Ny lagstiftning om rusdrycker och öl.
Beslutet att avskaffa motboken och även i övrigt reformera samhällets nykterhetsfrämjande åtgärder har väl väckt intresse främst ur nykterhetspolitisk synpunkt — och ur kundsynpunkt.. Men beslutet innebär även att ett omfattande lagkomplex införlivats med svensk rätt. En ny rusdrycksförsäljningsförordning och en ny ölförsäljningsförordning träder d. 1 okt. 1955 i stället för 1937 års rusdrycksförsäljningsförordning och 1919 års pilsnerdricksförordning.
Det nu avskaffade motbokssystemet, lagfäst i 1937 års förordning,har av sin upphovsman karakteriserats som 1/10 lag och 9/10 tillämpning. Det säger sig självt att detta icke är en tillfredsställande ordning ur rättslig synpunkt. Inom systemets ram har frodats företeelser som icke skulle ha godtagits på andra områden. Befogenheter att på kännbart sätt ingripa i enskildas privatliv och näringsutövning har tillerkänts organ, som i varje fall formellt sett varit enskilda bolag; dessa bolag har intill de senaste åren sorgfälligt registrerat medborgarnas— icke blott motboksägarnas — liv och leverne nära nog från vaggan till graven. Reglerna för motbokstilldelning har, via en kautschukparagraf i förordningen och cirkulär från kontrollstyrelsen, fått sin utformning i konfidentiella cirkulärskrivelser inom systembolagsorganisationen. Gällande lagbestämmelser har i något fall direkt åsidosatts. Förordningen anger motboksåldern till 21 år, och av motiven framgår att motbok normalt skall utställas sedan denna ålder uppnåtts. Det oaktat har man med stöd av en konfidentiell cirkulärskrivelse vägrat alla ogifta personer under 25 år att få motbok. — Dessutom har bestämmelserna varit invecklade, delvis svårtolkade och har fordrat en dyrbar och tungrodd administrativ apparat.
Reellt sett har förhållandena varit betydligt bättre än det sagda kan ge vid handen. De stora befogenheterna har i stort sett förvaltats väl, registersekretessen har varit sträng, och syftet har varit det bästa. Detta hindrar emellertid icke att befogade anmärkningar ur rättsligsynpunkt kan riktas mot den nuvarande ordningen.
Insikten om att motbokssystemet spelat ut sin roll har banat vägen för en radikal ändring på detta område. De nya författningarna innehåller långt färre restriktioner och är enklare. En huvudprincip har varit att ge den enskilde större frihet men också ett större mått av ansvar. En annan genomgående princip har varit att skapa ökade garantier ur rättssäkerhetssynpunkt. Relationen mellan lag och tillämpning