Dröjsmål med förmyndareförordnanden. Det nuvarande systemet för förordnanden av förmyndare och gode män synes i åtskilliga fall leda till dröjsmål, som äro onödiga och som säkerligen i många fall äro skadliga för de intressen, förordnandena skulle skydda. Det är ju omöjligt att bedöma, i vilken utsträckning reella olägenheter föranletts därav. Men det torde vara tillräckligt att påpeka, att en inkompetent ledning av ett dödsbos affärer även efter relativt kort tid kan ställa de sedermera förordnade förmyndarne och gode männen inför fullbordade fakta, vilkas följder icke kunna undvikas, samt att undandragande av tillgångar och andra oegentligheter otvivelaktigt underlättas genom dröjsmål med förmyndare- och godmansförordnanden. Genom förhalning av bouppteckning kan fristen för oegentligheter utsträckas icke så litet. — Systemet med granskning av dödlistor är ej tillräckligt effektivt. Det är alltid olämpligt att hopa vissa göromål till vissa terminer, om ett löpande system kan genomföras. Det nuvarande förfaringssättet verkar bl. a. ej nog snabbt, emedan granskning i bästa fall sker genast efter kvartalsslutet, men med hänsyn till arbetsbördan — om än med orätt — säkerligen ofta långt efter varje kvartals slut, och bouppteckningsföreläggandena sedan taga ytterligare tid. Förrän bouppteckning inkommit, får häradsrätten nästan aldrig kännedom om behovet av förmyndare.
För att ej upptaga för mycket utrymme må här endast framhållas, att systemets brister utan synnerlig svårighet borde kunna avhjälpas i följande ordning:
Så snart anmälan om dödsfall inkommit, undersöker prästen huruvida omyndiga dödsbodelägare finnas upptagna i kyrkoböckerna. Är så fallet, sändes förteckning över de omyndiga omedelbart till domhavanden. Eljest anmäles endast den avlidnes namn och adress dit.
Samtidigt sänder prästen till dödsboet ett brevkort på tryckt formulär med anvisning därom, att anmälan inom stadgad kort tid bör ske om huruvida förmyndare erfordras eller huruvida god man behöves för