utomstående kan anses obunden av fristerna för klander av både slutredovisning och utdelningsförslag. Det vore dock givetvis olämpligt, att konkursborgenärs rätt att lyfta eller åtminstone behålla utdelning därmed skulle under avsevärd tid kunna hållas svävande.27
Ett annat alternativ är, att massaborgen är är hänvisad till klander av slutredovisningen men obunden av reglerna om klander av utdelningsförslag.28 Även detta alternativ skulle emellertid innebära, att konkursborgenär kunde förvägras lyfta eller åtminstone behålla vad som tilllagts honom i oklandrat eller fastställt utdelningsförslag.29 Denna ståndpunkt strider visserligen icke mot någon uttrycklig bestämmelse i KL. Hela konstruktionen av reglerna om redovisnings- och utdelningsklander synes emellertid bygga på förutsättningen, att borgenär har principiellt obetingad rätt till vad som tillagts honom i oklandrat eller fastställt utdelningsförslag, liksom en obetingad lyftningsrätt härvidlag torde vara avsedd att e contrario utläsas ur 141 § KL.30 Oaktat den aktuella problemställningen som nämnts icke torde ha uppmärksammats av lagstiftaren, är det därför möjligt, att massaborgenärs anspråk på utdelningsbelopp kan vinna beaktande endast om han klandrar utdelningsförslaget.31 Det är under sistnämnda förutsättning knappast uteslutet, ehuru långt ifrån givet, att klander av jämväl slutredovisningen förutsättes.32
Ehuru det näppeligen är möjligt att med någon grad av säkerhet förutsäga, hur domstolarna kunna komma att ställa sig till förevarande
problem,33 måste det mot bakgrunden av det anförda bedömas såsom i varje fall mycket tvivelaktigt, om borgenär annat än genom dom i anledning av utdelningsklander kan betagas rätten till vad i utdelningsförslaget tillagts honom.
Nästa fråga blir då, huruvida domen i klandermålet kan berättiga förvaltaren till avdrag för ifrågavarande kostnad. I och för sig vore kanske ett jakande svar icke otänkbart, ehuru man härvidlag ställes inför vissa tekniska problem, såsom om förordnande härom kan givas av rätten ex officio — eller kanske t. o. m. skulle kunna anses underförstått — eller om det kan meddelas på yrkande av förvaltaren, ehuru varken denne eller boet är part i målet. Antages avdrag med uttryckligt eller underförstått stöd av domen kunna göras, blir konsekvensen givetvis den, att klandertalan alltid får anses beröra borgenär, såvitt gäller den boets kostnad i anledning av klandertalan som belöper på honom.34 Förvaltaren skulle alltså under nämnda förutsättning vara enligt 141 § KL berättigad att vägra lyftning av ifrågavarande belopp annorledes än mot borgen. Därmed vore likväl, såsom i det följande skall påvisas, ingalunda allt väl beställt.
Tidigare har framhållits, att om den aktuella kostnaden betraktas såsom klandrarens processkostnad, denne otvivelaktigt har möjlighet att vid bifall till klandertalan bliva befriad därifrån genom att kostnadsersättning ålägges motpart. Uppenbarligen är det icke mindre berättigat att konkursboet, om det skulle antagas vara gentemot konkursdomaren ansvarigt för kostnaden, beredes möjlighet till ersättning av klandraren vid klandertalans ogillande. Möjligheten att med denna utgångspunkt övervältra kostnaden framstår emellertid såsom dubiös och i allt fall såsom utomordentligt opraktisk.
Till en början föranledas även härvidlag vissa komplikationer därav, att förvaltaren icke såsom företrädare för boet äger partsställning i klandermålet. Kan han, oaktat han ej är part eller ställföreträdare för part, anses behörig att framställa dylikt kostnadsyrkande, eller kan rätten — i analogi med vad som enligt 18: 14 RB gäller om domslösen— ex officio ålägga tappande part att gälda ifrågavarande kostnad?
Låt oss antaga, att någon av dessa frågor besvaras jakande. Vi förutsätta tillika, att förvaltaren enligt det anförda innehållit den utdelningsom motsvarar ifrågavarande kostnad, eftersom han icke före det slutliga avgörandet kan vara säker om att den tappande ålägges ersättadenna. Förvaltaren skulle nu alltså ha att indriva beloppet och utdeladet till borgenärerna. Dessa indrivnings- och utdelningsåtgärder krä-
va i sin tur kostnader,35 vilka komma borgenärernas rätt till gottgörelse av klandraren för det innehållna beloppet att te sig mer eller mindre illusorisk.
I detta sammanhang må uppmärksammas ett par näraliggande spörsmål om kostnader i anledning av utdelningsklander. Det första av dessa föranledes därav, att enligt 130 § KL förvaltaren och rättens ombudsman böra vara närvarande vid handläggningen av mål om klander av utdelningsförslag. Hur förhåller det sig nu med förvaltarens och rättensombudsmans anspråk på ersättning för sin inställelse?
I det förut anmärkta rättsfallet NJA 1935 s. 583 hade förvaltaren i hovrätten bestritt bifall till klandrarens fullföljda talan. Ersättning härför förvägrades honom av HD med motivering att han ej i denna sin egenskap ägt såsom part föra talan i målet. Detta måste innebära, att hans ifrågavarande åtgärd ansetts icke falla inom ramen för hans åligganden såsom förvaltare. Därmed kan rättsfallet anses icke utsäga något om förvaltares rätt till ersättning för att han i överensstämmelse med vad som anbefallts i 130 § KL inställer sig vid muntlig förhandling. Intet tvivel torde kunna råda därom, att både förvaltaren och rättens ombudsman principiellt äro berättigade till ersättning för dylik inställelse, förutsatt att de icke culpöst givit anledning till befogad klandertalan. Det har emellertid gjorts gällande, att de icke skulle kunna tillerkännas ersättning i klandermålet, vare sig av tappande part, eftersom de icke själva äro parter, eller av konkursboet, eftersom icke heller detta är part.36Är detta riktigt — och m. a. o. ersättning anses kunna bestämmas och uttagas endast i den ordning som är stadgad för konkursarvoden — betyder det, att ersättningen aldrig kan drabba tappande klandrare, vilket är högst otillfredsställande, och dessutom att det är åtminstone tvivelaktigt, om några konkursboets medel kunna tagas i anspråk för kostnadens bestridande.37 Såvitt känt har frågan icke ställts på sin spets i praktiken, vilket kanske beror på att förvaltare och rättensombudsmän ansett det utsiktslöst att i vare sig den ena eller den andra ordningen påyrka ersättning för ifrågavarande inställelse.
Måhända är det likväl icke alldeles uteslutet, att ersättning i klandermålet skulle kunna utdömas, oaktat förvaltaren och rättens ombudsman icke ha partsställning. I och för sig ligger det ju ingenting märkligt i att en person, som höres upplysningsvis utan att vara part, får ersättning i målet för sin inställelse. Beträffande vittnen och sakkunniga ha uttryckliga regler härom meddelats i RB. Tanken på en analo-
gisk tillämpning av dessa bestämmelser, såvitt nu är i fråga, förefaller ej orimlig.38
Den andra av de nyss antydda frågorna uppkommer, då bifall till klandertalan föranleder återförvisning, och gäller kostnaden för det nya förslaget. För den händelse det efter återförvisning upprättade förslaget antages liksom det första kräva kungörande enligt 129 § KL — vilket torde ifrågakomma åtminstone i fall, där vid det nya förslagets upprättande aktualiserats frågor, för vilka direktiv icke givits i återförvisningsbeslutet,39 — uppkommer ytterligare kungörelsekostnad, för vilken i första hand rättens ombudsman såsom beställare är gentemot vederbörande tidningar ansvarig. Vidare torde förvaltaren och ombudsmannen kunna ha fog för anspråk på arvode för arbetet med det nya förslaget. Det har visserligen av EKDAHL gjorts gällande, att förvaltaren och rättens ombudsman skulle vara skyldiga att utan ökad kostnad göra om förslaget.40 Om vi bortse från fall, där förvaltaren och rättens ombudsman culpöst orsakat, att rättelse måst utverkas genom klandertalan, synes emellertid denna ståndpunkt oberättigad. Ej ens Ekdahl menarför övrigt, att konkursfunktionärerna icke kunna vara berättigade till ytterligare ersättning, då enligt hans åsikt sådan skall utgå med belopp, som för det nya förslaget varit skäligt, därest det från början framlagts.41
I den mån sålunda ifrågavarande kostnad skall ersättas, i vilken ordning och av vilka medel skall det ske? Problematiken synes härvidlag i väsentliga delar likartad den som möter beträffande kostnad för kungörande av klandertalan. Alternativet att kostnaderna hänföras till klandrarens rättegångskostnader ter sig dock här särdeles onaturligt, då det gäller en kostnad som icke blott uppkommer först sedan klandermålet slutligt avgjorts utan dessutom aktualiseras endast vid bifall till klandertalan. I princip skulle visserligen den vinnande klandraren kunna få kostnaden ersatt. Såvida man icke antager att - i analogi med vad som enligt 18: 14 RB gäller om domslösen — ersättningsskyldighet skulle kunna åläggas oberoende av yrkande42 vore emellertid risken påtaglig att den vinnande klandraren gjorde rättsförlust genom förbiseende att yrka ersättning för denna ännu icke aktualiserade kostnadspost.
Tiden är nu inne att sammanfatta resultaten av den företagna undersökningen och mot varandra ställa de framförda synpunkterna, såvitt gäller ansvaret för de av klandertalans kungörande föranledda kostnaderna. Därvid må till en början erinras om att lösenkostnaden enligt ordalydelsen av 10 § LösenF utgör konkurskostnad. Det är som nämnts näppeligen möjligt att påvisa något sakligt skäl för att i fråga om kostnadsansvaret göra en skillnad mellan å ena sidan lösenkostnad och åandra sidan porto- och annonskostnad. Därmed synes i varje fall klart, att en på uppfattningen att samtliga ifrågavarande kostnader utgöra konkurskostnader grundad rättstillämpning icke bör i och för sig kunna läggas någon till last såsom tjänstefel.
Långt vanskligare är att avgöra, huruvida nämnda rättstillämpning de lege lata också är den rekommendabla. Alternativet att endast lösenkostnad men icke porto och annonskostnad betraktas såsom konkurskostnad — vilket i och för sig icke är oförenligt med avfattningen av gällande bestämmelser — synes visserligen kunna utan större tvekan avvisas såsom en både teoretiskt och praktiskt otillfredsställande halvmesyr. Det måste däremot allvarligt övervägas, huruvida icke mot ordalydelsen av 10 § LösenF all kostnad för klandertalans kungörande bör anses utgöra klandrarens rättegångskostnad. Härvidlag må man först beakta, att den bestämmelse, varom fråga är, utgör en »uppsamlingsbestämmelse» (»andra expeditioner i konkursmål») och att såvitt känt intet tyder på att man vid stadgandets utformning haft för ögonen nu ifrågavarande expeditioner. Tvärtom ter sig en lösenskyldighet för boet beträffande dessa expeditioner inkonsekvent i förhållande till skyldigheten att lösa dom i klandermålet, om man — enligt vad som närmast överensstämmer med avfattningen av 10 § LösenF — utgår från att sådan skyldighet åvilar klandraren.43 Det nu sagda får i sin tur ställas i
relation till de övriga konsekvenser, som föranledas av att kostnaden för klandertalans kungörande antages utgöra konkurskostnad. Hur dessa konsekvenser i detalj gestalta sig, har visat sig knappast möjligt att med säkerhet fastställa. Den företagna undersökningen synes likväl berättiga påståendet att, medan kostnadernas hänförande till klandrarens rättegångskostnader är en i och för sig väsentligen tillfredsställande lösning, det motsatta alternativet icke blott aktualiserar ett fleral svårbedömbara frågor om möjligheterna till och ordningen för kostnadernas uttagande utan också under alla förhållanden leder till olyckliga eller i allt fall ytterst opraktiska resultat.
Oavsett för vilket av dessa båda på sitt sätt inkommensurabla alternativ man stannar de lege lata, synes det de lege ferenda uppenbart, att vissa ändringar och kompletteringar av hithörande bestämmelser äro påkallade. Riktpunkten synes härvidlag böra vara den, att samtligakostnader, som föranledas av utdelningsklander, hänföras till partskostnader, och att deras fördelning bestämmes i klanderdomen. Intill den — förvisso av mången ivrigt efterlängtade — dag då lösen- och stämpelförordningarna skatta åt förgängelsen, påkallar detta först och främst en ändring av 10 § LösenF, enligt vilken kungörelser, kallelser och underrättelser i anledning av klander mot utdelningsförslag lösas av den som anmält klandret. Uttryckligt stadgande om att klandraren har att utgiva även annan kostnad för publicering av klandertalan är måhända i och för sig mindre angeläget. Det synes däremot kunna ifrågasättas, huruvida icke bör stadgas skyldighet för klandraren att förskjuta kungörelsekostnaden vid äventyr att klanderskriften anses icke rätteligen ingiven. Uppenbarligen bör konkursdomaren icke behöva löpa risken, att kostnaden sedermera icke kan uttagas av klandraren. I avsaknad av motsvarighet till stadgandet i 34 § StplF synes det likväl knappast tänkbart, att klandertalan skulle kunna deserteras på den grund, att kungörelsekostnad icke erlagts inom den för anmälande av klander föreskrivna fristen. Det kan näppeligen heller ifrågakomma, att konkursdomaren skulle äga vägra kungöra klandertalan, innan kostnaden härför förskjutits, eftersom därmed frågan, huruvida utdelningsförslaget kommer att stå sig, skulle kunna hållas svävande under praktiskt taget obegränsad tid. Det bör här inskjutas, att avsaknaden av stadgande om skyldighet att förskjuta kostnad för kungörande av klandertalan icke kan de lege lata utgöra något argument mot att kostnaden åvilar i första hand klandraren, eftersom det icke heller stadgatsskyldighet för efterbevakare att förskjuta sådan kostnad för kungörelse och underrättelse, för vilken han enligt 111 § KL svarar. Även i sistnämnda hänseende förtjänar konkursdomarens intresse av att icke få själv stå för kostnaden, om den icke kan uttagas av borgenären, beaktande.44 Då det alltid medför risk för rättsförlust att uppställa vissa
prestanda inom given tid såsom förutsättning för talans upptagande,45 vore emellertid måhända en mera tilltalande lösning av förevarande problem, att generell föreskrift gåves om rätt för konkursdomaren att av allmänna medel erhålla ersättning för kostnad som han förskjutit men som icke kan uttagas av den därför ansvarige.46
Såvitt gäller förvaltares och rättens ombudsmans anspråk på ersättning för inställelse i mål om utdelningsklander synes vidare kunna ifrågasättas, huruvida det icke bör föreskrivas, att sådan ersättning må kunna tillerkännas dem i klanderprocessen och eventuellt i fråga om ansvaret därför betraktas såsom klandrarens rättegångskostnad. Problemet om ersättning för kostnad i anledning av nytt utdelningsförslag efter återförvisning kunde måhända finna sin legislativa lösning i en bestämmelse, enligt vilken rätten må vid återförvisning oberoende av yrkande förplikta boet eller tappande part att gälda kostnad och arvode för nytt utdelningsförslag.
Till sist må framhållas, att också reglerna om det slutliga ansvaret för otvivelaktiga partskostnader i mål om utdelningsklander möjligen kunna förtjäna en översyn. En sådan torde emellertid då också böra utsträckas till att omfatta spörsmål om rättegångskostnadsansvar i vissa andra konkursmål, vilka här icke kunnat närmare beröras.