HAAGREGLERNA
MED ÄNDRINGAR VIDTAGNA AV COMITÉ MARITIME INTERNATIONALS KONFERENS I LONDON OCH DEN INTERNATIONELLA SJÖRÄTTSKONFERENSEN I BRYSSEL I OKTOBER 1922.
ARTIKEL I — DEFINITIONER.
I denna konvention användas följande ord i den mening, som nedan angives:
a) Med "bort fraktare" avses fartygsägare eller befraktare, som ingår fraktavtal med en avlastare.
b) Med "fraktavtal" avses transportavtal, som fått sitt innehåll angivet i konossement eller annan liknande åtkomsthandling, vilken avser varas forslande till sjöss. Har på grund av certeparti konossement eller annan liknande handling utfärdats, faller sådan handling under beteckningen "fraktavtal" från den tidpunkt, då konossementet bestämmer rättsförhållandet mellan bortfraktaren och en bärare av konossementet.
c) "Gods" omfattar gods, föremål, handelsvaror och artiklar av vad slag som helst, med undantag av levande djur samt last, som i fraktavtalet är angiven såsom däckslast och även varder lastad på däck.
d) Med "fartyg" avses varje fartyg, som användes för fraktande av handelsvaror till sjöss.
e) "Fraktande av gods" omfattar tiden från det godset är lastat å fartyget till dess godset är lossat från fartyget.
ARTIKEL II — RISKER.
Vidkommande godsets lastning, behandling, stuvning, transport, vård och lossning är bortfraktaren i fråga om alla fraktavtal underkastad nedan givna bestämmelser om ansvar och skyldigheter liksom han äger tillgodonjuta nedan nämnda rättigheter och befrielser; dock att utan hinder av vad nu är sagt skall gälla vad särskilt är stadgat i artikel VI.