i fråga om avfattningen av rubrikerna till hovrätternas domar och utslag (en av de sakkunniga var på denna punkt av skiljaktig mening), att det skall åligga föredragande att före föredragningen hava uppsatt förslag såväl till rubrik som decision, att regler givas i arbetsordningarna om ledamots skyldighet att verkställa kontrolläsning av mål, som föredragits av andra, även som om den tid, räknad från föredragningen, inom vilken domar eller utslag böra vara givna, att hovrätten befrias från omsorgen om införskaffande av felande protokoll, vilken börda lägges på sekreteraren, samt att protokolls förande ej erfordras i vissa ärenden.
Det uppdrag att verkställa utredning i fråga om hovrätternas löneförhållanden, som lämnades de sakkunniga, avsåg icke någon allmännare lönereglering utan var begränsat att gälla hovrättsrådens begynnelselön och den extra ordinarie personalens avlöningsförhållanden. I justitieministerns yttrande till statsrådsprotokollet vid det tillfälle, då han begärde bemyndigande att tillkallade sakkunniga, framhölls den fara, som under senaste tid visat sig överhängande, att hovrätterna icke skulle kunna på tillfredsställande sätt rekryteras. De sakkunniga understryka dessa farhågor och anmärka, att om hovrätterna skola kunna rekryteras på ett sätt, som vederbörligen motsvarar den ställning, hovrätterna efter 1915 årsreform intaga, avlöningarna för hovrättsråden böra högst betydligt höjas över den nuvarande nivån.
I fråga om hovrättsrådens begynnelselön framhålles i betänkandet, att numera inga verkliga skäl föreligga att sätta denna lägre än begynnelselönen för andra 3:je-gradstjänster, samt att den missgynnade ställning, hovrätterna i detta hänseende för närvarande intaga, i många fall gjort det omöjligt för hovrätterna att hålla kvar för hovrättsarbetet väl lämpade krafter. Begynnelselönen för hovrättsråd föreslås i enlighet härmed till 8,100 kronor med rätt för dem till ett ålderstillägg å 600 kronor.
De lönetillskott, utöver tjänstgöringspenningarna, som pläga tillläggas adjungerade ledamöter och t. f. fiskaler, föreslås i betänkandet skola höjas så, att avlöningsförmånerna komma att utgöra för adjungerade ledamöter, som tjänstgjort i denna egenskap över 1 1/2år, 7,000 kronor, för övriga adjungerade ledamöter 6,000 kronorsamt för t. f. fiskaler 4,000 kronor (under de närmaste åren 4,500 kronor). I samband härmed har avlöningen till ordinarie fiskal föreslagits till 5,000 kronor.
Huru ordnandet av de e. o. notariernas (fiskalsaspiranternas) ekonomiska förhållanden lämpligast borde ske, hava de sakkunniga funnit tveksamt. Å ena sidan har det ej synts riktigt, att e. o. notarier, som under tjänstgöringen i domsagorna haft särskilda arvoden, skola, sedan de inkommit till tjänstgöring i hovrätt, arbeta därstädes utan nämnvärd ersättning, såsom hittills varit fallet. Å andra sidan möter det betänkligheter att tillerkänna varje e. o. notarie, som vill tjänstgöra i hovrätt, rätt till arvode; och har det ej