Om straffmätning i trafikmål
I SvJT 1961 s. 303 ff har jag redogjort för dåvarande Stockholms rådhusrätts praxis i fråga om straffmätning i trafikmål och vissa andra bötesmål. Eftersom lagstiftning och praxis därefter delvis ändrats vill jag här redogöra för de normalstraff som för närvarande tillämpas vid Stockholms tingsrätt. Redogörelsen bygger på en promemoria som upprättats i februari 1971 på tingsrättens trafikavdelning. En viss enhetlighet bör ju fortfarande eftersträvas när det gäller domstolarnas bedömningar i trafikmål. Men liksom tidigare måste framhållas att domstolarna inte bara kan gå efter taxa utan att de måste ta hänsyn till samtliga omständigheter i de särskilda fallen och många gånger avvika från den i promemorian föreslagna straffmätningen.
Promemorians normalstraff
1. Vårdslöshet i trafik
1.1. bil, motorcykel
1.1.1. påkörning av gångtrafikant på obevakat övergångsställe 30 db
1.1.2. brott mot högerregeln eller huvudledsregeln, körning mot
rött ljus eller annan klar överträdelse av viktig trafikregel 25 db
1.1.3. annan ovarsamhet 15—20 db
1.2. moped 10—15 db
1.3. cykel, gångtrafikant 10 db
2. Vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada 20—60 db
3. Vårdslöshet i trafik och ringa vållande till annans död 50—75 db
4. Vårdslöshet i trafik och vållande till annans död villkorlig dom/ skyddstillsyn + 60/75 db fängelse
5. Grov vårdslöshet i trafik fängelse
6. Hinder i trafik 8—15 db
7. Olovlig körning
7.1. första gången 20—25 db
7.2. återfall utan att gärningen är grov; tillägg för varje gång 10—20 db