A. V. LUNDSTEDT: Principinledning. Kritik av straffrättens grundåskådningar. Uppsala 1920. Appelberg. 8:0. 82 s.
Förf. förklarar sig själv hava, i nämnda brochyr om 80 oktavsidor, "så tydligt och klart, som man någonsin kan önska sig", vederlagt grundåskådningarna inom straffrätten och påvisat, att de "bottna i konstruktioner, som byggts upp på rena fiktioner, sålunda på sådant, som står i rak strid mot sanning och verklighet" (s. 21).
Såsom resultat av denna kritik har förf. uppställt en, efter vad han förmenar, ny straffteori — en "icke skolastisk uppfattning av straffets sociala funktion" (ib.). Denna går därpå ut, att straffet, i sin egenskap av ett lidande, som reguliärt följer på den brottsliga gärningen, "skänker kraft åt en det allmänna föreställningssättet om det absolut otillåtliga handlandet dirigerande norm" (s. 24) — alltså i huvudsak ett återupplivande, efter 100 år, av den s. k. Bauerska varningsteorien. Straffets ändamål skall vara att söka i en på strafflidandet beroende ren allmänprevention, men icke, såsom Feuerbach ville, förmedelst allmänt avskräckande verkan på samhällsindividerna, utan såsom moralbildande. "Straffet griper", säger förf. (ib.) "fatt i den allmänna moralen såsom ingen annan kraft i samhället och därmed verkar det samhällsbevarande".
Att den allmänpreventiva verkan bör uppfattas icke såsom avskräckande utan såsom moralbildande, vill förf. åskådliggöra genom den ofta använda hypotesen, att "med en gång all straffrätt i ett samhälle upphörde" (s. 21) — en hypotes, som är föga ägnad att bevisa, men synnerligen väl ägnad att motbevisa förf:s åsikt. Om i ett samhälle av några millioner människor det i ett givet ögonblick funnes t. ex. ett tiotusental, som begått allvarligare brott av en eller annan art, så skulle strafflagens plötsliga försättande ur kraft "upplösa samhällsordningen i anarki och förvildning" icke därigenom — om man får tro förf. — att nämnda minoritet, numera utan fruktan för straff men precis lika moralisk eller omoralisk som förut, skulle vid varje tillfälle, där de icke fruktade omedelbar hämd, begå stöld, våldtäkt, rån m. fl. sådana brott, som de förut begått en och annan gång i trots av strafflagens existens; icke heller därigenom, att ett eller annat nytt tiotusental individer, vilka förut stått labila, nätt och jämt låtit av fruktan för straff avhålla sig från brott, numera