OM RÄTTEGÅNGSKOSTNADER I
ICKE TVISTIGA MÅL.
AV
F. D. HÄRADSHÖVDINGEN C. H. G. CEDERSCHIÖLD.
När höyesterettsdommer E. ALTEN i en uppsats i denna tidskrift1 framför sin kritik av processkommissionens betänkande, inleder han kritiken med följande uttalande:
»Hvad domstolsordningen angår finder jeg det naturlig at kommissionen ikke vil innföre særskilte förlikningsinstitutioner, da den historiske tilknytning mangler. Hos os har vi hat forliksråd siden 1790-årene, og vor processkommissions forslag om å gjöre mæglingen til en frivillig sak blev ikke vedtatt. Skjönt forliksrådene ikke har noget rettskyndig medlem, nyter de tillit, særlig på landet. Det lykkes dem å forlike et ikke ubetydelig antall saker, og i mange tilfælle blir de uforlikte saker ikke bragt videre til retten. I mindre saker har forliksrådene også domsmyndighet, og deres uteblivelsesdomme i gjældssaker kan ialfall være gode nok og sparer retterne for meget rent ekspeditionsmæssig arbeide. Denne side av forliksrådenes virksomhet, som den svenske kommission ikke synes å ha tatt i betraktning, har ikke så liten betydning.»
Av citatet synes framgå, att Alten bedömer förhållandena huvudsakligen från den synpunkten, att de egentliga domstolarna i avsevärd mån besparas arbete genom förliksrådens verksamhet. Avlastningen av de egentliga domstolarnas arbetsbörda skulle sålunda vara förliksrådens viktigaste uppgift. Men, särskilt om man understryker att, såsom Alten ock framhåller, förliksråden icke endast hava att söka åstadkomma förlikning, utan ock äga att döma i mindre saker, samt därtill beaktar, att inga avgifter för förfarandet utgå till staten, att avgifterna till förliksråden äro synnerligen obetydliga och att advokater icke tillåtas företräda parterna inför förliksråden, inses utan vidare, att förliksrådens