Strafflagsreformen. Svenska kriminalistföreningens styrelse har i skrivelse till K. M:t gjort följande uttalande i anledning av den till föreningen remitterade promemorian rörande fullföljande av arbetet på revision av strafflagen (se SvJT 1934 s. 186).
»Styrelsen, som ansluter sig till den i förevarande P. M. uttalade uppfattningen, att de partiella reformernas väg erbjuda beaktansvärda fördelar, vill såsom särskilt önskvärda partiella reformer utöver de i förevarande P. M. omnämnda ytterligare framhålla följande.
1. Rätten till nödvärn bör göras mer effektiv. Även om man icke beträder de vägar, som i sådant hänseende påyrkats vid innevarande års riksdag, lärer ett väsentligt steg i sådan riktning kunna nås därigenom att å lämpligt ställe i strafflagens allmänna del, exempelvis såsom ett nytt stycke i Str. L. 5:12, införes den i modern strafflagstiftning allmänt upptagna regeln, att i lagenstadgade straffskärpningar vid s. k. objektivt överskott icke få tillämpas i andra fall än då den handlande insett möjligheten av den ifrågavarande effektens inträde eller underlåtit att efter förmåga förebygga den sedan han blivit uppmärksam på faran för dess inträde. En sådan regel, redan i och för sig särdeles rimlig, skulle särskilt för de fall, då angriparens död orsakats genom en i nödvärn företagen åtgärd, förebygga en nu ej sällan förekommande onödig stränghet i behandlingen av den nödvärnsberättigade för dylika fall.
2. Lagen om internering av återfallsförbrytare bör ändras därhän, att icke så många och omfattande villkor uppställas för internering. Särskilt synes angeläget, att man på ett tidigare stadium än vad nu är fallet skall kunna internera en verkligt farlig återfallsförbrytare.
3. Lagen om förvaring av förminskat tillräkneliga förbrytare bör justeras i samma utvidgande riktning som interneringslagen.
4. Den ålderdomliga skillnad, som nu förefinnes i strafflatitudens storlek mellan brott enligt Str. L. 10:1 och 10:5, allteftersom gärningen riktar sig mot ämbetsman å ena och mot tjänsteman å andra sidan och som ingenstädes har någon motsvarighet i modern strafflagstiftning, bör utjämnas så att angrepp mot statens representanter underkastas en enhetlig strafflatitud utan hänsyn till tjänstegrad. Det nuvarande strängare straffet för brott mot äm-