LITTERATUR. 275REPLIK TILL PROFESSOR THYRÉN.
I anledning av prof. THYRÉNS anmälan i förra häftet av Sv. J. T., s. 219 — 227, av mitt arbete "Principinledning. Kritik av straffrättens grundåskådningar", nödgas jag taga tidskriftens utrymme i anspråk för följande genmäle.
I prof. Thyréns anmälan nämnes icke något om att min kritik förnämligast riktades just emot hans egna läror. Detta är icke alldeles utan sin betydelse, enär den, som icke tagit del av mitt arbete, nu mycket lätt kan få den emot verkligheten stridande uppfattningen, att det icke är fråga helt enkelt om ett svaromål från prof. Thyrén, utan att denne här uppträdde såsom en utomstående domare.
Anm. är synnerligen angelägen att framställa min åskådning såsom en ny upplaga av BAUERS s. k. varningsteori, varvid särskilt betonas, att denna är 100 år gammal. Om nu verkligen likhet skulle råda mellan BAUERS satser och de av mig uttalade, så hade detta naturligtvis icke den allra minsta betydelse i det hänseende, som av anm. avses, nämligen såsom bevis för att den av mig framställda åskådningen, betraktad i sin helhet, icke vore ny. Allt hänger ju på arten av den motivering, som gives. Ingen skulle väl vilja förringa värdet av prof. Thyréns straffteori redan av det skäl, att den väsentligen liknar PLATONS (ang. denne se t. ex. v. BAR, Geschichte der Strafrechtsteorien), låt vara att prof. Thyréns föredöme levde för mer än 2,000 år sedan. Nu visar det sig emellertid, att det endast möjligen skulle kunna vara vissa rent ytliga likheter, kanske i ordvalet på ett eller annat ställe, som skulle kunna förleda någon att sätta min uppfattning i samband med BAUERS. I verkligheten hör BAUERS lära till samma grupp av straffteorier, som jag gjort till min uppgift att bekämpa. Till det väsentligaste i min bok hör just den (av prof. Thyrén i hans motkritik ej alls behandlade) negativa delen, i vilken jag försöker få bort från den modärna straffrätten de naturrättsliga elementer, som mer eller mindre förstucket finnas där och som särskilt ta sig uttryck i den uppfattningen, att straffbudet skapade en rättsplikt att icke begå ett brott och att dettas väsen sålunda utgjordes av en pliktöverträdelse eller, såsom det hos BAUER uttryckes, en lagstridig eller rättsstridig handling, i uppfattningen, att brottslingen straffades quia peccatum est.
I avseende å den av anm. förmenta likheten mellan BAUERS lära och min får jag sålunda först understryka, att BAUER är en utpräglad naturrättslärare med hela den naturrättsliga apparaten (se hans Warnungstheorie, Göttingen 1830, s. 2 ff.).
Jag skall därefter anställa en jämförelse mellan BAUERS och min åsikt i avseende å strafflagens ändamål, brottets väsen och straffets rättvisa.
1. Om strafflagens ändamål säger BAUER a. a. s. 38:
»Die warnende Stimme des Gesetzgebers will, durch die Vorstellung des, mit der Handlung verknüpften Strafübels, dem Menschen, ausser den Beweggründen