Om grundlagstolkning, grundlagsvänlig lagtolkning och åsidosättande av grundlagsstridig lag
Av docent JOAKIM NERGELIUS
1. Inledning
1.1 Allmänt. Bakgrund till frågeställningen
Då hovrättens frikännande dom av den 9 april 19961 i de uppmärksammade målen om brott mot lagen (1947:164) om förbud mot politiska uniformer i början av maj vann laga kraft skrevs svensk rättshistoria. Detta var nämligen första gången någonsin som ett avgörande där en svensk domstol åsidosatte en lag på den grunden att lagen var uppenbart grundlagsstridig vann laga kraft.2 Frågan om detta historiska mål skall ses som inledningen på en ny, mer aktivistisk praxis i lagprövningsfrågor från svenska domstolars sida eller om den bara är ett uttryck för att uniformsförbudslagen är föråldrad3 är ännu för tidig att besvara och skall inte beröras här.4
1 Hovrätten för västra Sverige, avd 6, dom nr DB 48, i mål nr B 13/96. 2 Linköpings tingsrätt åsidosatte i en dom den 13 november 1991 (nr DF 33, mål nr F 18/90) en bestämmelse i fiskelagen p. g. a. att denna stred mot Regeringsformen 2:18, men Göta Hovrätt ändrade, med hänvisning till utgången i NJA 1992 s. 337, den 21 september 1992 (Dt 3035, mål nr T 452/91) denna dom. I målet NJA 1990 s. 636 fann Hovrätten över Skåne och Blekinge i en dom den 27 april 1990 att den s. k. kommunarrest som rådde för en grupp kurder, vilken följde av bestämmelser i utlänningslagen, stred mot RF 2:9. HovR tog dock inte ställning till om det var lagen som sådan eller myndigheternas tillämpning av den som stred mot RF. HD ändrade, utan egentlig egen analys men i nära anslutning till ett tidigare avgörande i samma fråga, NJA 1989 s. 131, hovrättens dom och fann att de frihetsinskränkningar kurderna varit underkastade inte var så långtgående att de var att betrakta som ett frihetsberövande. 3 Se närmare om uniformsförbudslagens historia och vissa frågor om dess grundlagsenlighet Thomas Bull/Anders Heiborn, Uniformsförbudet, tiden och grundlagen, SvJT 1996 s. 328–347, Petra Herzfeld-Olsson, Lagen om förbud mot politisk uniform — har den någon funktion att fylla på 90-talet?, Juridisk tidskrift (JT) 1995/96 s. 946–958 och Nergelius, Grundlagen och rasismen, Rättspolitisk debatt (tidskrift utgiven av Svenska avd. av Internationella Juristkommissionen) 1996 s. 6–7. Ett särskilt förbud mot rasistiska symboler har sedan hovrättsdomen vunnit laga kraft föreslagits av regeringen (Ds 1996:33), men remissyttrandena på förslaget har i huvudsak varit negativa. Frågan om straffbestämmelsen mot hets mot folkgrupp (16 kap. 8 § Brottsbalken) kan tillämpas även på rasistiska symboler har besvarats jakande av HD i dom den 17 oktober 1996 (mål nr B 3203/96). 4 En i princip identisk fråga uppstår, så vitt gäller lagrådets laggranskande verksamhet, sedan lagrådet i ett yttrande den 12 maj 1995 för första gången i modern tid avstyrkt ett lagförslag (om kommunal skatteutjämning) på den uttryckliga grunden att förslaget stred mot grundlagen (RF 1:7). Vissa lagrådsyttranden kommer, som exempel på grundlagstolkning, att beröras i det följande, men så mycket kan nog redan sägas att lagrådet som helhet inte tycks ha blivit mer aktivistiskt under senare år. En viss förändring i ”aktivistisk” riktning tycks dock ha inträtt redan i slutet på 1980-talet; se Nergelius,