REFORMATORN OLAVUS PETRI OCH ÄRELÖSHETSBEGREPPET I DEN S. K. UPPSALA-STADGAN AV DEN 29 JUNI 1538
AV PROFESSOR JAN ERIC ALMQUIST
I en medeltida lagbok, innehållande landslagen, finnes en med senare stil (dock senast 1530) gjord anteckning,1 som i moderniserad språkdräkt har följande lydelse:
Dessa sägas vara ärelösa och må ej bära vittne:
Först alla de, som övergiva den heliga [kristna] tron och den heliga kyrkans stadgar, alla uppenbara tjuvar, alla kyrkoplundrare (»-hergare»), alla desom fly ur (»aff») strid från sin herre, de som göra blodskam (frändsämjospjäll), de som äro mandråpare utan tvång (»nödh»), menedare, förrädare och de som förgöra (»forgiffwe») sin jämkristen med gift (»ither»), uppenbara rövare, bannlysta, horkarlar uppenbara, de som äro galna utan förnuft(»sin»), de som slå fader och moder.
Författaren till dessa rader, vilka nedan kallas A-texten i motsats till en senare redaktion, har här försökt fastställa vilka handlingar, som ansågos kunna i och för sig medföra ärelöshet för vederbörande person eller m. a. o. vilka brottslingar, som borde anses ärelösa och följaktligen icke tillätos avgiva vittnesmål vid domstol. Det bör då först konstateras, att ordet ärelös saknas i det medeltida svenska lagspråket. Eljest är det litterärt belagt i Sverige sedan 1400-talet,2 då det tydligen inkommit från Tyskland (jfr det tyska »ehrlos»). Detta betyder dock ingalunda, att själva begreppet varit okänt för de svenska lagstiftarna. Men dessa hade använt andra termer för att uttrycka samma sak. I stadslagen hette det: »Vare ej man dess bättre» eller »Vare man dess värre», vilka uttryck betecknade olika grader av minskad heder.3 I landslagen stadgades i två fall, nämligen då det gällde rubbandet av annans råmärke eller efter konstaterat falskt vittnesbörd, att förövaren av dylika brott aldrig i framtiden skulle kunna bl. a.vittna vid domstol.3a Vanhedern kunde också komma till uttryck genom legalt tilldelande av skymfliga öknamn, såsom t. ex. tjuv.4
Då det gällde att upprätta en katalog över handlingar, vilka medförde ärelöshet och därmed förlust av rätten att vittna inför domstol, borde nyssnämnde författare, om han varit jurist och sålunda haft kunskap om lagbuden, ha börjat med att anföra de fall, som angivas i då gällande svenska lagar, men så har icke skett. I stället tycks han