Interpellationssvar om föreningslagstiftning m. m. Justitieministern, statsrådet K. G. Westman, besvarade den 24 maj 1938 i andra kammaren en interpellation av herr Andersson i Rasjön rörande åtgärder i anledning av en av 1936 års riksdag avlåten skrivelse med begäran om utredning av frågorna om föreningsväsendets normering genom lagstiftning samt angående lagstiftning om vissa ekonomiska stridsåtgärder. Efter att ha erinrat om vissa fakta i samband med tillkomsten av riksdagsskrivelsen m. m. samt omnämnt, att inom justitiedepartementet utarbetats en promemoria om grunderna för en lagstiftning om ideella föreningar (se nedan s. 440), fortsatte statsrådet Westman:
»Av promemorian framgår, att utredningen i departementet icke blott avsett ett uppdragande av den tillämnade föreningslagens yttre gränser, utan att i samband med denna gränsdragning också vissa centrala spörsmål beträffande de ideella föreningarnas organisation upptagits till behandling. Härmed har vunnits en för ärendets fullföljande värdefull översikt av frågans läge och de utgångspunkter från vilka den bör upptagas till mera ingående prövning. Jag erinrar i detta sammanhang om att de förslag till föreningslagar, som tidigare förelagts riksdagen, blivit föremål för skarp kritik ej minst på den grund att de tett sig alltför invecklade samt föga anpassade efter rådande rättsuppfattning och de faktiska förhållandena inom föreningslivet. I promemorian har framlagts ett enligt delvis nya grunder upprättat utkast till lag om ideella föreningar, avsett att tjäna till underlag för vidare diskussion angående den nya lagstiftningens närmare utformning.
Genom departementsutredningen har en rågång utstakats mellan å ena sidan de ämnen som höra hemma i en lag om ideella föreningar samt å andra sidan sådana spörsmål som — om de också obestridligen äga betydelse för föreningsväsendet — likväl på grund av sin natur icke böra upptagas i lagen om ideella föreningar. Jag syftar närmast på frågorna om den positiva och den negativa föreningsrättens tryggande och om införande av behörighetsregler med avseende å igångsättande av ekonomiska stridsåtgärder. En reglering av dessa ämnen, som innefattade förbud endast för ideella föreningar att kränka föreningsrätten eller att vidtaga ekonomiska stridsåtgärder, skulle tydligtvis innebära en alltför snäv lösning av dessa problem. Också andra rättssubjekt — såväl enskilda personer som bolag och ekonomiska föreningar — kunna ju lika väl som ideella föreningar företaga föreningsrättskränkningar eller igångsätta ekonomiska stridsåtgärder. En lagstiftning om förbud mot kränkning av föreningsrätten eller om behörighet att vidtaga ekonomiska stridsåtgärder synes därför böra principiellt rikta