STRAFFLAGSREFORMEN.
PROFESSOR THYRÉNS FÖRBEREDANDE UTKAST TILL STRAFFLAG.
År 1908 avlät riksdagen en skrivelse till Kungl. Maj:t, varuti ifrågasattes att i vissa angivna riktningar förändra gällande bestämmelser rörande såväl bötesstraffet som bötesförvandlingsstraffet. Vid föredragning året därpå av denna riksdagsskrivelse yttrade chefen för justitiedepartementet (statsrådet ALBERT PETERSSON), att skrivelsen snarast borde föranleda en fullständig revision av bestämmelserna rörande bötes- och bötesförvandlingsstraffen, då det icke vore tillrådligt att begränsa uppgiften till allenast de av riksdagen anvisade frågorna. "Fasthellre", fortsatte departementschefen, "är det att förutse, att en reform av de nämnda straffarterna icke skall kunna bringas till stånd, utan att ändringar vidtagas även i sådana delar av straffrätten, som ej omedelbart angå det ifrågavarande ämnet." Kungl. Maj:t uppdrog därpå åt professor JOHAN C. W. THYRÉN att dels verkställa en utredning rörande de ändringar i gällande lagstiftning, vilka i nämnda avseende kunde befinnas lämpliga, dels på grundvalen av denna utredning framlägga utkast till sådana ändringsförslag.
Professor THYRÉN fann snart, att om de i riksdagsskrivelsen uttalade önskemålen — proportionalisering av böterna, starkt höjande av bötesmaxima, avbetalning av böterna, minskande av förvandlingsstraffets frekvens samt ökande av dess effektivitet — skulle tillgodoses, den uppgift han närmast fått sig ålagd icke kunde nöjaktigt lösas, utan att samtidigt sådana frågor som behandlingen av minderårigas, abnormas, alkoholisters och lösdrivares brottslighet, åtminstone till den del denna brottslighet fölle inom de lägre graderna av straffbarhet (där böter kunde ifrågakomma), ävenledes finge sin lösning. "Därmed antager emellertid", säger THYRÉN (i sitt i januari 1910 avslutade arbete 'Principerna för en strafflagsreform. I. Straffets sociala uppgift. Straffsystemet') "frågan de dimensioner, att varje vidare gränslinje för en revision bleve helt och hållet konstlad; då en så stor del av strafflagen indragits, vore det svårligen tänkbart att lämna den återstående delen kvar på gammal grund. Uppgiften, om den skall tänkas löst på ett någorlunda tillfredsställande sätt, förvandlar sig till en revision av strafflagen överhuvud, såväl i dess allmänna som i dess speciella del; och en sådan revision måste sträcka sina verkningar även utom strafflagens eget område."
I enlighet med den sålunda utvidgade planen för arbetet har professor THYRÉN utarbetat och för offentligheten framlagt (förutom