En tillämpningsfråga vid villkorlig dom. Fångvårdsstyrelsens sociala avdelning har i en rundskrivelse till statens skyddskonsulenter och skyddsassistenter den 22 februari 1944 meddelat, att vissa rådhusrätter och häradsrätter vid meddelandet av föreskrifter enligt 8 § lagen den 22 juni 1939 om villkorlig dom ålagt villkorligt dömd att i visst hänseende, t. ex. i fråga om arbetsanställning, vistelseort, bostad, användande av fritid eller förfogande över arbetsförtjänst och andra tillgångar, ställa sig till efterrättelse »de föreskrifter övervakaren finner erforderliga», »av övervakaren meddelade föreskrifter» etc. Med anledning härav erinras i rundskrivelsen om att departementschefen i propositionen (nr 86) till 1939 års riksdag med förslag till lag om villkorlig dom m. m. bl. a. anfört följande (sid. 46).
»Förslagets genomförande skulle medföra, att domstolarna i större utsträckning än för närvarande erhölle befattning med skyddsarbetet beträffande villkorligt dömda. Detta följer redan av grundsatsen att eventuella föreskrifter rörande den dömdes förhållande under prövotiden skola meddelas i domen. Det förutsättes vidare i förslaget, att domstolen även efter domen skall medverka, då fråga uppstår om ändring eller upphävande av sådana föreskrifter. Förslagets ståndpunkt i dessa delar synes riktig. Utan att äventyra syftet med reformen torde man icke kunna anförtro åt andra än domstolarna att avgöra huruvida någon åtgärd skall vidtagas beträffande en tilltalad i samband med villkorlig dom och att närmare bestämma vari åtgärden skall bestå.»
Departementschefen anförde vidare (sid. 56):
»Det torde ligga i sakens natur att domstolen, då den finner anledning att meddela föreskrift om den dömdes omhändertagande i hem eller anstalt eller om hans utbildning eller arbetsanställning, förskaffar sig noggrann kännedom om vilka möjligheter som därutinnan stå till buds. I första hand skall utredning härom göras vid förundersökningen, eventuellt med bistånd av skyddskonsulenten. Utredningen bör vara tillgänglig för domstolen då domen meddelas. Under sådana förhållanden torde det vid tillämpningen komma att ställa sig så, vilket också är önskvärt, att domstolen i domen icke blott anger den allmänna karaktären av vårdnadsåtgärden utan även närmare bestämmer densamma.»
Riksdagens första lagutskott anförde i sitt utlåtande (nr 35) i anledningav propositionen bl. a. följande (sid. 24).
»I propositionen har understrukits grundsatsen att föreskrifter rörande den dömdes förhållande under prövotiden skola meddelas av domstolen och icke av övervakaren. De föreskrifter som behandlas i 8 § äro också enligt utskottets mening av så ingripande natur att det icke kan anförtros åt övervakaren att i första hand träffa avgörandet i dessa hänseenden. Domstolen har sålunda att pröva i vad mån inskränkningar skola göras i den dömdes rätt att välja bostad; där den dömde skall inackorderas i enskilt hem, har domstolen att angiva vilket hem som är i fråga, liksom domstolen kan före-