två både formeellt och reellt skarpt åtskilda frihetsstraff, arbetsfängelse och enkelt fängelse, en ordning som ganska nära överensstämmer med den i svensk rätt gällande åtskillnaden bland straffarbete och fängelse. Enkelt fängelse skall enligt Torp icke medföra egentlig arbetsplikt gent emot det allmänna, blott en plikt att skaffa sig eller enligt order utföra ett efter den dömdes ställning och bildningsgrad av passat arbete, lämnande skälig sysselsättning. Den, som utstår detta straff, skall i viss utsträckning äga skaffa sig särskild förplägning, egen beklädnad och andra bekvämligheter. Enligt talarens mening förrefunnes även utanför de tillfällen, där det kunde vara tal om en custodia honesta, en mängd mindre grova förbrytelser, där ett dylikt mildare frihetsstraff vore på sin plats. Med en sådan anordning skulle det icke förefinnas något behov av ett särskilt frihetsstraff såsom custodia honesta, blott man ägde tillfälle att, såsom förhållandet är enligt Torps utkast, vid vissa förbrytelser, t. ex. statsförbrytelser, utbyta arbetsfängelse mot enkelt fängelse under motsvarande tidslängd.
Enligt Torps förslag kan enkelt fängelse ådömas från 21 dagar intill 2 år eller, när det användes såsom custodia honesta, intill 10 år, medan arbetsfängelse skall kunna ådömas från 2 månader intill 16 år eller på livstid. Torps utkast känner alltså icke den stora lucka, som enligt Thyréns förslag finnes mellan fängelsets maximum, 3 år, och tukthusstraffets minimum, 6 år (5 år,om man tar hänsyn till den obligatoriska straffavkortningen). Straffet utstås enligt Torps utkast i cell, när det icke överstiger 2 år; i undantagsfall kan tiden förlängas till 3 år. Straff på längre tid, i vissa fall även kortare straff, avtjänas i gemensamhet. I detta fall skall dock den första tredjedelen och städse minst tre månader, högst 1 år, utstås i cell, såvida icke fången tidigare undergått gemensamhetsfängelse, varjämte fången kan hållas i cell under högst 3 månader vid strafftidens slut. I ungdomsfängelserna (för alla arbetsfängelse fångar under 18 år och flertalet mellan 18 och 23 år) är det ordinära maximum för cellstraffet 1 år. Villkorlig frigivning skall under vissa förutsättningar äga rum vid alla arbetsfängelsestraff å över 9 månader, när två tredjedelar av strafftiden, dock minst 9 månader, (i ungdomsfängelserna minst hälften av strafftiden, resp. minst 6 månader) gått till ända. Ett för ungdomsfängelserna särskilt inrättat fängelseråd kan, när straffet icke haft åsyftad verkan, förordna om dess förlängande med hälften, dock högst med 1 år åt gången och icke utöver det trettionde aret.
Tal. avslöt sin framställning angående straffen enligt de båda utkasten med den förklaring, att han av de på Svenska kriminalistföreningens möte år 1916 (se Sv. J. T. 1916 s. 439) fällda uttalanden fått det intryck, att hans eget utkasts bestämmelser i huvuddrag komme de här hävdade åskådningarna åtskilligt närmmare än de Thyrénska utkastets regler göra. Möjligen berodde detta därpå, att tal. liksom de svenska talarne från 1916 vore försiktigare än man bör vara, när man nu en gång skall reformera strafflagarna.
I den följande framställningen av andra påföljder av brottsliga handlingar än straff uppehöll sig tal. till en början vid de säkerhetsåtgärder, om vilka rätten skall kunna förordna i de fall, då en sinnessjuk eller eljest för påverkning genom straff oemottaglig person finnes vara farlig för rättssäkerheten.Särskild vikt lägges enligt Torps utkast därpå, att rätten vid vilken tidpunkt som helst efter inhämtat läkarutlåtande skall kunna ändra ett träffat avgörande