FOLKE LÖWING. Intrång å kvalificerad allemansrätt. Sthm 1949. 76 s. Kr. 3.50. — Svenska vattenkraftföreningens publikationer 408 (1949:7).
Spörsmålet om omfattningen och innebörden av s. k. allemansrätt har föga uppmärksammats i svensk doktrin. I Norge finns på detta område en omfattande litteratur, som särskilt behandlar de allemansrätter, vilka äro anknutna till vattenområden, t. ex. utnyttjande av tillfrusna vattendrag för vintervägsförbindelser och avläggning av flottgods. Dessa frågor ha i vårt land under senare år särskilt aktualiserats i de stora norrländska kraftutbyggnadsmålen. Driften av kraftverk och reglering av sjöar och andra vattenmagasin ha ofta visat sig ha en ogynnsam inverkan på isarna, varigenom deras användning för vintervägar och virkesavläggning försvårats eller t. o. m. omöjliggjorts. I dylika fall uppkommer frågan huruvida den, som till stöd för sitt begagnande av vattendraget för nyssnämnda ändamål icke kan åberopa någon rättstitel i egentlig mening utan blott allemansrätt, är berättigad till ersättning av vattenbyggnadsföretaget. Det är denna fråga, som behandlas i förevarande arbete av vattenrättsdomaren vid Norrbygdens vattendomstol FOLKE LÖWING. Förf. redogör utförligt för de uppfattningar, som i detta spörsmål kommit till uttryck inom norsk rättsutveckling, där frågan tidigt uppmärksammats. Särskilt SKEIE och KNOPH ha framhållit, att det är en alltför ensidig och formalistisk uppfattning att från ersättning utesluta de fall, där den skadelidande kan påvisa intrång icke i en subjektiv rätt utan endast i en faktisk nytta. Den sistnämnde har varnat för det nära till hands liggande missförståndet, att alla intressen, som i och för sig från rättens synpunkt äro sympatiska, skulle vara ersättningsberättigade, och framhållit att en gräns måste dragas men att detta kan ske först efter en ingående undersökning såväl av de ledande principerna för intressens skydd genom ersättning som av rättsordningens inställning till de enskilda intressena.
Förf. har genomfört en dylik undersökning inom det begränsade område som ovan angivits. Han framhåller, att i vattenlagen finnas åtskilliga bestämmelser avsedda att bereda skydd åt allmänna intressen, och pekar särskilt på regleringsavgiftsinstitutet vid större vattenregleringar, varigenom möjliggjorts kompensation åt den av regleringen berörda bygden för