NÅGRA ANMÄRKNINGAR OM GODE MÄN FÖR VÄRDERING.
AV
DOCENTEN NILS DILLEN.
Ett inom den tyska rättsvetenskapen sedan långt tillbakafört meningsutbyte om skiljeinstitutets särskiljande från ett närstående rättsinstitut, som man i allmänhet benämnt arbitratorsinstitutet 1, har, alltsedan TRYGGER i Tidsskrift for
Retsvidenskab år 1895 offentliggjorde sin uppsats Skiljeaftal och Skiljemannaförfarande enligt svensk rätt, kommit att återspeglas även inom svensk-finsk processdoktrin. Inom denna hava flera författare framhållit, hurusom man har att från skiljeförfarandet särhålla det s. k. »godmansförfarandet», som anses utmärkas framför allt därav, att gode mannens utlåtande, i motsats till en skiljedom, icke vore definitivt bindande utan kunde klandras på grund av objektiv obillighet 1. Beträffande gränsdragningen emellan de båda slagen av förfarande har emellertid uttalats mycket skilda meningar. Diskussionen har huvudsakligen rört sig därom, huruvida man i fall, då till tredje man hänskjutits ett avgörande, som icke självt innefattar ett bedömande av en fråga om rättigheter och skyldigheter mellan parterna men som är av betydelse för bedömandet av en sådan fråga, har att göra med ett skiljeavtal eller med ett avtal av den typ, som man kallat »godmansavtal». Det problem, man sålunda uppmärksammat, har på senare tid fått ökad betydelse genom försäkringsväsendets snabba tillväxt, ty som bekant förekommer ofta på detta område, att tredje man anlitas för avgörande av vissa frågor, vilkas be-
skaffenhet stundom kan lämna rum för tvekan, huruvida avgörandet är att uppfatta såsom en skiljedom eller såsom någotannat, därvid i första hand kommer i betraktande ett sådant »godmansavgörande», varom den nyare doktrinen talar. Denna uppsats avser att lämna ytterligare ett bidrag till det diskuterade problemet, men för att ej alltför mycket taga tidskriftens utrymme i anspråk skall jag icke uppmärksamma sagda spörsmål i hela dess vidd utan blott beröra frågan om den rättsliga naturen av en speciell grupp av tredjemansavgöranden, nämligen de, som innefatta en av tredje man företagen värdering. Härvid skall, såsom från den nämnda utgångspunkten ter sig mycket naturligt, framställningen avse allenast sådana värderingar, som hänskjutits till tredje man genom ett parternas avtal eller därmed jämförlig rättsakt (t. ex. stadgande i bolagsordning). Till det slag av värderingsförfarande åter, som grundas på bestämmelse i lag eller på domstols förordnande, kommer hänsyn att tagas endast i den mån detta förfarande genom de paralleller, detsamma erbjuder med det konventionella värderingsförfarandet, kan vara ägnat att ställa det senare i en klarare belysning. — Om uppgiften sålunda i visst avseende erhållit en tämligen snäv begränsning, kommer densamma, sådan den ovan bestämts, att å andra sidan innefatta något mer än en fråga om gränsdragningen mellanskiljeförfarandet och »godmansförfarandet». En förutsättningslös utredning angående värderingsfallens rättsliga natur bör tydligen ej inriktas på att fastställa, om man har att göra med ett förfarande av typen a eller av typen b, utan på frågan, vilken karaktär förfarandet över huvud taget äger. Det är ju icke a priori uteslutet, att ytterligare typer kunna kommai fråga. Emellertid intaga bland tredjemansavgörandena skiljedomarna en så dominerande plats, att det i allt fall kan vara lämpligt att till en början utreda, om ett skiljeförfarande föreligger eller ej, och först i händelse av nekande svar undersöka, vad som gäller med avseende å värderingsförfarandet, därest detsamma icke kan betraktas såsom ett skiljeförfarande. Lämpligheten av en sådan anordning framträder desto mer, om man tager i betraktande, att skiljedomarna äro de enda på konventionell grund vilande tredjemansavgörandena, som äro reglerade i lag, samt att den vid värderingsfrågors hänskjutande till tredje man begagnade terminologien ofta är
sådan, att nämnda anordning framstår såsom naturlig (i det dagliga livet benämnas värderingsmännen ej sällan skiljemän, deras utlåtande skiljedom o. s. v.).
För att kunna avgöra, om ett avtal utgör ett skiljeavtaloch följaktligen ett på detta avtal grundat förfarande ett skiljeförfarande samt slutligen det åsyftade resultatet av förfarandet en skiljedom, måste man tydligen ha fullt klart för sig, vad som avses med dessa begrepp. I den förevarande framställningen skola, där annat ej framgår av sammanhanget, de nämnda uttrycken användas såsom beteckningar blott för sådana skiljeavtal och därpå grundade förfaranden och tredjemansavgöranden, på vilka den svenska lagen den 14 juni 1929 om skiljemän, nedan benämnd skiljemannalagen (skml.), enligt sin avfattning äger tillämpning. Med den sålunda gjorda bestämningen hava från begreppen skiljeavtal, skiljeförfarande och skiljedom icke blott uteslutits ett flertal företeelser, som också pläga benämnas på enahanda sätt men som sakna nämnvärt intresse för denna framställning1, utan även påpekats ett par omständigheter, som äro av betydligt större vikt i detta sammanhang. För det första har avgörande betydelse tillagts den omständigheten, huruvida skml. enligt vad som framgår av lagen själv är tillämplig eller ej. Det händer ej sällan, att ett avtal om värdering genom tredje man innehåller bestämmelse, att skml. skall äga tillämpning på förfarandet. Lika litet som kontrahenter i allmänhet kunna genom en viss benämning åstadkomma, att deras avtal blir att uppfatta som något annat, än vad avtalet till sin reala innebörd är, lika litet kunna de genom en föreskrift av nämnda slag uppnå det resultatet, att de för skiljeavtalet typiska rättsverkningarna tillägges ett avtal, som till tredje mans avgörande hänskjuter en fråga av annan art, än som säges i 1 § skml. Därmed är icke sagt, att parterna ej skulle kunna med bindande verkan föreskriva, att tredje mannen skall förfara i enlighet med skml:ns bestämmelser, men de kunnaicke genom avtal åstadkomma exempelvis att tredje mannens utlåtande erhåller den verkställbarhet, som under vissa förutsättningar tillkommer en skiljedom. — För det andra har
med den ovan givna bestämningen tillmätts avgörande betydelse åt skml:ns tillämplighet. Är denna lag enligt sin egen avfattning tillämplig, talas alltså i det följande om skiljeavtal, skiljeförfarande och skiljedom, även om bestämmelserna i RB 16: 2—4 och UL § 46 icke skulle vara tillämpliga. Dessa lagrum äga nämligen ej tillämplighet på alla de skiljeavtal, resp.skiljedomar, vilka falla under skml:ns tillämplighetsområde 1. Det blir därför en senare fråga att, för den händelse skml. visar sig tillämplig på ett värderingsförfarande, undersöka, om och i vad mån också de nu nämnda lagbestämmelserna kunna komma till användning.
Med skiljeavtal förstår skml. ett sådant avtal, varigenom parterna till avgörande av en eller flera skiljemän hänskjuta en fråga av tvistemåls beskaffenhet, varom förlikning kan träffas, eller en fråga om ersättning för skada på grund avbrott. Därutöver fordras för lagens tillämplighet, att avtalet icke innefattar »förbehåll om rätt för parterna att klandra skiljedomen» (2 § 2 st.), samt att antingen tvist om frågan uppstått eller, därest avtalet avser framtida tvist, denna härflyter av visst rättsförhållande, som angives i avtalet. Betraktar man avtalen om värderingsfrågors hänskjutande till tredje man, är det utan vidare klart, att de båda sist angivna rekvisiten, d. v. s. den negativa bestämmelsen med avseende å avtalets innehåll samt de nämnda alternativa betingelserna, lika lätt kunna uppfyllas vid dessa avtal som vid de till skiljeavtalen ostridigt hänförliga överenskommelserna om rättstvisters avgörande av tredje man. Ej heller får man anse värderingsfallen uteslutna från skml:ns tillämplighetsområde av det skäl, att avgörandet skall träffas av »skiljemän», vilket begrepp man tilläventyrs kan vara benägen att giva en så snäv omfattning, att detsamma icke inrymmer värderingsmännen. Det gäller ju just att utreda, om dessa äro att anse såsom skiljemän i teknisk mening, och utredningens resultat får uppenbarligen icke föregripas därigenom, att man utgårfrån en förutfattad mening angående omfattningen av lagens begrepp skiljemän. Vidare märkes rekvisitet, att fråga skall hänskjutas till »avgörande», ett rekvisit, vid vilket dock kan
förefalla onödigt att här dröja, eftersom detsamma utan vidare kan synas uppfyllt i fall, som avse värderingsfrågors hänskjutande till tredje mans »avgörande». Emellertid ligger saken icke så enkelt till, som det vid första påseende kan synas. Då här talas om »avgörande» av värderingsfrågor,tages ordet avgörande i sin vanliga språkliga betydelse av ett slutgiltigt bestämmande. I 1 § skml. torde emellertid samma ord knappast äga en så vidsträckt innebörd utan sannolikt blott åsyfta ett deklarativt avgörande1. Är denna förmodan riktig, kan det ifrågasättas, om värderingsavgörandena någonsin kunna vara hänförliga under skml. En värdering eller, som man också uttrycker sig, ett värdeomdöme innefattar nämligen, i motsats till ett s. k. realomdöme, icke ett konstaterande av något faktiskt. Här får man emellertid vara påsin vakt mot en quaternio terminorum. De i denna framställning avsedda »värderingarna» utgöra nämligen, åtminstone i regel, inga värdeomdömen utan realomdömen. Om tredje man exempelvis uppskattar ett försäkrat föremåls värde, utgöruppskattningen regelmässigt endast ett konstaterande därav, att ett föremål av den beskaffenhet, varom fråga är, vid en viss tidpunkt betingar ett så och så högt marknadspris. Det känslobetonade element, som utmärker värdeomdömet, saknas; ett rent realomdöme föreligger. Vidare är emellertid att märka, att även om en sådan »värdering», som här avses, skulle innefatta ett värdeomdöme, därmed dock ej vore uteslutet, att den kunde utgöra en skiljedom. Man får nämligen ej fatta satsen om skiljedomen såsom en deklarativ akt alltför strängt, såatt en skiljedom icke skulle kunna innefatta ett värdeomdöme. Satsen avser blott att framhålla, att skiljemännens avgörande i princip innefattar ett omdöme av samma slag som en domstols dom. Att sistnämnda akt betecknas såsom deklarativ — går ut på att konstatera ett förhandenvarande rättsläge, icke att nyskapa — behöver ej innebära ett förnekande av värdeomdömenas stora betydelse i den mycket komplicerade dömande verksamheten. I avgörandets deklarativa natur ligger däremot, att avgörandets syfte icke är att nyskapa, att oberoende av ett till bedömande föreliggande rättsförhållande träffa bestämmelse om vad som sedermera skall gälla mellan parterna. En rent rättsgestaltande akt, såsom oftast köpe-
skillings bestämmande genom tredje man, torde näppeligen innefatta ett »avgörande» i skml:ns mening.
Naturligen är det dock ganska vanskligt att bygga alltför mycket på det enda ordet »avgörande». En vida säkrare hållpunkt synes lagens beskrivning av skiljeavtalets föremål lämna. Om värderingsfrågan ej kan sägas utgöra en »fråga av tvistemåls beskaffenhet, varom förlikning kan träffas», eller en »fråga om ersättning för skada på grund av brott», kan avgörandet tydligen icke utgöra en skiljedom. Svaret på det förevarande spörsmålet blir sålunda i främsta rummet beroende på de citerade ordens tolkning.
Då jag i en föregående framställning1 dryftat den nämnda tolkningsfrågan, kan jag under hänvisning till vad där yttrats fatta mig tämligen kort. De nyss citerade orden äro icke entydiga. Uttrycket »fråga av tvistemåls beskaffenhet» kan vara att fatta antingen såsom liktydigt med sådan fråga, som kan utgöra processföremål i civil rättegång, eller såsom avseende fråga, vilken kan bliva föremål för prövning i sådan rättegång, utan att därför en process skulle kunna föras enbart angående denna fråga. Och orden »fråga om ersättning för skada på grund av brott» kunna tänkas avse antingen enbart fråga om skadeståndsskyldighet eller ock varje fråga, som är av betydelse för existensen eller omfattningen av en sådan skyldighet — i sistnämnda fall behöver frågans besvarande alltså icke nödvändigt innefatta ett bedömande av fråga om skyldighet att gälda skadeersättning (åt tredje mannen hart. ex. blott anförtrotts att uppskatta storleken av liden skada). Tolkas de nämnda uttrycken i enlighet med de i vartdera fallet först nämnda alternativen, är det tydligt, att värderingsfrågors hänskjutande till tredje man endast i det fall kan uppfattas såsom skiljeavtal, då frågans avgörande ingår såsom ett led i ett åt tredje mannen likaledes överlämnat bedömande av rättsliga relationer mellan parterna. Detta vore liktydigt därmed, att frågan om värderingsfallens hänförlighet under skml. besvarats nekande, ty frågan avser självfallet den rättsliga naturen av värderingen i och för sig; den avser blott värderingens karaktär i de fall alltså, då densamma icke ingår såsom ett led i bedömandet av ett parternas rättsförhållande. Tolkas åter samma båda uttryck enligt de senare
alternativen, måste, då kravet på förlikningsmöjlighet ej utgör hinder därför1, värderingsfrågors hänskjutande till tredje man i icke ringa utsträckning betraktas såsom skiljeavtal.
Vilketdera av de nämnda tolkningsalternativen som är det riktiga, kan man svårligen inhämta av lagens ord.2 Däremot finnes i motiven till 1929 års lag ett uttalande, som visar, att författaren till dessa ansett värderingsfrågor kunna hänskjutas under skiljemän i teknisk mening.3 Svaret på det förevarande tolkningsspörsmålet ligger emellertid enligt min mening i ett förhållande, som alldeles oberoende av motivförfattarens åsikt leder till den av honom intagna ståndpunkten. Det måste, med hänsyn såväl till rättspraxis som till uttalanden inom litteraturen, anses såsom en traditionell uppfattning, att värderingsfrågors hänskjutande till tredje man kan utgöra ett skiljeavtal. Med denna uppfattning, som låter sig påvisa i praxisoch litteraturen jämväl efter tillkomsten av 1887 års skml., kan någon brytning icke anses ha skett genom 1929 års lag, vilken, bortsett från en obetydlig redaktionell ändring, beskriver skiljeavtalets föremål på alldeles samma sätt som denäldre lagen. Man kan nämligen ej antaga, att lagen intageren från den äldre rätten avvikande ståndpunkt, då detta icke på något sätt markerats i lagtexten eller ens antytts under förarbetena. I motiven finnes ju tvärtom ett positivt uttalande i motsatt riktning.
Påståendet om förefintligheten av omförmälda traditionella uppfattning kräver bevis. Jag kan därvid i första hand hänvisa till ett flertal rättsfall, i vilka ett skiljeförfarande ansetts vara för handen, oaktat den till tredje man hänskjutna frågan icke gått ut på ett bedömande av rättigheter och skyldigheter mellan parterna. Se sålunda beträffande ett konventionellt värderingsförfarande NJA 1898 s. 499, 1902 s. 27, 1904 s. 378 och 1905 s. 476 samt beträffande ett förfarande för konstaterandet av ett faktiskt händelseförlopp NJA 1918 s. 478. Beträffande rättspraxis är vidare att erinra därom, att det icke
sällan förekommit i skadeståndsmål, att domstol i fall, då det varit tydligt, att skada förelegat, men frågan om skadans storlek och uppskattning i penningar varit outredd, med fastställande av ersättningsskyldighet överlämnat åt gode män att bestämma skadeståndsbeloppet. Detta värderingsförfarande torde av de flesta uppfattats såsom ett förfarande, som kan leda till en enligt 46 § UL verkställbar skiljedom,1 och denna uppfattning lämnar en viss hållpunkt för bedömandet jämväl
av det konventionella värderingsförfarandet. Visserligen ärdet icke givet, att det senare förfarandet i analogi med vadsom anses gälla om det förra, det s. k. judiciella skiljeförfarandet, nödvändigt måste uppfattas såsom ett under skml. hänförligt förfarande. De båda typerna av värderingsförfarande uppvisa påtagliga olikheter. För det första får nämligen det konventionella förfarandet ofta ett annat förlopp än det judiciella, i det värderingen i det förra fallet icke alltid företages först sedan domstol fastställt ersättningsskyldighet, och detta förhållande kan ju särskilt i verkställighetshänseende motivera ett väsentligt olika bedömande. För det andra är att märka, att då domstol förordnar om gode män, domstolen i regel — och detta är det enda riktiga, om man över huvudtaget anser det lämpligt, att domstol överlämnar bestämmanderätten åt andra — förbehåller parterna rätt att inom viss angiven tidsfrist klandra gode männens beslut.1 Härigenom
skiljer sig ett dylikt beslut från en på grund av parternas
avtal tillkommen uppskattning av det slag, som här avses, ty om det över huvud taget skall komma i fråga att betrakta ett konventionellt värderingsförfarande såsom ett skiljeförfarande, får uppskattningen icke vara underkastad klander i materiellt hänseende (2 § 2 st. skml.). Men dessa olikheterhindra ej, att en värdering, som ägt rum på grund av domstols förordnande, understundom också kan erbjuda en sådan likhet med ett från början bindande beslut i ett konventionellt förfarande, att i viss mån ett likartat rättsligt bedömande av besluten framstår såsom naturligt. Anser man sålunda, att ett lagakraftvunnet beslut i ett värderingsförfarande, som grundas på domstols proprio motu givna förordnande, kan verkställas enligt 46 § UL, synes konsekvensen kräva, att om domstol fastslår existensen av skadeståndsskyldighet men bestämmandet av ersättningspliktens omfattning överlämnas åt gode män av det skäl, att parterna avtalat om ett dylikt tillvägagångssätt1, detta värderingsförfarande, förutsatt att avtalet ej innefattar förbehåll om materiell klanderrätt, betraktas såsom ett skiljeförfarande och gode männens beslut såsom en skiljedom, verkställbar enligt sagda §. På detta sätt har också ett sådant värderingsförfarande uppfattats av NAUMANN (i dennes tidskrift 1880 s. 186 f.), som med syftning på omförmälda praxis i skadeståndsmål yttrar: »Ett sådant sakens öfverlemnande — — — till en Jury med full och slutlig afgöranderätt är ej grundadt på något stadgande i nu gällande lag, derest det ej sker med begge parternas begifvande på sätt Utsökningsbalkens 4 kap. 15 § förutsätter, så att de sjelfve utfästa sig att nöjas åt gode männens beslut.» Författarensynes sålunda mena, att om parterna utfäste sig att nöjas med beslutet, förfarandet i själva verket finge karaktären av ett konventionellt skiljeförfarande. I den omständigheten, att gode männens uppgift begränsats till att avse en värdering, ser Naumann intet hinder mot att antaga förefintligheten av ett verkligt skiljeförfarande. Naumanns uttalande har förklarligen icke omedelbar betydelse för tolkningen av 1887 års skml. och den därmed i förevarande avseende överensstämmande 1929 års lag, men indirekt måste uttalandet tillmätas relevans för denna tolkning, ty ingenting tyder därpå, att man genom 1887 års lag velat inskränka området för de frågor,
16 — Svensk Juristtidning 1934.
som enligt äldre rätt kunnat hänskjutas till skiljemäns avgörande. — Till stöd för påståendet om den nämnda hävdvunna rättsuppfattningen må slutligen åberopas ett uttalande av lagberedningen i dess år 1905 avgivna förslag till lag om nyttjanderätt till fast egendom m. m. (motiven s. 117 f.).Den syn, varom i förslaget är fråga, säges kunna på grundav avtal ersättas med ett skiljeförfarande. Detta uttalande tyder därpå, att enligt beredningens mening skulle kunna till skiljemän hänskjutas en fråga av samma begränsade omfattning som den, varom synemännen hade att uttala sig, ellerm. a. o. att en fråga, som blott avsåge konstaterandet av en fastighets skick, skulle kunna bliva föremål för skiljemänsavgörande.
Den tolkning av 1 § skml., som här givits, innebär icke, att alla konventionella värderingsförfaranden falla under skml. Från denna lags tillämplighetsområde måste under alla förhållanden vissa grupper av sådana förfaranden anses uteslutna. Men på de återstående värderingsfallen är lagen enligt den här förfäktade tolkningen tillämplig. Det gäller alltså att klargöra, vilka de uteslutna grupperna äro.
Då en fråga, som icke själv utgör processföremål, prövas i rättegång, sker detta blott därför, att frågan har betydelse för bedömandet av det omprocessade rättsförhållandet. Från skml:ns tillämplighetsområde måste man därför utesluta sådana uppskattningar, som sakna relevans för bedömandet av något rättsförhållande 1. Dylika värderingar tilldraga sig överhuvud taget icke intresse ur rättslig synpunkt och skola därför i den följande framställningen helt lämnas åsido.
Vidare kan skml. icke vara tillämplig på sådana värderingar, vid vilka tredje mannens utlåtande kan sägas ingå såsom en integrerande del i ett parternas avtal. Som bekant, kunna vid avtalsslut kontrahenterna överlämna åt tredje man att i större eller mindre utsträckning utfylla avtalets innehåll, och tredje mannens verksamhet innefattar därvid i allmänhet företagandet av en värdering. Det är i princip icke domstolarnas uppgift att på sätt, som tredje mannen här gör, medverka vid rättshandlingars företagande, och värderingsfrågan kan därför i de här avsedda fallen ej sägas utgöra en fråga av
tvistemåls beskaffenhet eller en fråga om ersättning för skada på grund av brott1
I detta sammanhang är slutligen att märka, att om parternas avtal innefattar förbehåll om rätt för dem att i materiellt hänseende klandra värderingsmännens beslut, eller om avtalet ger vid handen, att de önska ett beslut i annan ordning eller i annan form, än skml. kräver, värderingen icke är hänförlig under denna lag 2.
Den uppfattning, som ovan utvecklats, är icke den enda, som framkommit inom nordisk litteratur. Den kan sägas intaga en mellanställning emellan tvenne andra åsikter, av vilka den ena går ut därpå, att, åtminstone i regel, endast rättstvister kunna hänskjutas under skiljemän, den andra åter därpå, att enligt svensk rätt avtal om uppskattningsfrågors hänskjutande till tredje mans avgörande alltid är att uppfatta såsom skiljeavtal. Vid den första av dessa åsikter, vilken framförts av den finländske författaren FREY 3, skall jag ej uppehålla mig. Denne författares uttalanden, vilka röja en viss påverkan av tysk rättsvetenskap, avse icke svensk rätt och äro påtagligt oförenliga med auktoritativ svensk rättspraxis. Jag har omnämnt denna uppfattning endast därför, att densamma möjligen vid något enstaka tillfälle kan hava utövat visst inflytande på våra underrätter 4. Den största upp-
märksamhet påkallar däremot den andra av de ovannämnda åsikterna. Den har utvecklats av BERGLUND i denna tidskrift 1931 s. 133 ff. och kräver beaktande särskilt av det skäl, att densamma, fri från all påverkan av främmande doktrin, bygger på ett studium av svensk lag och svensk rättspraxis. I denna framställning kan den så mycket mindre förbigås, som jag själv på grundval av samma material kommit till helt annat resultat.
Berglund uppmärksammar ett flertal bestämmelser om det s. k. legala skiljeförfarandet, där värderingsfrågor dominera, och finner därvid, att skiljemännens utslag, åtminstone i regel, är antingen från början bindande eller också underkastat materiellt klander. Denna iakttagelse anser Berglund giva en hållpunkt för bedömandet även av det på avtal grundade värderingsförfarandet, en uppfattning, som Berglund närmare utvecklar på följande sätt: »Vi torde nämligen vara berättigade att som en allmän regel för värderingsutslags bindande kraft uppställa den, att vår lag allenast, eller åtminstone huvudsakligen, känner blott två alternativ, nämligen dels det från början definitivt bindande avgörandet, dels det: materiellt klander underkastade avgörandet. — — — Det ena av de två alternativen för värderingsutslagets bindande kraft sammanfaller i princip med vad som gäller för en vanlig skiljedom. Det andra alternativet låter utslaget få samma verkan som en skiljedom grundad på skiljeavtal med förbehållen klanderrätt (SkjmL § 2: 2). Om det på avtal grundade värderingsutslaget icke skulle in dubio falla under gruppen bindande utslag, skulle det tydligen med vårt resonemang falla under gruppen materiellt klander underkastade utslag. Det senare strider emellertid mot tendensen i praxis, belyst genom ett rättsfall, refererat i NJA 1925 s. 29.» Av det anförda drager så Berglund till sist den ovannämnda slutsatsen: »Avtal om uppskattningsfrågors hänskjutande till tredje mans avgörande uppfattas i vår rätt utan vidare som skiljeavtal. SkjmL blir tillämplig,
utslaget blir en bindande skiljedom.» — Mot detta resonemang kan man för det första invända, att även om den svenska rätten, vad det legala skiljeförfarandet beträffar, känner allenast, eller åtminstone huvudsakligen, två alternativ för ett värderingsutslags bindande kraft, man likväl icke därutav kan draga slutsatsen, att det konventionella värderingsförfarandetmåste betraktas antingen såsom ett av skml. reglerat förfarande eller såsom ett sådant förfarande, vilket grundas på»skiljeavtal, som innefattar förbehåll om rätt för parterna att klandra skiljedomen» 1. Men bortfaller det stöd, som Berglundtror sig finna i bestämmelserna om det legala skiljeförfarandet, kvarstår blott ett alldeles obestyrkt antagande, att den svenska rätten känner endast två alternativ för värderingsutslags bindande kraft 2. För det andra kan emot Berglunds resonemang anmärkas, att även om det vore riktigt, att man för det konventionella värderingsförfarandets del endast hade att räkna med de båda nämnda alternativen, det dock vore obegripligt, varför alla värderingsutslag nödvändigt skulle behöva
hänföras blott till den ena av de nämnda kategorierna. Varför skulle den möjligheten vara utesluten, att vissa värderingsutslag kunde vara att hänföra till den ena kategorien, andra åter till den andra? 1 Att det kan påvisas rättsfall, där ett värderingsförfarande uppfattats såsom ett skiljeförfarande, ger uppenbarligen icke fog för påståendet, att man i rättspraxis anser alla konventionella värderingsförfaranden hänförliga under skml. Ett studium av rättspraxis ger tvärtom vidhanden, att man där gjort åtskillnad emellan olika fall.
Ur rättspraxis på förevarande område må till inbördes jämförelse framdragas tvenne till synes mycket likartade fall.
Det ena rättsfallet finnes refererat i NJA 1902 s. 27. Vid försäljning av en handelslägenhet hade bestämts, att säljaren skulle erhålla ersättning för vissa förbättringar å hus och för planteringar. Kontrahenterna hade tillika enats om tillsättande av en kommitté på tre personer, av vilka parterna skulle välja var sin god man och de sålunda valda den tredje, vilken skulle avgöra möjligen uppkommande tvist emellan de av parterna utsedda gode männen. Kommittén skulle ha »att åsätta ett skäligt pris och värde på här ovannämnda ersättningar». Sedan kommitterade utsetts, verkställde dessa värderingen och upprättade däröver en skriftlig handling, som till KB ingavs såsom exekutionstitel, sedan den försetts med bevis av domhavanden i orten, att talan om klander å »skiljedomen» icke blivit till häradsrätten instämd inom nittio dagar från handlingens datum. KB, vars resolution fastställdes av Göta hovrätt, förordnade om verkställighet. HD åter förklarade den sökta verkställigheten icke kunna meddelas, enär i förevarande fall, där skiljeavtalet icke varit skriftligen upprättat, den av parterna, som påkallade avtalets tillämpning, enligt 5 § i lagen om skiljemän den 28 oktober 1887
bort skriftligen meddela motparten uppgift på den eller de frågor, varom skiljedom äskades, men denna föreskrift, såvitt upplyst blivit, icke iakttagits, samt parterna följaktligen icke i stadgad ordning under skiljemännen skjutit den fråga, varom dessa dömt.
Med detta rättsfall bör jämföras det fall, som refereras i NJA 1913 s. 553. I ett kontrakt, som avsåg köp av en speceriaffär, bestämdes bl. a., att jämväl till affären hörande inventarier skulle av köparen övertagas efter värdering av två personer, den ene utsedd av säljaren och den andre av köparen. Värderingsmännen kunde ej enas om priset på en kassakontrollapparat och två kaffekvarnar. Vid sådant förhållande ansågo Göta hovrätt och HD ett lagligt köp angående dessa persedlar icke hava kommit till stånd.
Ehuru till synes likartade, hava de båda rättsfallen bedömts mycket olika. I det förra fallet kommo alla instanser till det resultatet, att värderingsfrågans hänskjutande till godemän utgjorde ett skiljeavtal. I det senare rättsfallet åter ha domstolarna icke uppfattat bestämmelsen om värdering såsomen skiljeklausul, ty i så fall skulle, jämlikt 12 § i 1887 årslag, påföljden av värderingsmännens oenighet blivit, att skiljeavtalet förfallit, i vad det avsåg åsättande av pris på nämnda persedlar. Endast möjligheten att få denna prisfråga avgjord i den föreskrivna ordningen skulle då gått förlorad — det hade blivit domstol och icke skiljemän, som skulle fått att jämlikt 5 § köplagen avgöra frågan om priset. Med den utgång, som målet fick, blev emellertid oenigheten av mera vittgående betydelse: bristen på enighet ansågs innefatta avsaknaden av en materiell förutsättning för att köpet skulle komma till stånd. Huru skall man då förklara denna olikhet i bedömandet? Att giva ett fullt säkert svar på denna fråga är naturligen svårt, om icke ogörligt. Men långt ifrån osannolikt förefaller det, att enahanda synpunkter varit bestämmande, som anlagts ovan vid tolkningen av 1 § skml. I 1902 års rättsfall har man förmodligen menat, att den åtgode männen anförtrodda uppgiften varit av mera deklarativart: parterna ha ansetts vara ense om själva föryttringen, och gode männen ha ansetts hava haft till uppgift att i visst avseende bedöma det därigenom uppkomna rättsförhållandet (jfr numera 5 § köplagen). I 1913 års rättsfall ha åter omständigheterna sannolikt uppfattats så, att värderingsmännens beslut skulle ingå såsom en integrerande del i själva köpeavtalet, som alltså ej kunde komma slutgiltigt till stånd, med
mindre värderingen ägde rum1. Om man icke uppfattar de nämnda rättsfallen så som här gjorts, synes man mig få svårt att komma ifrån, att HD, utan att det senare målet gått till plenum, fällt domar, som vila på diametralt motsatta rättsuppfattningar, något som förvisso icke bör påbördas HD, så länge en annan förklaringsgrund osökt erbjuder sig.
Såsom ovan (s. 205) framhållits, behöver icke den omständigheten, att skml. är tillämplig på ett värderingsförfarande, medföra, vare sig att en i process framställd invändning därom, att uppskattningsfrågan skall avgöras av gode män, faller under bestämmelserna i RB 16: 2—4, eller att värderingsutslaget är verkställbart enligt 46 § UL. Vad därom gäller, måste särskilt undersökas. Då jag i ett tidigare arbete ingående uppehållit mig vid frågan om den s. k. negativa eller processhindrande verkan av skiljeavtal angående värderingsspörsmål2, skall jag emellertid här blott uppmärksamma frågan om exigibiliteten av det under skml. hänförliga värderingsutslaget. Det kan synas anmärkningsvärt, att denna fråga över huvud taget blir föremål för diskussion. Det förefaller nämligen såsom något alldeles givet, att ett utlåtande, som endast innefattar en uppskattning, icke kan verkställas. Och dock finner man, såsom ovan (s. 209 o. 212) omtalats, att enligt en mycket utbredd, ja,man kan säkerligen säga härskande, uppfattning ett lagakraftvunnet beslut av gode män, vilket innefattar bestämmande av ett ersättningsbelopp, efter det att domstol fastställt förhandenvaron av ersättningsskyldighet, ansetts kunna verkställas jämlikt 46 § UL3. Säkerligen är det emellertid oegentligt att säga,
att det är värderingen, som verkställes. Vad som verkställes, är i stället den dom, vilken ålägger betalningsskyldighet med belopp, som gode män skola bestämma. Men verkställighet av domen kan äga rum, först sedan uppskattningen skett (var förutom vid det på domstols förordnande grundade värderingsförfarandet fordras, att värderingsutslaget vunnit laga kraft 1). Värderingen utfyller domens innehåll, och någon exekution kan icke komma till stånd annat än på grundval av såväl domen som värderingsinstrumentet. Med hänsyn härtill ärdet föga ägnat att förvåna, att verkställigheten anses böra skeenligt 46 § UL och icke enligt reglerna för verkställighet av dom 2. En exekutionsurkund av den art, som sistnämnda instrument utgör, bör lämpligen underkastas överexekutors granskning, innan verkställighet får ske. Man synes mig bäst förklara exekutionen i förevarande fall, om man säger, att den dom, vars slutliga innehåll bestämmes genom värderingen, på grund av lämplighetsskäl verkställes i den ordning, som 46 §UL stadgar.
Av det hittills sagda framgår även, att en på avtal grundad värdering, som äger rum utan samband med rättegång eller eljest icke på nämnda sätt utfyller en domstols dom (resp, skiljedom), ej kan verkställas, även om skml. skulle vara tilllämplig på värderingsförfarandet3. Häremot synes emellertid strida det ovannämnda rättsfallet i NJA 1902 s. 27. Om HD:s utslag i detta mål får tolkas så, att verkställighet kunnat ske,
därest de angivna formföreskrifterna uppfyllts 1, är det likväl knappast berättigat att med stöd blott av detta enda och för övrigt icke fullt otvetydiga utslag påbörda praxis en ståndpunkt, som uppenbart strider mot en av den svenska utsökningsrättens mest elementära grundsatser 2.
Av de konventionella värderingsförfaranden, som enligt vadovan anförts falla utanför skml:ns tillämplighetsområde, må här först uppmärksammas sådana, som endast därutinnan skiljasig från ett av sagda lag reglerat förfarande, att avtalet om uppskattningsfrågans hänskjutande till tredje man innefattar förbehåll om rätt för parterna att klandra värderingsutslaget. I konsekvens med vad som förut utvecklats måste en dylik överenskommelse uppfattas såsom ett sådant »skiljeavtal», som avses i 2 § 2 st. skml. Här är icke platsen att närmare redogöra för vad som gäller om denna grupp av »skiljeavtal» samt därpå grundade förfaranden och »skiljedomar»3. Endast några helt summariska anmärkningar må göras. En till förevarande grupp av »skiljeavtal» hänförlig överenskommelse om en uppskattningsfrågas hänskjutande till tredje man måste, om den i vederbörlig ordning åberopas i rättegång, utöva samma negativa rättsverkan som ett motsvarande avtal, vilket regleras av skml. Värderingens rättsverkan åter kan under skilda omständigheter gestalta sig på olika sätt och är principiellt beroende på parternas vilja, så långt denna förmår göra sig gällande — det vill här säga blott på den materiella rättens område. Det kan vara parternas mening, att värderingen icke under några omständigheter skall bliva bindande utan blott hava karaktären av ett förslag till uppgörelse mellan parterna. Även om förslaget ej
antages, kan dock i dylikt fall uppskattningen erhålla en viss betydelse såsom bevismaterial. Meningen kan emellertid också vara den, att värderingen skall bliva bindande för parterna, om den icke på något sätt angripes. Särskilt är att märka, att om parterna utsätta en tidsfrist för anställande av klander mot värderingen, detta måste betyda, att de förklarat sig vilja bliva bundna av denna, därest klandermöjligheten ej utnyttjas inom föreskriven tid. Värderingsutslaget blir emellertid i dylikt fall blott materiellträttsligt bindande — på samma sätt som ett parternas avtal. Det kan icke under några förhållanden utgöra exekutionstitel, ej ens om parterna så skulle avtala, ty så långt sträcker sig icke området för partsdispositionen.
Närbesläktat med det sistnämnda värderingsfallet är det fall, att skml:ns tillämplighet är utesluten blott av det skäl, att parterna vilja låta sig nöja med ett avgörande, som träffas i annan ordning, än skml. stadgar. Man tänke sig, att i en bolagsordning föreskrivits, att vissa tvister skola hänskjutastill styrelsens avgörande. Omständigheterna giva vid handen, att det ej är meningen, att inför styrelsen någon kontradiktorisk förhandling skall äga rum, eller att avgörandet skall klädas i annan form än styrelsebeslut i gemen. Förutsatt att man icke för svensk rätts del vill förneka möjligheten av ett sådant förfarande — och därtill torde man sakna skäl1 — är det tydligt, att värderingen i dylikt fall kan erhålla endast privaträttsligt bindande verkan. Fråga är blott, huru man har att bedöma en i process framställd invändning, att värdering skall äga rum i den föreskrivna ordningen. Det torde vara långt ifrån otvivelaktigt, huru denna fråga skall besvaras, men för min del håller jag närmast före, att om en fullgörelsetalan mötes med invändning, att frågan om anspråkets storlek skall avgöras i nämnda ordning, denna invändning är att uppfatta såsom en processuell invändning, en invändning om sättet för värderingen, icke en sakinvändning, som gör gällande bristen på en materiell förutsättning för anspråket. Det synes mig saknas bärande skäl att i detta fall betrakta invändningen annorlunda, än då densamma grundas på »skiljeavtal, som innefattar förbehåll om rätt för parterna att klandra skiljedomen».
Bland de konventionella värderingsförfarandena utanför skml. är slutligen att uppmärksamma den grupp, vid vilken värde-
ringen ingår såsom en integrerande del i ett parternas avtal. Detta värderingsfall är en rent materiellträttslig företeelse, som vanligen finner sin behandling inom obligationsrättens lära om prestations bestämmande genom tredje man. I förevarande fall kan det möjligen sättas i fråga, om icke vad doktrinen lär om det s. k. »godmansförfarandet» verkligen är något atttaga fasta på. Mig synes dock, att denna fråga är att besvara obetingat nekande. Vad först beträffar benämningen »godmansinstitutet», som sättes i bestämd motsättning mot skiljeinstitutet, är att märka, att denna benämning, vilken uppfunnits av dennyare doktrinen, är föga lämplig. Uttrycket »gode män» användes ej sällan såsom beteckning för skiljemän, ja, förr var det rentav den vanligaste benämningen på dessa1. Men som lagen använde sagda uttryck även i andra fall, än när densyftade på skiljemän, behövdes en särbeteckning för dessa senare, och såsom ett särskilt slag av gode män har man då framhållit skilje(s)män eller kompromissarier. Under nämnda förhållanden är det tydligt, att om man skall söka ett särskilt namn på ett rättsinstitut, som ställes i motsättning till skiljeinstitutet, benämningen »godmansinstitutet» innefattar ett allt annat än lyckligt val. — Det sagda avser ju blott en terminologisk fråga, som förklarligen i och för sig är av jämförelsevis underordnad betydelse. Men denna fråga visar hän på ett mera reellt betonat spörsmål. Uttrycket »godmansinstitutet»är, såsom nyss framhölls, en uppfinning av den nyare doktrinen. Spörjer man då, vad detta institut förut benämnts, skall man emellertid finna, att ingen vet något att förtälja om ett dylikt rättsinstitut. Svensk lag innehåller ingenting därom, och äldre författare, som behandlat skiljeinstitutet, innan TRYGGER skrev sin ovannämnda uppsats, hava, trots att de tämligen ingående uppehålla sig vid skiljeinstitutets avgränsande från närstående rättsinstitut, intet att förmäla om ett med skiljeförfarandet närbesläktat förfarande av den beskaffenhet, som det omförmälda »godmansförfarandet» skulle utgöra 2. Man
frågar sig då onekligen, om det över huvud taget finns fog att för svensk rätts del tala om förefintligheten av ett sådant rättsinstitut, som här avses. Förklarligen har man ingen anledning att betvivla parternas möjlighet att vid avtalsslut överlämna åt tredje man att i visst avseende utfylla avtalets innehåll 1. Och i så fall måste också denna företeelse vara underkastad ett rättsligt bedömande; man kan icke av det skäl, att densamma ej är reglerad i lag eller genom sedvanerätt, påstå, att ingenting gäller om sagda företeelse2. Men det kan med
skäl ifrågasättas, att därom skulle gälla sådana regler, som anses utmärka det nämnda »godmansinstitutet». Det karakteristiska för detta vore, såsom ovan framhållits, särskilt den omständigheten, att gode mannens utlåtande ej vore definitivt bindande för parterna — enligt FREY 1 icke ens, om de förbundit sig att rätta sig därefter — utan kunde klandras pågrund av objektiv obillighet. Vid bedömandet av det fall, att prestation skall bestämmas av tredje man, kan man emellertid icke, i brist på särskilt stöd i den positiva rätten, antaga, att något dylikt skulle gälla såsom en generell regel. Avgörande vikt synes fastmera böra läggas vid parternas vilja — nota bene inom de gränser, som rättsordningen tillmäter relevans åt densamma. Från denna utgångspunkt måste gälla, att om det framgår av omständigheterna, att parterna vilja bliva definitivt bundna av tredje mannens utlåtande, detta också blir inom sagda gränser 2 bindande, även om detsamma skulle vara objektivt obilligt. Därmed är ej sagt, att icke allmänna regler om avtals ogiltighet skulle kunna föranleda, att tredje mannens utlåtande ej blir gällande — man tänke sig exempelvis, att utlåtandet avgivits under trycket av ett mot tredje mannen utövat tvång. Men objektiv obillighet är icke i och för sig någon ogiltighetsgrund vid avtal. Det kan emellertid även givas fall, där parterna ej vilja vara obetingat bundna av tredje mannens uppskattning. Såsom ALMÉN 3 framhållit med avseende å det speciella fall, att bestämmandet av köpeskilling överlämnats å ttredje man, kan parternas mening vara den — och detta lärer möjligen in dubio böra antagas — att tredje mannen skall fatta sitt beslut inom skäliga gränser. Går beslutet utanför dessa gränser, bör det följaktligen icke binda parterna. Här uppkommer emellertid frågan, huru man har att tänka sig denna situation: föreligger ett fall av vad man kallat självverkande
ogiltighet, så att part, som är missbelåten med tredje mannens uppskattning, kan förhålla sig passiv, väl vetande att motparten ej kan grunda någon rätt på densamma, eller har man att uppfatta läget så, att tredje mannens beslut är angripligt, vilket som bekant betyder, att part, som ej vill bliva bunden, är tvungen att vidtaga någon åtgärd mot beslutet. Skall mantaga på orden den lära, enligt vilken gode mannens utlåtandekan klandras på grund av objektiv obillighet,1 skulle här föreligga ett fall av angriplighet, och detta så att förstå, att part måste föra klandertalan mot beslutet, om han ej vill bliva bunden av detsamma. Det principiellt riktiga synes dock varaatt här som eljest vid bedömandet av det förevarande värderingsfallet tillerkänna avgörande betydelse åt parternas mening. Emellertid torde parterna endast i sällsynta undantagsfall hava haft någon klar föreställning om den ifrågavarande situationen. Får man då in dubio anse, att tredje mannens uppskattning blir gällande, om den ej angripes inom skälig tid? Förvisso torde man icke utan särskilt stöd i positiv rätt äga fog för påståendet, att part, som ej vill bliva bunden av utlåtandet, har att föra klandertalan mot detsamma. Däremot synes det icke lika säkert, att part ej skulle vara skyldig att inom skälig tid reklamera hos motparten. Hans tystnad kan med visst fog tydas såsom ett godtagande av uppskattningen. Mig synes det ligga närmast att här antaga förefintligheten av reklamationsskyldighet, en uppfattning, som de lege lata dock icke kan stödas på annat än en rättsanalogi, grundad på de principer, varåt köplagen och senare lagstiftning på obligationsrättens område givit uttryck. Från denna regel lärer man emellertid få uppställa ett undantag och anse reklamation ej kunna krävas, därest värderingen till den grad bär oskälighetensprägel, att den kan betecknas såsom »uppenbart orimlig» (jfr köplagen § 6).
Att uttömmande angiva, vad som får anses gälla för den förevarande gruppen av värderingsfall, låter sig förklarligen icke göra, om man vill tillerkänna avgörande betydelse åt partsdispositionen. Som en allmän regel gäller då, att man i de
särskilda fallen får försöka utforska, huru parterna avse, att förfarandet skall gestalta sig. Ett par generella reger torde dock kunna uppställas. Det torde i allmänhet få antagas vara parternas mening, att värderingsmännen icke nödvändigtvis skola bereda dem tillfälle till kontradiktorisk förhandling, innan uppskattningen företages. Vidare torde mutatis mutandis för ifrågavarande värderingsfall i gemen gälla, vad ALMÉN 1 yttrat med avseende å köpeskillings bestämmande av tredje man:»Dör den utsedde tredje mannen eller undandrager han sig att bestämma priset, lärer det bero på omständigheterna i det särskilda fallet, huruvida avtalet skall anses förfallet eller priset må bestämmas på annat sätt. Det senare lärer icke kunna antagas i annat fall än då omständigheterna giva vid handen, att ingendera kontrahenten lagt avgörande vikt vid den utseddes personliga egenskaper och kvalifikationer för prisets bestämmande.» 2