som före jorddelningslagens ikraftträdande behandlades vid allmän domstol, och för ensittarmålen. En sådan reform måste därför under alla omständigheter förordas. Målen inom den förra gruppen, väsentligen omfattande gränsbestämningsmål och äganderättstvister, kräva i regel en ganska tidsödande föredragning; och detta är ej sällan fallet även med ensittarmålen.
Huruvida de mål, för vilka en mellaninstans komme att anordnas, böra tilldelas en för hela riket gemensam skiftesöverdomstol, anknuten till Svea hovrätt, eller upptagas vid samtliga hovrätter, där de då borde tillfalla en och samma division, kan vara föremål för olika meningar. Inskränkes reformen till att avse införande av en mellaninstans för allenast gränsbestämningsmål, äganderättstvister och ensittarmål, synes emellertid anledning icke föreligga att inrätta en speciell skiftesöverdomstol. Skall åter reformen omfatta alla skiftesmålen, blir frågan om företrädet mellan de båda alternativen mera tvivelaktig. Beaktansvärda skäl hava i ärendet framförts för båda dessa lösningar; och ingendera anordningen torde vara förenad med sådana olägenheter, att den bör anses oantaglig.»
Härefter yttrade justitieråden Skarstedt, von Seth, Wedberg, Molin, Appelberg, Alexanderson, Afzelius, Geijer, Lawski, Bagge, von Steyern, Alsén, Bellinder och Guldberg:
»För vår del vilja vi förorda, att skiftesmål av alla slag i andra instans upptagas av den hovrätt, till vars jurisdiktionsområde ägodelningsrätten hör. De fördelar, som skulle stå att vinna av skiftesmålens sammanförande till en specialdomstol, synas icke vara så betydande, att de motivera ett avsteg från det allmänna instanssystemet. Till förmån för detta system talar ock den större ortskännedom, som kan förväntas särskilt i en mindre hovrätt, ävensom önskvärdheten av att ledamöter och föredragande i samtliga hovrätter — och därmed även ett stort antal av de blivande ägodelningsdomarna — göras förtrogna med jorddelningslagstiftningen. Med rätta har även framhållits det mindre tillfredsställande i att mål från en underrätt skulle komma att fullföljas till annan överrätt än den, under vilken underdomstolen i administrativt hänseende lyder.»
Justitieråden Skarstedt, von Seth, Wedberg, Molin, Alexanderson,Afzelius, Geijer, Lawski och von Steyern tillade, att de för sin del ansåge, att, även om en speciell skiftesöverdomstol funnes böra inrättas, tillräckliga skäl likväl icke förelåge att till denna överlämna jämväl gränsbestämningsmål, äganderättstvister och ensittarmål.
Justitieråden Svedelius, Christiansson, friherre Leijonhufvud, Edelstam, Stenberg, Eklund, Forsberg, Grefberg, Forssman och Lind förklarade sig giva företräde åt anordningen med en enda skiftesöverdomstol, detta med hänsyn särskilt till de fördelar en sådan specialdomstol skulle erbjuda med avseende å större samlad erfarenhet, enhetlighet i föreliggande rättsfrågors bedömande samt lättare tillgång till lantmäteristyrelsens arkiv och möjlighet att, utan formliga remisser, hos styrelsens tjänstemän inhämta upplysningar för ytterligare utredning i målen.