Litteratur
JONAS GABRIELSEN och INGER HOEDT-RASMUSSEN, Juridisk genomslagskraft — Att övertyga muntligt som jurist, (svensk översättning och bearbetning av Eric Bylander), Retorikförlaget, Ödåkra 2016. 116 s.
Exordium
Retorik kan ges, och har getts, skilda definitioner och begreppet retorik kan förses med, och har försetts med, varierande innebörd. Vulgärvarianten — som allmänt omhuldas av politiker och media — innebär att retorik är någon sorts ”ordkonst” som man i debatten använder i stället för saklighet. Retorik ses då som en form av kuliss som döljer en (annan) verklighet. Något, men inte mycket, mer seriöst ses retorik som vältalighet i största allmänhet. Retoriken har emellertid med fog varit kritiserad av den naturvetenskapligt orienterade filosofin. Och striden mellan filosofi och retorik rasade redan i Aten och Rom för mer än 2 000 år sedan. Ny fart fick denna kritik när upplysningsfilosoferna under 1700-talet banade väg för den nya tidens vetenskapssyn. Under senare årtionden har dock retoriken i någon mån ”hämtat sig” och åter tagit plats på den kunskapsteoretiska scenen.1 För att göra en kortfattad — mycket kortfattad — kunskapsteoretisk utvikning kan man rent grundläggande skilja mellan det som kan sammanfattas i de två begreppen episteme och doxa. Doxa är vad vi tror om världen och om oss själva, medan episteme handlar om hur det egentligen ligger till. Det senare skulle alltså kunna representera kunskap, fakta och sanning. Doxa däremot handlar om vad vi människor verkligen kan uppfatta, bedöma, värdera, analysera och relatera till.2 Filosofin skulle karaktäriseras av episteme och retoriken av doxa. Är retorik då en vetenskap? Eller är det en konst? Eller är det rent flummeri? Eller något annat? Oavsett svaret på den frågan förefaller det närmast ofrånkomligt att retoriken är en ”företeelse” med stark förankring i människans dagliga samvaro med andra människor. Det gör det befogat att — möjligen med en något tillåtande attityd — beteckna retoriken som en humanistisk vetenskap. Såväl den klassiska retoriken med rötter i Aten och Rom som den moderna retoriken intresserar sig för, och studerar, mellanmänsklig kommunikation och interaktion. Detta intresse och dessa studier är resultatfokuserade. I all enkelhet handlar det om de mekanismer som är involverade när någon försöker övertyga någon annan om något — nu kommer det resultatfokuserade — i syfte att få mottagaren att agera på ett visst bestämt sätt. I den bemärkelsen är retoriken allomfattande och
1 Chaim Perelman/Lucie Olbrchts-Tyteca, The New Rhetoric — A Treatise on Argumentation, 1958 på franska; på engelska 1969 anses allmänt som nyretorikens ”bibel” i vilken filosofi, dialektik och retorik vävs samman på ett tämligen intrikat sätt. Se också efterföljaren, Chaim Perelman, Retorikens Imperium, 1977 på franska, i svensk översättning av Mats Rosengren, 2 uppl., 2013. Se även Mats Rosengren, Psychagogia — Konsten att leda själar, 2 uppl., Retorikförlaget, Ödåkra 2015. Rosengren redovisar där konflikten mellan retorik och filosofi hos Platon och Perelman. Och kanske den konflikten trots allt inte är omöjlig att upplösa. 2 Mats Rosengren, För en dödlig som ni vet är största faran säkerhet, Retorikförlaget, Åstorp 2006, s. 73 f. och densamme Doxologi, 2 uppl., Retorikförlaget, Åstorp 2008.