HILDING EEK 409ERIK FAHLBECK. Om förvärv och förlust av Sveriges krona. Jämte andra samhällsstudier. Sthm 1955. Norstedts 166 s. Kr. 10,00.
Föreliggande skrift — som synes vara ett av de första från en juridisk fakultet härrörande arbeten som utkommit med stöd av det nya Statens samhälls- och rättsvetenskapliga forskningsråd — behandlar vissa i doktrinen omstridda frågor ur successionsrätten och innehåller dessutom tvenne smärre »samhällsstudier». Planläggningen av successionsstudien är i viss mån originell. FAHLBECK ägnar först omkring 30 sidor åt de omstridda grundlagsbudens tolkning. Efter att sålunda ha angivit sin uppfattning om gällande rätt går förf. in på en undersökning av grundlagsstiftarens mening och slutar med en framställning av doktrinen från A. G. SILVERSTOLPE till FREDRIK LAGERROTH. Detta senaste avsnitt, som är försett med biografiska notiser är ett stycke juridisk litteraturhistoria av stort intresse i och för sig. Det har dock liksom de statsrättshistoriska avsnitten närmast en allmänt statsvetenskaplig och politisk historisk prägel och det visar sig nog, att förf. gjort ett riktigt antagande, då han menat att lagtolkningen i hans arbete kunnat utföras utan anlitande på vanligt sätt av motiven och doktrinen som hjälpmedel.
Fahlbeck hävdar med bestämdhet i en omstridd fråga, att anledningen till tronens ledighet är utan betydelse för tronföljden, dvs. rätten till tronen övergår till den enligt SO:s bestämmelser tronföljdsberättigade icke blott vid konungs död utan även i fall, då tronen blivit ledig till följd av abdikation eller på grund av riksdagens åtgöranden enligt RF § 91 eller 92. Mot förf:s argumentation synes icke vara mycket att invända, men man måste ställa frågan, om icke den motsatta tolkningen, enligt vilken konungen abdikerar med hela sitt hus, i vissa lägen kan te sig mer politiskt attraktiv. Ett annat av de spörsmål Fahlbeck diskuterar rör omfattningen av riksdagens befogenheter enligt RF § 91, då konungen varit frånvarande från riket efter företagen resa utöver 12 månader och icke på kallelse återkommit. (Jfr RF § 92.) Då »tage riksdagen den författning om rikets styrelse, vilken riksdagen nyttigast finner». Det har gjorts gällande, att lagrummet gåve riksdagen carte blanche att företaga författningsändring. Fahlbeck hävdar övertygande, att ordalagen allenast avser riksstyrelsens utövning. Riksdagen kan förlänga perioden för konungens utomlandsvistelse. I sådant fall är den bunden av RF:s föreskrifter om sättet för styrelsens utövning och någon rätt att improvisera, t. ex. med ett riksföreståndarskap, föreligger icke. Men riksdagen kan också tolka konungens frånvaro så, att han beslutit nedlägga kronan. Den skall då förklara, att konungen upphört vara konung, och kronan går då automatiskt över på den enligt SO tronföljdsberättigade enligt Fahlbecks nyss angivna successionsteori.
Nu uppkommer emellertid frågan, om interimsregering eller förmyndarstyrelse i egenskap av K. M:t med riksdagen kan verkställa en sådan omstöpning av statsskicket som riksdagen icke enligt RF § 91 är berättigad till. Här må inskjutas, att kungadömet enligt Fahlbecks uppfattning kan avskaffas i den ordning, som gäller för grundlagsändring. Han menar emellertid, att beslut om avskaffande av konungaämbetet