Om ensamrätt till släktnamn
En gengångare, som redan för ett kvartssekel sedan tedde sig som en särling, har plötsligt dykt upp i ett föregående häfte av SvJT: 1955 s. 479 ff. i artikeln »Om adliga släkters ensamrätt till namnet». Det är ett minoritetsuttalande i HD av 1929, som här sättes i högsätet, trots att det på sin tid icke vann något gehör hos HD-majoriteten (NJA 1929 s. 283) och sedermera 1940 (NJA s. 648) lämnades helt åsido av en enhällig HD. I dessa båda rättsfall slog man fast, att den i äldre tid gällande ensamrätten till säreget adligt ättenamn icke sedermera uttryckligen upphävts och ej heller eljest kan anses ha upphört, varför den måste betraktas såsom alltjämt bestående. Ensamrätten till adligt släktnamn har därigenom under det gångna kvartsseklet varit en integrerande del av vår namnrätt, något som också erkännes i den nämnda artikeln.
Där riktas emellertid samtidigt, med utgångspunkt från det — som man trodde begravna — minoritetsyttrandet,1 mot den adliga namn-
rätten en kritik, som är ofruktbar och ägnad att leda den namnrättsliga utvecklingen vilse.
Vid redogörelsen för 1929 års rättsfall — där tre olika ståndpunkter voro representerade — inskränker sig artikelförfattaren till att referera å ena sidan majoritetens motivering för den adliga namnrätten och å andra sidan den argumentering som underkände all namnrätt över huvud. Såsom skäl till denna begränsning anföres, att motiveringarna för dessa båda ståndpunkter »giva hela underlaget för bedömandet av frågan om en vid sidan av släktnamnförordningen bestående adlig särrätt till släktnamn». Men detta underlag är ur namnrättslig synpunkt otillräckligt och behöver breddas. Den för den kommande utvecklingen viktigaste och mest intressanta av de tre ståndpunkterna är i själva verket den som icke refereras. Enligt denna existerade redan vid denna tidpunkt en allmän ensamrätt till egenartade släktnamn, adliga såväl som oadliga, vilken åsikt i HD företräddes av JR ALBERT KÔERSNER.2 Det är det fortgående gradvisa framväxandet av denna allmänna namnrätt som är den röda tråden i den namnrättsliga utvecklingen. Och Kôersners uttalande är det första som i praxis lanserar en sådan allmän namnrätt, vilken han ansåg ha på sedvanerättslig väg vuxit fram till erkännande, innan ännu lagstiftningen givit den en uttrycklig sanktion.3 Sedan dess har den allmänna namnrätten vunnit ytterligare terräng, och såsom den för närvarande sista segern i praxis står avgörandet angående ideell förenings rätt till sitt namn i NJA 1946 s. 767, som jag tillåtit mig beteckna som en milstolpe i svensk namnrätt.4
Betraktar man på detta sätt ensamrätten till säreget5 adligt namn som en banbrytare för den allmänna namnrätten, vilken ju i sin tur för gängse rättsuppfattning uppbäres av samma skäl som den adliga,6
känner man icke någon frestelse att gentemot denna senare anlägga någon snål och avundsjuk »den ofrälses synpunkt»,7 utan hälsar den med glädje såsom den första svalan med bud om en kommande allmän namnrätt.8
Artikelförfattaren ger ingenstädes uttryck åt den enligt min mening bärande tanken i namnrätten: att bereda den enskilde ett skydd för hans personliga integritet, en privaträtt till namnet i dess egenskap av att vara ett uttryck för personligheten och släktsammanhanget. Han menar, att det administrativa skyddet är tillfyllest, ja rentav bättre än det judiciella, och han såge helst att alla ärenden angående släktnamn avgjordes »uteslutande på grundval av släktnamnsförordningens bestämmelser». Det privaträttsliga skyddet, namnrättens kärna, skjutes härigenom helt åsido, och artikeln går ända därhän att förorda, att de judiciella namnrättsliga ärendena skola kunna korrigeras i administrativ väg.9
I själva verket är ett av de mest svårlösta namnrättsliga problemen just det omvända läget: hur ett administrativt avgörande, som gör intrång i en bestående privaträtt till namn, på lämpligaste sätt skall kunna korrigeras judiciellt. Jag har tidigare framhållit, att man härvid såsom allmän princip måste fasthålla, att en privaträtt till namn icke får trädas för nära genom ett i administrativ väg givet beslut om tilldelande av visst namn.10 I detta syfte föreskriver 1920 års finska lag om släktnamn 7 §, att den som förmenar, att annan olovligen erhållit hans släktnamn äger att inom ett år efter därom erhållen kännedom vid domstol föra talan om åtgärdens upphävande, dock senast inom fem år
efter det släktnamnet antecknats i kyrkobok. Ett motsvarande stadgande är givet i 1923 års norska lag om personnamn § 15, varvid tiden för talans förande är begränsad till tre år från kungörandet, dock att »under særegne omstendigheter» vederbörande departement kan utsträcka fristen intill tio år. Däremot saknas en dylik regel i dansk rätt.11 Hos oss avgöras namnärendena såsom bekant av Statistiska centralbyrån såsom sista instans. I vilken omfattning dess beslut, därest det kränker en äldre namnrätt, kan underkastas domstols prövning har ännu icke varit uppe i praxis, men hela vår namnrättsliga utveckling pekar på att en sådan befogenhet måste anses stå den namnberättigade till buds.
Ett nordiskt samarbete på namnrättens område har redan blivit inlett, och vid detta kräver bland andra frågor även den sist berörda sin lösning, om möjligt i gemensamhetens tecken. En dansk namnrättskommitté tillsattes så tidigt som i början av 1952, och i slutet av samma år utsågs en svensk representant att deltaga i överläggningar, till vilka initiativ skulle utgå från Danmark. Ett sådant togs genom en första orienterande skrivelse i januari 1955, vari meddelades, att material insamlats om namnlagstiftning i andra länder och att förberedande möten hållits för att nå fram till de ämnen, som kunde antagas bli huvudpunkterna i arbetet och av vilka några — däribland ovan berörda namnskyddsfråga — i korthet angåvos. På dessa punkter anlades svenska synpunkter i två svarsskrivelser av mars och maj 1955. Men samarbetet har hittills inskränkts till denna förberedande skriftväxling.
Till en början visades icke från övriga nordiska länders sida något intresse för en gemensam namnrätt. Men redan vid mötet för nordiskt samarbete på lagstiftningens område i juni 1953 beslöts att göra en hemställan hos respektive regeringar att — oberoende av det dansksvenska samarbetet — överväga utredning av frågan om en konvention om nordiskt namnskydd. Och vid nästa möte i juni 1954 anfördes från norsk sida att, om frågan om nordiskt namnskydd från annat håll toges upp till utredning — att regleras antingen genom en konvention eller genom lagstiftning — vore man för Norges del intresserad att deltaga i samarbetet. I Finland hade man på detta område i stort sett samma inställning som i Norge.
I samtliga de nämnda fyra nordiska länderna12 synes alltså kunna konstateras intresse för gemensam namnlagstiftning i den ena eller andra formen.
Gösta Eberstein