SVENSK RÄTTSPRAXIS.
RÄTTSFALL FRÅN HOVRÄTTERNA.
16.Sammanstötning mellan en för snöplogning använd lastbil med vänstervingad bakplog och annan bil på smal vinterväg. Frågor dels huruvida lastbilen vore att anse såsom motorredskap, dels huruvida plogbilens utrustning vore lämplig och dels huruvida erforderliga försiktighetsmått vid plogning i skymd kurva iaktagits.
Jfr NJA 1948 s. 584 med hänvisningar och 1949 s. 357, KARLGREN: Skadeståndsläran s. 127, Försl. t. vägtrafikförordning SOU 1948 nr 34 s. 91 och 278, STRAHL i SOU 1950 nr 16 s. 15 och 21 samt SvJT 1948 s. 192.
Den 7 febr. 1950 kl. 15 verkställde hos vägförvaltningen i Kopparbergs län anställde chauffören Johannes Rull med en kronan tillhörig lastbil, å vars vänstra bakända fanns anbragt en snöplog, plogning av allmänna vägen från Mora i riktning mot Älvdalen. Vid samma tillfälle förde chauffören Masser Erik Andersson å nämnda väg i riktning från Älvdalen mot Mora sin personbil med tillkopplad släpvagn. De båda fordonen möttes och sammanstötte i en kurva av vägen, därvid skador uppstodo å Anderssons bil och släpvagnen.
Landsfiskalen Olof Bergman yrkade vid Mora och Orsa tingslags HR ansvar å Andersson och Rull för det de vid tillfället icke iakttagitall den omsorg och varsamhet, som till förekommande av olycksfall betingats av omständigheterna. Bergman förmenade bl. a., att med hänsyn till vägens beskaffenhet såväl Andersson som Rull bort stanna sitt fordon för att på ett lämpligt sätt verkställa mötet. Rull hade fört plogbilen snett till vänster in mot snövallen och Andersson hade kört på utan att bromsa men hade ej kunnat komma förbi plogbilens bakända.
De tilltalade bestredo åklagarens talan på huvudsakligen de grunder, som angivas i HR:ns och HovR:ns nedan återgivna domar. Det må tilläggas, att Andersson, som påstod, att han ej genast uppfattade, att det var en plogbil han mötte, till förklaring framhöll, att eftersom kurvan för honom var en vänsterkurva och plogen var vänstervingad, den senare var dold för Andersson samt att lastbilen saknade kännetecken på framändan, utvisande att det var en plogbil.
Andersson yrkade skadestånd av Rull med tillhopa 4,947 kr. 87 öre, därav i post nr 2 för värdeminskning å bilen med 2,000 kr.
Rull bestred skadeståndsanspråken och anmärkte mot skäligheten