712 FRÅN FRÄMMANDE RÄTT. Ny ungersk strafflag. Under 1950 har i Ungern antagits en lag om strafflagens allmänna principer, avsedd att ersätta den allmänna delen i 1878 års strafflag. Omarbetning av den äldre strafflagens speciella del pågår.
Den nya lagstiftningens ändamål är — enligt lagens inledningsord — att skydda den folkdemokratiska samhällsordningen. I lagens första paragraf definieras »brott». Därmed avses en handling som är straffbelagd och dessutom innebär en fara för samhället. Sådan fara föreligger från »varje form av handling eller underlåtenhet som kränker den ungerska folkrepublikens politiska, sociala eller ekonomiska ordning eller medborgarnas person eller rättigheter». Även om en handling formellt faller under brottsbeskrivningen för ett visst brott, utgör handlingen således intet brott om den ej samtidigt innebär en fara för samhället i nyss angivna betydelse.
De spörsmål som behandlas i den nya lagen äro i huvudsak desamma som förekomma i den svenska strafflagens 1—5 kap. och därtill anslutande lagar om särskilda påföljder för brott. De straffarter som kunna ådömas äro dödsstraff, fängelse, böter, konfiskation, förbud att taga del i allmänna angelägenheter, förbud att utöva visst yrke samt utvisning. Bland skyddsåtgärderna kan nämnas åläggande för den brottslige att utföra arbete avvisst slag under lägst en månad och högst två år. Den arbetsskyldiges frihet begränsas därvid i den utsträckning som är nödvändig för att säkerställa ändamålet med åtgärden och utförandet av det ålagda arbetet. I förarbetena till den nya lagstiftningen uppges att ifrågavarande skyddsåtgärd,vars straffkaraktär förnekas, intager en framskjuten ställning i Sovjetunionens kriminalrätt. S. R.
Den nya rättshjälpen i England. Avigsidan av det engelska rättsväsendet är de höga processkostnaderna. I ett av Court of Appeal nyligen avdömt mål uppskattades de sammanlagda advokatkostnaderna i bägge instanserna till £ 80,000 à 90,000 vilket, om än ett undantagsfall, dock ger en vink om hur dyrt det kan vara att processa i England. För många har det varit en ekonomisk nödvändighet att avstå från att försvara eller söka sin rätt. Vilka fördelar höga kostnader ur andra synpunkter än må ha (t. ex. genom att dämpa processlystnad), så måste ett dylikt system av sociala skäl kompletteras med bestämmelser om rättshjälp åt mindre bemedlade. Den vittsyftande Legal Aid and Advice Act, som antogs 1949 (12 & 13 Geo. 6. ch. 51)1 och som fr. o. m. d. 2 okt. 1950 delvis förts ut i praktiken, får ses som ett led i det stora sociala reformarbete — omfattat av alla partier i princip — som sysselsatt den engelske lagstiftaren efter kriget. Lagen gäller England och Wales (Skottland har sin egen rättsordning). Den innehåller många detaljbestämmelser och innefattar en ganska komplicerad administration; den höjer emellertid den engelska rättshjälpen till en hög och tidsenlig standard. Hittills har engelsk rättshjälp närmast byggt på »charity», i fråga om utomprocessuell hjälp helt och hållet privat sådan, ifråga om en rättegångshjälp lagfäst, ehuru på ett sätt som — åtminstone