Grundlag och strafflag. Sedan 1938 års riksdag bifallit en k. prop. (nr 146) om upphävande av StrL 13: 2 fr. o. m. 1 jan. 1939, tillstyrkte konstitutionsutskottet bifall till en k. prop. (nr 147) om sådan ändring av tryckfrihetsförordningen § 3 mom. 13, att vad däri motsvarade StrL 13: 2 skulle utgå; denna ändring kunde dock allenast antagas såsom vilande och dess slutliga godkännande beror av riksdagens beslut vid senare riksdag, sedan allmänna val ägt rum till andra kammaren. Härav blir en följd, att under mellantiden, efter 1 jan. 1939, hänvisningen i tryckfrihetsförordningen till allmänna lagen blir till synes meningslös, enär i denna punkt StrL efter sagda dag icke innehåller någon bestämmelse, som kan tillämpas på det i tryckfrihetsförordningen alltfort omtalade brottet.
Naturligast hade uppenbarligen varit, att strafflagsändringen icke fått träda i kraft, förrän tryckfrihetsförordningen definitivt ändrats. Men då man ville få den förra att gälla redan med ingången av 1939 och i och för sig härför intet hinder mötte, hade varit riktigast att genom en övergångsbestämmelse sörja för att hänvisningen till allmänna lagen ej kommit att, åtminstone till synes, sväva i luften; lagrådet, som icke har att yttra sig i grundlagsfrågor, hade emellertid icke tillstyrkt någon sådan och departementschefen gjorde heller icke något förslag härom, lika litet som första lagutskottet — att konstitutionsutskottet icke ägde befogenhet härtill är uppenbart. Frågan, huru förhållandet skall bedömas, så länge ändring ej skett i tryckfrihetsförordningen, kräver dock ett svar. För den vanliga juristuppfattningen lärer svaret bliva det, att under denna tid intet straff kan utkrävas för brott enligt tryckfrihetsförordningen § 3 mom. 13, i den del som motsvarats av StrL 13:2, och måhända går denna uppfattning ända därhän, att den anser tryckfrihetsförordningens brottsbegrepp i detta stycke de facto rent av satt ur kraft oberoende av att tryckfrihetsförordningen såsom grundlag ej kan ändras i denna ordning. Från statsrättslig och grundlagsenlig synpunkt kan emellertid denna uppfattning icke godtagas, och frågan förtjänar därför särskild belysning.
Att ett stadgande har formell grundlags karaktär innebär att detsamma varken kan ändras eller upphävas annat än i viss försvårad ordning. Det är visserligen möjligt att genom uppkomsten av viss pra-