Olyckor vid trafik med motorfordon år 193 5. Av Statistiska centralbyrån. Sthm 1937. Norstedt. 35 + 30 s. Kr. 0.50. — Statistiska meddelanden ser. A. bd V: 2.
Från 1935 års början ha polischeferna till statistiska centralbyrån kvartalsvis avlämnat uppgifter rörande sådana motortrafikolyckor som föranlett polisundersökning. Dessa uppgifter innefatta redogörelse för ort och tid för olyckan, omständigheterna därvid, olyckans orsaker och påföljder m. m. Statistiska centralbyrån har nu på grundval härav utgivit en undersökning rörande motortrafikolyckorna under år 1935. Undersökningen upptager sammanlagt 10,820 olyckor, vid vilka dödats 331 och skadats 4,727 personer. Det verkliga antalet olyckor torde emellertid vara betydligt större. Detta framgår bland annat av försäkringsinspektionens statistik över trafikförsäkringen, som i medeltal för åren 1930—1933 upptager över 25,000 skadefall om året, samt av medicinalstyrelsens statistik över å lasarett eller sjukstugor behandlade trafikolycksfall, som för år 1934 upptager 5,340 vid motortrafikolyckor skadade personer. Det är naturligtvis ett stort antal skadade som icke söka sjukhusvård.
Av särskilt intresse är den sammanställning som gjorts av huvudorsakerna till olyckorna. Huvudorsaken tillskrives i de flesta fallen eller 6,446 motorförarens körsätt. Under denna rubrik ingår bl. a. för stor hastighet med 982 fall, körning på orätt sida av vägen med 820 fall, oförsiktig omkörning med 1,181 fall och annat fordons förkörsrätt ej iakttagen med 1,401 fall. I 652 fall anges huvudorsaken vara motorförarens personliga förhållanden. Härunder upptages bl. a. 53 fall då föraren varit ovan, 99 fall då han varit drucken och 462 fall då han eljest varit påverkad av starka drycker. Motorfordonets beskaffenhet har ansetts vara huvudorsaken i 466 fall, velocipedåkares åtgärder i 1,101 fall, fotgängares åtgärder i 671 fall, andra vägfarandes åtgärder i 187 fall, ljusförhållanden i 32 fall, väderleksförhållanden i 44 fall, vägförhållanden i 813 fall samt andra huvudorsaker i 408 fall. I regel synas alltså olyckshändelserna vara att tillskriva vårdslöshet eller försummelse hos motorföraren. I icke mindre än 7,376 fall följde