KNUT LINDBERG. En livsfråga för vår svenska kyrka. Sthm 1935. Norstedt.60 s. Kr. 1.25.
Tillståndet bland Sveriges prästerskap är lyckligtvis sådant, att de allmänna domstolarna sällan ha anledning att taga någon notis om lagen den 8 mars 1889 om straff för ämbetsbrott av präst och om laga domstol i sådana mål (i fortsättningen kallad ämbetsbrottslagen).1 Man blir därför något överraskad, när man finner frågan om denna lags reformering —varom förevarande skrift handlar — betecknad såsom »en livsfråga för vår svenska kyrka». Denna förf:s inställning får emellertid i viss mån sin förklaring därav, att han under ämbetsbrottslagen vill inbegripa bestämmelser, som icke höra till den egentliga straffrätten, men uttrycket »livsfråga» torde ändå innebära någon överdrift.
De krav på ämbetsbrottslagens reformering som framställas av förf. äro ganska vittgående. Till en början påyrkas, att mål, som avse förbrytelser i fråga om förkunnelsen eller avfall från svenska kyrkans lära, i sista hand skola handläggas av en kyrklig eller andlig domstol. Det borde utan vidare vara uppenbart, menar förf., att dylika mål icke ägna sig för handläggning vid en domstol, där i regel endast juridisk sakkunskap finnes att tillgå. Förf. anför åtskilliga exempel på huru katolicism, »det Linderholmska evangeliet» och andra irrläror utan att vederbörande domkapitel inskridit fått förkunnas av den svenska kyrkans präster. Den omständigheten, att de andliga domstolar, vilka haft att i första instans handlägga dylika mål, måhända visat en överdriven tolerans, torde dock vara ett föga bärkraftigt skäl för en ytterligare utvidgning av den andliga domsrätten. Förf. framhåller emellertid såsom en förklaring till domkapitlens passivitet, att utgången av en talan från kyrkoledningens sida i ett renlärighetsmål inför värdslig domstol alltid varit mer än oviss. Det torde dock snarare förhålla sig så, såsom förf. även påpekar, att man från prästerligt håll icke velat få tillstånd några kätteriprocesser med ty åtföljande martyrgloria åt den avfällige.
Ett annat av förf:s reformkrav är, att i handläggning inför världslig domstol av vissa mål angående ämbetsbrott av präst borde med domares jäv och ansvar deltaga personer med erfarenhet och sakkunskap i kyrkligafrågor. Detta krav motiveras därmed, att domstolen vid bedömande av ett rättsfall av förevarande art alltid i någon mån måste anlägga församlingsvårdande synpunkter. Den kyrkliga sakkunskapen skulle lämpligast kunna tillföras domstolen på det sätt, att vid handläggning av mål av ifrågavarande slag domstolen utökades med en eller två ledamöter, såsom t. ex. kan