KRISTIAN SINDBALLE. Dansk Søret. Gyldendalske Boghandel — Nordisk Forlag. København 1936—38. 516 + VIII s. Kr. 25.00.
Den, som vill sätta sig in i den nya nordiska befraktningsrätten i dess helhet eller i en särskild fråga, bör naturligen icke försumma att vid sidan av Jantzens bok rådfråga jämväl Sindballes arbete i de delar detsamma behandlar befraktningsrätten och närliggande områden. Som nämnda högst värdefulla arbete redan varit föremål för anmälan i denna tidskrift (1939 s. 352), skola emellertid här göras allenast ett par påpekanden ur synpunkten av nyss angivna rättsområden, vid vars reglering Sindballe såsom ledamot och ordförande i den danska sjölagstiftningskommitén tagit en ledande del.
Att beakta är härvid redan det förhållandet, att den danska sjölagen — liksom den svenska — på vissa icke helt oviktiga punkter avviker från den norska. Viktigare är emellertid den förutsättning för inbördes komplettering, som ligger däri, att medan Jantzens bok är den utomordentligt erfarne sjörättspraktikerns kommentering av de särskilda paragraferna, Sindballe såsom skarpsinnig teoretiker ex professo systematiserar materialet.
Ett karakteristiskt exempel i förstnämnda avseende erbjuder regleringen av fartygsbefälhavarens rättsliga ställning. I motsats till den norska rätten har nämligen den danska sjölagen, liksom den svenska och den finska, upprätthållit fartygsbefälhavarens självständiga förpliktelse i förhållande till exempelvis lastägaren. De utomordentligt intressanta spörsmål, som möta i detta sammanhang, göras av Sindballe, s. 215 ff., till föremål för en ingående undersökning. Samma ämne beröres, ehuru ingalunda lika fullständigt, i de svenska motiven till 54 § sjölagen i dess lydelse enligt 1936 års sjölagsändringar. Såsom skäl för att vidbliva gällande lags ståndpunkt framhålles där, bland annat, att ansvarsbegränsnings- och sjöpanträttskonventionerna starkt influerats av den hittills härskande tysk-nordiska uppfattningen om befälhavaren såsom en även i förhållande till redaren i viss mån självständigt handlande man, varför en anslutning till en annan uppfattning på detta område skulle innebära en viss inre inkonsekvens i sjölagstiftningen, som, i och för sig mindre tilltalande, i varje fall förutsätter en fast förankring i verkliga realitetsskäl.
Såsom ett annat exempel, belysande samma förhållande, kan anföras den från dansk-finsk-svensk rätt avvikande avfattningen av 276 § första stycket 3. i den norska sjölagen. Ett närmare ingående härpå är emellertid av utrymmeshänsyn ej möjligt.
Även där lagreglerna äro i det väsentliga överensstämmande, komplettera emellertid som sagt de båda arbetena ofta lyckligt varandra. Ett sådant ämne är den mycket invecklade men också särdeles viktiga, av Jantzen föga beaktade läran om vad man brukar kalla konossementets sakrättsliga verkningar, exempelvis frågan huruvida förvärv av konossement medför icke blott »Legitimation som Modtager, men un-