SVENSK RÄTTSPRAXIS. KOLLEKTIV ARBETSRÄTT II. 733 Förhandlingsrätten. Rörande den förhandlingsrätt som stadgas i 2 kap. FFL är AD:s praxis ganska sparsam. AD:s avgöranden avser relativt enkla rättsfrågor vid vilkas lösning domstolen haft ledning av lagstiftningens förarbeten. 3 kap. FFL har föranlett endast ett fåtal avgöranden, vilket sammanhänger med att arbetsmarknadens organisationer inte i större utsträckning anlitat utvägen att efter anmälan till socialstyrelsen underkasta sig den särskilda förhandlingsordning som där stadgas. Något talrikare är de avgöranden som anknyter till tolkningen av kollektivavtalens bestämmelser om förhandlingsordning, men även dessa avgöranden är av underordnat intresse. Frågorna om förhandlingsrätt enligt FFL eller enligt kollektivavtal må därför förbigås.
Av mera komplicerad art är de frågor som anknyter till den särskilda lagstiftningen om förhandlingsrätt för statliga och kommunala arbetstagare som är underkastade ämbetsansvar. Rörande dessa frågor må emellertid hänvisas till ÅKE LARSSONS avhandling »Om kommunaltjänstemän och kommunalarbetare», 1948, och min uppsats »Om kollektivavtal för stats- och kommunaltjänstemän» i Förvaltningsrättslig tidskrift 1945 s. 121 ff. En ny lagstiftning är för övrigt att förvänta. Chefen för socialdepartementet har den 23 april 1948 tillkallat sakkunniga för utredning av frågan om vidgad förhandlingsrätt för stats- och kommunalanställda tjänstemän som är underkastade ämbetsansvar.
Arbetsstriden. Svensk rätt bygger på den allmänna principen, att den enskilde medborgaren kan vägra att inleda ekonomiska förbindelser med andra och att han kan avbryta en bestående ekonomisk förbindelse, där han icke på grund av avtal är pliktig att fortsätta förbindelsen. I motsats till vad som gäller t. ex. i dansk rätt saknar det betydelse, om en handling företages av en enskild eller av ett kollektivum eller om den riktar sig mot en enskild eller mot ett kollektivum. Svensk rättspraxis har bestämt avvisat tanken, att ekonomiska stridsåtgärder skulle kunna medföra skadeståndsansvar enbart av den anledningen att åtgärden har kollektiv karaktär. Rättsenligheten av varje deltagares handlande bedömes lör sig utan hänsyn till alt det utgör ett led i en kollektiv åtgärd. Det senaste refererade fallet är NJA 1935 s. 300. En småföretagare som sedan gammalt utfört stuvningsarbete på orten hade lidit avbräck i sin rörelse sedan alla fartyg som använde oorganiserade stuvare förklarats i blockad. Ett yrkande om skadestånd mot ett stuveribolag och en fackförening som stod bakom blockaden ogillades med den motiveringen, att blockaden icke stred mot gällande lag.
KAL föreskriver en fredsplikt för dem som är bundna av kollektivavtal. Enligt 4 § äger arbetsgivare eller arbetare för vissa fall icke vidtaga »arbetsinställelse (lockout eller strejk), blockad, bojkott eller annan därmed jämförlig stridsåtgärd». En central fråga är vad som menas med en dylik stridsåtgärd. Problemställningen är i väsentliga hänseenden densamma vid tolkningen av det särskilda stadgandet om fredsplikt i 16 § FFL. Även skyddet för föreningsrätten ger upphov till