LUNDSTEDT INFÖR UTLÄNDSK KRITIK.
En av landets större tidningar innehöll på sin tid en förebråelse mot regeringen för dess beslut om ekonomiskt understöd för utgivandet av prof. V. LUNDSTEDTS "Superstition or Rationality in action for peace?"1 Tidningen var säkerligen icke ensam om sin uppfattning av arbetet såsom betydelselöst — en uppfattning som måste ses i ljuset av det faktum, att Lundstedts rättsteorier här i landet i allmänhet icke varit föremål för något förutsättningslöst sakligt bedömande från våra rättsliga auktoriteters sida; den kritik de underkastats har, såsom nästan genomgående grundad på sakliga missförstånd, icke varit ägnad att tjäna den allmänna opinionen till vägledning. Häremot strider icke, att Lundstedt hos de yngre juristgenerationerna rönt en helt annan förståelse: i utomordentlig måtto bekräftades detta t. ex.vid Nordiska Juriststämman i Uppsala 1926 och Lundstedts på densamma följande föreläsningsserier i Köpenhamn och Oslo.
Den sammanarbetning av sina rättsteorier, som Lundstedt i det nämnda arbetet framlagt, synes av den utländska kritiken i det hela ha mottagits på ett sätt, som skarpt kontrasterar mot den svenska kritikens bedömande av hans insats. Då jag trott, att det för denna tidskriftspublik skulle kunna vara av intresse att ta del av några utländska recensioner, har jag, så långt jag haft tillfälle att följa kritiken, här nedan velat framlägga en kortfattad översikt av densamma.
Att Lundstedt med den stridbarhet, som kännetecknar honom och i särskilt hög grad hans engelska bok, måste möta motstånd även på den internationella arenan kunde förutses. Utan att därmed ha sagt att arbetet i alla punkter måste vinna sakligt gillande, torde man emellertid kunna påstå, att den förebragta kritiken icke är hållbar. Motståndet riktar sig framför allt mot Lundstedts förkastande av naturrätten, vilken särskilt för engelska jurister synes svår att undvara. Ett angrepp har på sådan basis riktats mot Lundstedt i "Calcutta Statesman". Kritikern ifråga har den uppfattningen, att grundtankarna i Hägerströms rättsfilosofi, på vilken ju Lundstedtbygger, vore av alltför enkelt slag att förtjäna spridning utanför svensk läsekrets!
"New Age" (London) ironiserar över Lundstedts utgångspunkt, att det icke skulle finnas några objektiva värden. Vidare förmenar tidskriften, att Lundstedt själv nödgats falla tillbaka på naturrättsliga föreställningar om vissa värdens objektivitet. Detta stödes på vissa uttrycksätt hos Lundstedt. Denne frågar nämligen stundom efter, hur den eller den regeln "bör" gestaltas för att fullgöra en socialfunktion. Författaren i "New Age" förbiser tydligen, att Lundstedt här ingalunda räknar med något objektivt "böra" utan endast har