220 NOTISER. Fråga om lönereglering för hovrättsråden. Föreningen Sveriges hovrättsdomare har i skrivelse till chefen för justitiedepartementet d. 3 mars 1936 anhållit om vidtagande av sådana åtgärder, att frågan om höjning av de äldre hovrättsrådens löner vid näst instundande riksdag kan bringas till— åtminstone provisorisk — lösning. Framställningen har d. 18 mars remitterats till hovrätterna för avgivande av utlåtande efter samråd mellan hovrätternas presidenter. I skrivelsen anföres bl. a.:
»Vid åtskilliga tillfällen, då frågan om hovrättsrådens avlöningsförhållanden under de senaste decennierna varit föremål för behandling, har vitsordats, att hovrättsråden vid jämförelse med å ena sidan justitieråden och å andra sidan häradshövdingarna äro i avlöningshänseende missgynnade. Av särskilt intresse synes det vara, att avlöningarna för de äldre hovrättsråden — ordförandena och vice ordförandena — höjas. Det måste nämligen anses synnerligen önskvärt, att ett hovrättsrådsämbete kan betraktas såsom ett eftersträvansvärt slutmål för verkligt dugande jurister.
Då hovrättsråd för närvarande uppbära avlöning enligt lönegraden B 30 i avlöningsreglementet den 22 juni 1921 för befattningshavare vid statsdepartementen och vissa andra verk, tillhörande den civila statsförvaltningen, utgör i Svea hovrätt begynnelselönen 10,500 kronor och slutlönen 11,940 kronor, i Göta hovrätt begynnelselönen 10,020 kronor och slutlönen 11,460 kronor samt i hovrätten över Skåne och Blekinge begynnelselönen 10,260 kronor och slutlönen 11,700 kronor. Härtill komma för ordförande och vice ordförande särskilda arvoden om respektive 1,500 och 500 kronor.
Av en jämförelse mellan justitierådslön och hovrättsrådslön framgår, att under det att hovrättsrådslönen tidigare utgjort omkring 70 procent av justitierådslön, proportionen numera, sedan sistnämnda lön blivit höjd, avsevärt förändrats till hovrättsrådens nackdel.
Vad häradshövdingarna beträffar föreligga icke allmänt tillgängliga uppgifter angående deras sammanlagda inkomster. Det synes emellertid kunna antagas för visst, att om samtliga förmåner medräknas, endast ett fåtal domsagor giva innehavaren lägre inkomster än dem ett hovrättsråd uppbär. Det stora flertalet häradshövdingar hava större inkomster än hovrättsråden; i en medelstor domsaga torde häradshövdingens inkomster med flera tusen kronor överstiga även den högsta hovrättsrådslönen . . .
Erfarenheten visar, att för närvarande stora svårigheter möta att vid hovrätterna binda ett tillräckligt antal hovrättsråd . . .
Det lider intet tvivel, att nämnda förhållande främst har sin grund i konkurrensen med andra, i ekonomiskt hänseende mera lockande befordringsmöjligheter. Ut rättsvårdens synpunkt är det beklagligt, att vikariatsystemet vunnit så vidsträckt utbredning vid hovrätterna. I högsta domstolen tjänstgöra allenast ordinarie domare, och statsmakterna hava under senare år vidtagit verksamma lagstiftningsåtgärder och iklätt sig betydande kostnader för att snävt begränsa vikariatsystemets tillämpning vid häradsrätterna. Det lärer vara ofrånkomligt att motsvarande åtgärder vidtagas beträffande hovrätterna, detta så mycket mera som dessa numera i stor utsträckning döma i sista instans.
Det bör tilläggas, att hovrättsrådens lönefråga har intimt samband med