Kring Svea hovrätts tillblivelse. Förloppet vid Svea Hovrätts tillkomst 1614 liksom den nya domstolens ställning i instansordningen erbjuder åtskilliga problem, med vilka redan många författare sysselsatt sig. Det senaste bidraget har lämnats av J. E. ALMQUIST i denna tidskrift 1940.1 Almquist lämnar där ett referat av tidigare litteratur i ämnet samt framlägger en del förut icke uppmärksammat arkivmaterial och vissa av honom därur dragna slutsatser. Ämnet torde emellertid ännu vara långtifrån uttömt, och särskilt förefalla Almquists i och för sig intresseväckande slutledningar att inbjuda till närmare granskning.
Almquist avtrycker till en början ett från Axel Oxenstierna härrörande odaterat koncept till en stadga angående rättegångsväsendet, vari Almquist synbarligen med rätta ser första utkastet till 1614 års rättegångsordinantia. I anslutning härtill uttalar Almquist vidare, att »de formella olikheterna mellan första utkastet och den slutliga redaktionen även i de delar, som väsentligen hava samma innehåll, tyda på att det varit en annan person än Oxenstierna, som från början stiliserat det omarbetade nya förslaget till rättegångsordinantia».2 En närmare blick på den ifrågavarande Oxenstiernska konceptsamlingen (ser. A Ⅱ: 1) i riksarkivet uppdagar emellertid, att i denna bredvid det av Almquist påträffade konceptet vilar en annan, likaledes med rikskanslerns karakteristiska handstil skriven handling, som är av icke mindre betydelse i sammanhanget och därför även synes förtjäna att bekantgöras. Den har följande lydelse:3
Wij Gustaff Adolff etc. Göre wetterligtt, att efter störste besuär och klagemål, medh huilke wij dageliger dags ehuar wij och kunne stadde wara blijfwa öffuerlupne och betungede, sig mästedeels och fornembligen fororsake deraf att häredz- och lagmansting så wäl som rådstuffuudagar i städerne icke så förestås, eij heller ähre wed den myndighett som de efter lagen borde. Sedhan att almogen utan laglig beskeed begiffuer sig strax till hoffua der att klaga sin saak uthij sins wederparts frånwaru, huilked man sedhan befinner gemenligen skee af dem, som föreklagan åstundhe och orätt haffue opåstå. Huaruthaff sedhan fölier, at wij antingen moste dem snöpligen affwijse låthe eller giffue på deres berättelse ett sådantt beskeed som den andre parten som oftest länder till förfong och praeiudicium. I lijke motte blijffue wij och fast allestädher besuäredhe af dem, som tilgiffter söke på deres skatt och uthlagher, förebärandes fattigdom, eldzwodh och andre orsaker, så och af dem, som hielp söke till kyrkebyggninger, de fattiges uppehelle etc. Och än