KAN HÄRSKANDE TOLKNING AV 24 § KÖPLAGEN ANSES RIKTIG?
AV
PROFESSOR VILHELM LUNDSTEDT.
I.
Tills för icke länge sedan trodde man den rättsprincipen gälla, att skadeståndsskyldighet blott kunde åläggas en person, som culpost (inkl. dolus) och rättsstridigt förorsakat en annan skada. Om det likväl befanns nödigt att döma en person till skadestånd utan att dylikt handlingssätt kunde läggas honom till last, så förfor man antingen så, att man fingerade hans culposa och rättsstridiga förfaringssätt eller också förklarade man, att det förelåg ett "undantagsfall", å vilket rättsprincipen av hänsyn till det praktiska livets krav icke finge tillämpas. Man väjde icke för utan räknade fastmer med, att det funnes rättsliga principer, som icke alltid kunde tillämpas, alldeles såsom om rättens område principiellt sett kunde vara skilt från det levande livet. Förklaringen till den ifrågavarande rättsprincipen var följande. Något mera allmänt behov av en utöver culparegeln skjutande skadeståndsprincip hade icke gjort sig gällande. Faktiskt hade man under långa tider varit fullt tillfredsställd med att skadestånd å ena sidan utgick i händelse av culpost förfaringssätt och å andra sidan i allmänhet begränsades av culpa såsom sin förutsättning. Detta sakförhållande bidrog till ett synnerligen ödesdigert misstag. Man drog av culpaförutsättningen den slutsatsen, att det var det culposa i handlingen, som motiverade ("rättfärdigade") skadeståndspåföljden. Härtill bidrogo nu dessa abstrakta "rättsideer", som småningom utbildades till den s. k. naturrätten. Rätten, sade man, i egenskap av en till sin grundval oskriven "förnuftsordning" reglerar män-