Processreformens nuvarande läge. Under remissdebatten i första kammaren den 17 januari 1941 yttrade herr SCHLYTER (Första kammarens protokoll nr 3 s. 27):
»Trontalets tystnad beträffande en länge förberedd och till genomförande mogen reform av vital betydelse för rättsväsendet i landet har inom vida kretsar framkallat oro för att densamma på grund av tidsomständigheterna icke skulle komma att framläggas för riksdagen och därigenom löpa fara att uppskjutas på obestämd tid. Herr von Stockenström har nyss berört samma fråga.
Vid tjugotre riksdagar under de sista trettio åren har anslag beviljats till utredning angående en rättegångsreform. Redan härigenom borde behovet av en reform på området vara fulltygat. Men riksdagen har tagit ännu starkare ställning i saken än som framgår blott av de nämnda anslagen å tillhopa 1,328,000 kronor. Efter femton års förberedande utredning med lika många årsanslag från 1911 till 1926, resulterande i processkommissionens betänkande sistnämnda år, och efter lagrådets hörande över betänkandet förelades grundprinciperna för rättegångsreformen, såsom herr von Stockenström nyss erinrade, 1931 års riksdag i en stor proposition, som prövades av ett särskilt utskott med representanter både från lag- och statsutskotten. Sedan riksdagen i denna ovanliga form — i alla verkligt viktiga punkter praktiskt taget enhälligt — engagerat sig för reformens fullföljande, har den under åtta år från och med 1933 beviljat anslag till processlagberedningen för reformens utarbetande. Resultatet föreligger nu i århundradets största svenska lagförslag, granskat och väl vitsordat av lagrådet.
Det måste uppenbarligen föreligga utomordentligt starka skäl, om regeringen verkligen skulle reflektera på att undandraga riksdagen att taga slutlig ställning till ett reformförslag, tillkommet under angivna omständigheter. Då ett förslag av dessa dimensioner uppenbarligen icke kan få stjälpas på grund av meningsskiljaktigheter i detaljfrågor — sådana komma förvisso att framträda i riksdagen och få där lösas genom majoritetsbeslut — kan skälet till tvekan om propositionens framläggande, om nu en sådan tvekan föreligger, endast vara att söka i hänsyn till de med reformen sammanhängande kostnaderna. Allt annat, som kostar något och som icke tjänar