HENRIK MUNKTELL, Svensk rättstradition. Sthm 1942. Bonnier. 64 s. Kr. 1.25. Studentföreningen Verdandis småskrifter n:r 449.
Det ligger nära till hands att sammanställa detta lilla häfte, som enligt vad förf. upplyser huvudsakligen utgör en omarbetning av radioföredrag, med den stockholmska juristfakultetens tidigare utgivna bok Svensk lag och rätt (se SvJT 1942 s. 616). Ehuru häftet, i motsats till boken, icke öppet deklarerar sin avsikt att tjäna svensk »försvarsfront», har det otvivelaktigt enahanda syfte: båda publikationerna vilja lära oss att uppskatta sambandet mellan vår rättsordning och vårt rikes självständighet. Fakulteten uttrycker detta samband så, att den svenska rätten är »en grundval för hela vår nationella tillvaro». Förf. avslutar sin framställning med dessa ord: »Vårt nationella oberoende och vår rättsliga frihet ha under århundraden nära hängt samman. De göra så än. Den senare kan icke bestå utan det förra.»
Häftet ger i stora drag en bild av svensk rättsutveckling och kan sålunda sägas komplettera boken, som väl också den innehåller vissa »svenska rättsperspektiv» men icke bjuder på någon allmän historisk översikt. Sitt stoff har förf. ordnat i fyra särskilt rubricerade avdelningar. Den första, Självstyrelsen, handlar om folkets, den enskilde medborgarens rätt och plikt att deltaga ej mindre i hela rikets styrelse än i de olika lokala menigheternas gemensamma ärenden. I den andra, Rättsbildningen, redogöres för de svenska rättskällornas historia varvid domarreglerna icke förglömmas. Den tredje, Rättsskipning — rättssäkerhet, betonar att främsta villkoret för rättssäkerhetens upprätthållande är goda domstolar. Här ges bl. a. en framställning av bevisrättens utveckling och en, såvitt anm. förstår, i all sin koncentration klargörande och fullt oangriplig skildring av häradsnämndens uppkomst och öden. Sista avdelningen, Rättsarv-rättsförnyelse, karakteriserar vår rätt såsom utmärkt av en stark kontinuitet, en obruten tradition. Främmande inflytelser ha ej fått störande inverka. »Den svenska rätten har alltid varit ett fritt folks rätt, utåt som inåt» (s. 59).