Förslag till ändrade straffbestämmelser mot olovlig underrättelseverksamhet. Då årets riksdag hade att besluta om lagstiftningen ang. brott mot staten och allmänheten tilldrog sig frågan om straff för olovlig underrättelseverksamhet (SL 8: 7) särskild uppmärksamhet. Riksdagen frångick på denna punkt K. M:ts förslag och biträdde ett av utskottet framlagt förslag av mera vidsträckt innebörd. Beslutet tillkom efter sammanjämkning och meningarna voro så delade, att riksdagen samtidigt hos K. M:t begärde fortsatt utredning i frågan. Denna utredning har uppdragits åt straffrättskommittén, som nu i en till justitieministern avlämnad promemoria framlagt förslag till ändrade bestämmelser i ämnet.
En avgörande synpunkt har hittills varit att hindra sådan underrättelseverksamhet som, om den fritt finge bedrivas, kunde störa förhållandet till främmande makt. Detta syfte har tillgodosetts först genom straff för åtgärder, som vore ägnade att skada rikets vänskapliga förbindelser med främmande makt, senare geom straff för för medling avuppgifter rörande förhållanden, vilkas uppenbarande för främmande makt kunde medföra men för annan främmande makts säkerhet. Fördet straffskydd, som härutöver ansetts erforderligt, har man haft att lita till vissa allmänt hållna bestämmelser: tidigare straff för den som för främmande makts räkning bedreve hemlig underrättelseverksamhet i militärt eller politiskt syfte; enligt årets lagstiftning straff för den som med uppsåt att gå främmande makt tillhanda hemligen eller med användande av svikliga medel bedreve politisk underrättelseverksamhet.
Dessa bestämmelser ha allmänt ansetts ge fog för invändningar i olika avseenden. I vad de tagit sikte på faran för att förbindelserna med främmande makt kunde störas har gjorts gällande, att de vore ägnade att leda till påtryckningar från utländska makter. I övrigt har anmärkts, att brottsområdet blivit alltför vidsträckt och obestämt. För att i denna del förebygga en icke önskvärd tillämpning har sedan 1944 funnits erforderligt att göra åtalsrätten beroende av K. M:ts prövning.
Enligt det nu framlagda förslaget bör gränsen för det straffbara området bestämmas främst med hänsyn till den större eller mindre faran för att verksamheten kan övergå till spioneri mot Sverige. En underrättelseverksamhet, som avser förhållanden i Sverige, är från denna synpunkt farligare än en verksamhet, som avser förmedling enbart av uppgifter om förhållanden i utlandet. För förstnämnda fall föreslås därför alltjämt en vidsträckt kriminalisering. Straffbar underrättelseverksamhet skall enligt förslaget föreligga, om någon, med uppsåt att gå främmande makt tillhanda i militärt eller politiskt avseende, här bedriver