NÅGRA EXEKUTIONSRÄTTSLIGA OKLARHETER
AV JUSTITIERÅDET HJALMAR KARLGREN
Klagan över en av utmätningsman hållen utmätningsförrättning medför som bekant icke avbrott i verkställigheten, lika litet som talan mot överexekutors motsvarande beslut i mål om utmätning hindrar verkställighet av beslutet, 210 och 53 §§ UL. Den högre instansen — överexekutor resp. hovrätt — kan emellertid interimistiskt förordna om inhibition, varigenom vidare fortgång av förfarandet inställes, 208 och 218 §§. Men medan vid klagan över utmätningsmans förrättning överexekutors interimistiska förordnande även kan avse redan skedd verkställighet — i det myndigheten må föreskriva den »rättelse» vartill omständigheterna föranleda — synes vid talan mot överexekutors beslut någon dylik befogenhet icke tillkomma hovrätt.1 Vad som stadgat som interimistiskt förordnande i hovrätt anses äga motsvarande tillämpning även å sådant i HD. — Till jämförelse må anmärkas de lagbestämmelser, som reglera det fall att, sedan domstol beviljat kvarstad, högre instans interimistiskt tager ställning till kvarstadsavgörandet, något som kan vara påkallat särskilt därför att den lägre domstolens kvarstadsbeslut genast skall verkställas, 17: 14 st. 2 p. 2 RB, 42 § 1 st. UL jfrt med ingressen till 37 § samma lag. Den högre instansen äger enligt dessa bestämmelser förordna om inhibition, varigenom vidare verkställighet förhindras, men vad som redan verkställts kan, på skäl som angivas i NJA II 1943 s. 631 f., icke i interimistisk ordning bringas att återgå, 50: 8 resp. 55: 8 st. 2 p. 2 RB.
Även då det beslut av överexekutor, varemot talan föres, innehåller att redan verkställd utmätning skall gå åter eller vara förfallen, t. ex. därför att gäldenären ansetts ha presterat godtagbar likvid, NJA 1952 s. 382, SvJT 1951 s. 269 (eventuellt i form av kvittning, jfr NJA 1912 s. 6, 256, 459),2 gäller i tillämpliga delar något liknande. Beslutet lärer oberoende av förd talan böra gå i verkställighet, i allt fall i den meningen (se vidare nedan) att det förutvarande rättstillståndet faktiskt restitueras, jfr 50 § och, vad beträffar beslut av överexekutor, omförmälda 53 § UL.3 Och hovrätt (eller HD) torde icke äga interimistiskt förordna, att egendomen alltjämt skall behandlas som utmätt. En provisorisk verkställighet i strid mot den lägre instansens beslut skulle på sin höjd kunna tänkas komma till stånd sålunda, att den högre myn-
digheten, om så yrkas, förordnar om kvarstad eller motsvarande handräckningsåtgärd, 218 § 2 p. UL; se i detta sammanhang icke blott 50: 8 resp. 55: 8 st. 2 p. 1 RB, enligt vilka lagrum den högre instansen, när den lägre avslagit ett i tvistemål framställt kvarstadsyrkande, äger interimistiskt bevilja åtgärden, utan även 15: 5 st. 1 och 3 RB med motiv, utvisande att regeln om att »den rätt där rättegången är» må meddela interimistiskt kvarstadsförordnande är tillämplig även då frågan om kvarstad uppkommer först i högre rätt. Emellertid är det ovisst, om 218 § 2 p. UL tillstädjer den högre instansen att meddela interimistiskt kvarstadsförordnande i de fall då yrkande om kvarstad icke framställts redan i den lägre instansen utan målet där uteslutande gällt annan exekutiv åtgärd (här utmätning).4 Den sakrättsliga effekt, som uppnås på ifrågasatta väg, är i vilket fall som helst relativt obetydlig. Kvarstad medför ingen förmånsrätt5 och skyddar i stort sett icke heller eljest mot gäldenärens övriga fordringsägare vare sig vid utmätning, 72 § 2 st. UL, eller i konkurs, NJA 1919 s. 135, 1924 s. 588, jfr 1882 s. 100; om dess betydelse i förhållande till gäldenärens singularsuccessorer se strax i det följande.
Hur verkar då ett definitivt avgörande i högre instans, t. ex. i hovrätt, varigenom upphävts den lägre myndighetens, överexekutors, beslut om att utmätning skall på den ena eller andra grunden gå åter? Antag att den utmätta lösa egendomen6 i tiden mellan överexekutors beslut och hovrättens avgörande blivit av gäldenären föryttrad till tredje man. Står sig, trots att hovrätten »återställt» utmätningsbeslutet, dennes förvärv? Eller har hovrättsavgörandet retroaktiv verkan, med påföljd i princip att tredje man icke gentemot utmätningsborgenären åtnjuter bättre rätt än han ägt, om överexekutors beslut haft det innehåll det enligt hovrättens mening borde haft? En utmätning medför ju icke blott förmånsrätt utan är även bindande mot gäldenärens singularsuccessorer eller jämförliga rättsägare. Utmätningsborgenärens rätt kan överhuvud, såsom ock ofta sker, med hänsyn till sina grundläggande rättsverkningar karakteriseras som en tvångsvis uppkommen panträtt, låt vara att som naturligt är — det utgör ingen bärande invändning mot panträttskonstruktionen — i vissa mindre fundamentala stycken gälla från reglerna om konventionell panträtt avvikande regler. Vad saken rör är alltså, huruvida den tvångspanträtt, som enligt överexekutors beslut upphört men enligt hovrättens avgörande skall bestå, förmår omintetgöra eller »taga över» tredje mans mellankommande rättsförvärv.7 Frågan har principiella aspekter av intresse. Den är självfallet icke avgjord allenast med en hänvisning till att under åsyftade mellan
skede överexekutors beslut om utmätningens återgång skall, som vi sett, (faktiskt) gå i verkställighet utan hinder av förd klagan.8 — En liknande fråga är, huruvida efter utmätningens återställelse genom hovrättens avgörande utmätningsborgenären äger, i konflikt med gäldenärens övriga fordringsägare, åtnjuta förmånsrätt räknad redan från den dag då utmätningen från början företogs, alltså icke först från sagda återställelse.
De nämnda spörsmålen torde böra ses mot bakgrunden av att en utmätning, på sätt av UL framgår, innefattar två moment, ett »processuellt» och ett »kvasicivilrättsligt». Det förra består enligt härskande uppfattning — som visserligen har blott svagt stöd i UL — i förklaringen att viss egendom är utmätt.9 Till densamma är i första hand anknuten den rättsverkan, att särskilda i UL föreskrivna åtgärder — försäljning av egendomen, fördelning av köpeskillingen m. m. — sedermera få och skola äga rum.10 Dessa åtgärder ha i nämnda förklaring, även om egendomen icke skulle ha vederbörligen utmärkts såsom utmätt (se nedan), tillfyllestgörande rättsgrund. Såtillvida blir alltså utmätningen redan på detta tidiga stadium bindande mot gäldenären själv.11 Även straffrättsligt, vid tillämpning av numera 10: 12 strafflagen, anses i praxis förklaringen om utmätning vara utslagsgivande för dennas rättsverkan, åtminstone när fråga är om ansvar för gäldenären eller med honom jämställd person, NJA 1899 s. 149, jfr 1875 s. 467.12 — Det kvasicivilrättsliga momentet utgöres åter av att egendomen tages om hand av utmätningsmyndigheten eller dock av denna utmärkes såsom utmätt, med andra ord blir föremål för ett slags publicitetsförfarande. Enligt uttrycklig föreskrift i 77 § UL är nämligen uppkomsten av utmätningsborgenärens förmånsrätt beroende av att med egendom förfares på antydda sätt. Lagen har i förevarande sakrättsliga hänseende, såsom ock understrykes i Nya lagberedningens härutinnan mycket talande motiv,13 uppställt rekvisit analoga med dem som gälla för konventionell panträtts uppkomst. Det är då näraliggande att jämväl när det rör sig om förhållandet till gäldenärens singularsuccessorer eller därmed jämförliga intressenter, d. v. s. såvitt angår tredje mans förvärv av den utmätta egendomen eller rätt därtill, anse en sakrättsligt verkande tvångspanträtt uppkomma först när berörda »besittningsändrande åtgärder» — inkl. i vissa fall denuntiation, 74 § 2 st. och 75 §
2 st. UL14 — företagits. Dessförinnan skulle föreligga en mot gäldenären själv bindande men icke sakrättsligt utbildad tvångspanträtt. Inom parentes sagt kan då också ifrågasättas, att den skadeståndsskyldighet — och varför icke även det straffrättsliga ansvar — som drabbar en tredje man, vilken obehörigt rubbar det utmätta godset, betingas av att besittningsändrande åtgärder ägt rum, vadan enbart utmätningsförklaringen skulle vara otillräcklig för att utmätningen härvidlag vore att anse som »fullbordad».15 Att märka är i detta sammanhang att med straffrättslig ansvarighet för tredje man kan vara förbunden restitutionsskyldighet för denne gentemot utmätningsmyndigheten, NJA 1921 s. 659.16
Nämnda slutsats, att det när borgenärsskydd ej finnes måste brista i sakrättsligt skydd jämväl vad angår relationen till singularsuccessorerna, är emellertid bräcklig. Tvärtom leder tendensen i nyare rättspraxis, just beträffande panträtt, i motsatt riktning. Ty den omständigheten att en rätt till viss sak — såsom rätt på grund av pantförskrivning före pantens traderande — är blott obligatorisk i mening av atticke kunna hävdas gentemot medkontrahentens borgenärer anses ingalunda hindra att rättigheten verkar sakrättsligt i det hänseendet, att den kan åberopas mot en singularsuccessor i ond tro, NJA 1924 s. 329, 1925 s. 80, 1940 s. 297, jfr 11:2 HB. Detta innebär ett erkännande av eller ligger i linje med det berömda germanistiska rättsinstitutet »jus ad rem» (till skillnad från »jus in re»), som plägar sägas ha den innebörden att en singularsuccessors onda tro rörande det förhållandet att tidigare
för annan person stiftats en obligatorisk rätt till den förvärvade saken ådrager honom förpliktelse att respektera densamma.17 Angående innebörden av dylik ond tro råder emellertid, i varje fall för svensk rätts del, ingen klarhet. Måste förvärvet å singularsuccessorns sida stå tillbaka för den obligatoriska rättigheten, även om successorn allenast bort känna till dennas existens?18 Eller fordras, men räcker också, vetskap hos honom om rättighetens förhandenvaro? Eller måste rent av krav ställas på kvalificerad dolus, d. v. s. ett markerat obehörigt eller stötande beteende å successorns sida, så att förvärvet av särskilda skäl ter sig som stridande mot goda seder, tro och heder o. s. v. (jfr begreppet »kollusion») ?19
Resultatet av det nu senast anförda blir, att det låter sig väl förena med allmänna rättsgrundsatser att tillerkänna en utmätningsförklaring, som icke eller ännu icke åtföljts av några besittningsändrande åtgärder, ifrågavarande begränsade sakrättsliga verkan, nämligen gentemot en med hänsyn till förklaringens existens ondtroende tredjeman-förvärvare. Även i föreliggande avseende kan för övrigt göras jämförelse med kvarstadsinstitutet. Fastän kvarstad som sagt i stort sett icke medför sakrättsligt skydd mot gäldenärens övriga fordringsägare, anses merendels att en »överlåtelse eller upplåtelse av rätt till kvarstadsbelagd egendom blir ogiltig, om medkontrahenten hade kännedom om kvarstaden».20
Så långt rörande utmätnings rättsverkningar i allmänhet. Vi återgå nu till ovan antydda fall, där överexekutor förklarat utmätningen förfallen men hovrätten med upphävande av detta beslut dekreterat att utmätningen skall fortgå samt tredje man under tiden mellan överexekutors utslag och hovrättens avgörande förvärvat en med utmätningsborgenärens tvångspanträtt oförenlig rätt. Så mycket kan väl då genast sägas, att under förutsättning att det ankomme allenast på utmätningens processuella moment hovrättens utslag måste verka retroaktivt i förut angiven mening. Det synes nämligen bäst överensstämmande med gängse processuella grundsatser, att utslaget i högre instans icke blott verkar »konstitutivt», ex nunc, utan utövar »deklarativ» effekt. Under angivna förutsättning borde alltså efter hovrättens utslag den en gång företagna utmätningen anses »återställd», icke blott så att någon ny utmätningsförklaring ej behövde meddelas, i det att utmätningen finge omedelbart fortsätta med egendomens försäljning o. s. v.,21 utan även så att det hädanefter med verkan mot en singularsuccessor eller annan jämförlig tredje man vore avgjort, att egendomen redan vid tiden för dennes förvärv var att betrakta som utmätt. Tredje mans fång borde, annorlunda uttryckt, tänkas villkorat av att det utmätningsfria tillstånd, som till synes etablerats genom överexekutors beslut,22 blir beståndande, alltså icke genom ett avgörande i högre rätt förklaras i verkligheten aldrig ha förelegat. Undantag finge visserligen göras såvitt allmänna civilrättsliga regler om godtrosförvärv föranleda detta. Men dessa reg-
ler uppställa som bekant betingelser för dylikt förvärv i olika hänseenden, bl. a. beträffande godsets beskaffenhet (ej vilken lös egendom som helst) samt besittningen därav (dubbelkrav på besittning); märk ock skyldigheten att avstå från godset mot lösen. — Från den anmärkta utgångspunkten skulle ock efter utmätningens återställelse utmätningsborgenären äga tillgodonjuta samma förmånsrätt som om någon återgång av utmätningen aldrig förekommit.
Det avgörande spörsmålet är emellertid, om icke i stället bör fästas avseende vid det kvasicivilrättsliga momentet i utmätningen, det förhållandet sålunda att tredje mans förvärv ägt rum vid en tidpunkt, då till följd av överexekutors beslut23 egendomen återställts till gäldenären eller de besittningsändrande åtgärderna eljest neutraliserats.24 Lägges tyngdpunkten härpå, skulle resultatet till en början bli, att en godtroende tredje man-förvärvare städse, alltså oberoende av om de särskilda betingelserna för exstinktivt förvärv uppfyllts, vore skyddad i sitt förvärv, eftersom den tvångspanträtt, som enligt det slutliga avgörandet i högre instans borde ha belastat egendomen, vid tidpunkten i fråga icke var skönjbar för utomstående. Den av UL fordrade publiciteten var ju i förvärvsögonblicket, till följd av den faktiska återgången av de besittningsändrande åtgärderna, icke längre förhanden, och tredje man borde vid sådant förhållande anses förvärva en av tvångspanträtten ograverad äganderätt.
Denna ståndpunkt torde ock vara den praktiskt mest försvarbara. De inom civilrätten ofta åberopade hänsynen till omsättningens säkerhet tala för att i förevarande läge, med tillämpning av grunderna för 77 § UL, analogt använda den konventionella handpanträttens regler. Det innebär i allmänhet icke någon praktiskt önskvärd reglering, om rättsordningen å ena sidan under ett svävande mellanskede behandlar ett avtal eller ett beslut som giltigt (här genom att överexekutors beslut om utmätningens återgång faktiskt får träda i kraft utan hinder av förd klagan), å andra sidan senare korsar över denna giltighetsbehandling med verkan, ex tunc, även mot godtroende tredje man25 — om också denna synpunkt förlorar en del av sin tyngd när såsom i detta fall frågan om rättsaktens giltighet eller ogiltighet icke hålles öppen annat än under viss begränsad tid. Något bindande argument för att nu angivna uppfattning har hemul i »gällande rätt» lär dock icke kunna presteras. Man kan nämligen med visst fog invända, att även om lagen som betingelse för tvångspanträtts uppkomst kräver besittningsändrande åt
gärder, det innebär något helt annat och mera att uppställa dylikt krav jämväl när det rör sig om sådan rätts fortbestånd. Utan direkt stöd i lag borde man icke, kunde det sägas, frångå allmänna processuella regler, enligt vilka högre rätts dom i allmänhet verkar så som om den meddelats redan i lägre instans. Här föreligger i själva verket ett av de dess värre ingalunda ovanliga fall, då det ej bestämt kan påstås att en lagtillämpning ex analogia är »riktigare» än en sådan e contrario, eller omvänt. — Låter man emellertid, vilket synes kunna försvaras, sistberörda betänkligheter falla, blir det en naturlig konsekvens att ytterligare hävda, att utmätningsborgenären icke kan, i konkurrens med gäldenärens övriga fordringsägare, tillgodogöra sig den genom utmätningen från början vunna förmånsrätten utan erhåller — om ej utmätningen rent av tappat sin kraft i förmånsrättshänseende genom att konkurs inträffat under den i 17: 8 HB stadgade kritiska tiden — förmånsrätt först från den dag då egendomen efter hovrättens utslag ånyo omhändertagits eller eljest blivit föremål för vederbörliga publicitetsåtgärder (själva utmätningsförklaringen kan däremot som antytts icke behöva upprepas). Stadgandet i 77 § UL tager ju sikte direkt på förmånsrätten. Utmätningen bör på grund av bristande publicitet under det svävande tidsskedet icke få någon retroaktiv verkan mot borgenärerna.
Verkar då den av hovrätten återställda utmätningen åtminstone gentemot en ondtroende singularsuccessor, vars fång tillkommit under ifrågavarande mellanskede? Detta skulle såsom berörts stå i viss samklang med nyare rättsutveckling; även om en rätt i övrigt är allenast obligatorisk, kan den komma att respekteras i förevarande konstellation. Fråga är emellertid, om man icke har skäl att gå ett steg vidare och anse det kvasicivilrättsliga momentet här t. o. m. vara av större bestydelse än som, enligt berörda panträttsliga rättstillämpning, kunde tyckas följa av allmänna rättsregler. Utmätningen — den vid förvärvstidpunkten på intet sätt publika utmätningen — borde då trots den senare återupplivningen genom avgörandet i högre instans anses icke gällande ens mot en tredje man i ond tro (i allt fall om icke begreppet ond tro fattas så snävt att därmed blott åsyftas rent ohederligt beteende å tredje mans sida).26 Den tvångspanträtt borgenären vid omförmälda tidpunkt innehar är ju nämligen i vilket fall som helst en i hög grad villkorlig eller eventuell rätt. Och det måste sägas innefatta en betydlig utvidgning av den rättsgrundsats, som introducerats genom förut omtalade, för övrigt ganska djärva rättspraxis — eller om man så vill av den rättstanke som jus-ad-rem-institutet representerar — om en ondtroende singularsuccessor ålägges respektera jämväl ett villkorligt, i borgenärshänseende blott obligatoriskt rättsläge av angivna beskaffenhet. Rent principiellt kan det visserligen synas svårt att göra halt just på denna punkt. Men den praktiska skillnaden är påtaglig. — Under alla omstän-
förr än nu, att tillerkänna rättsvillfarelse relevans).
digheter torde få antagas, att om utmätningsborgenärens rätt är på nu dryftade sätt eventuell eller villkorlig, det straffrättsliga ansvaret enligt 10: 12 strafflagen icke gärna kan drabba tredje man. Straffrättsligt lär egendomen få betraktas som antingen utmätt eller icke-utmätt; med något mitt-emellan, ett svävande rättsläge, torde man när det gäller kriminella sanktioner icke ha att laborera.
Rättspraxis ger icke säker ledning beträffande de retroaktivitetsspörsmål, varom i det föregående varit tal. Det förefaller dock, som om vissa domsavgöranden snarare tyda på benägenhet att godtaga omdiskuterade retroaktivitet — så att tyngdpunkten lägges på det processuella momentet i utmätningen — än på den motsatta inställningen.
Av särskilt intresse är rättsfallet NJA 1941 s. 503. Sedan lös egendom blivit utmätt för X:s fordran hos Y samt utmätningen överklagats av Z såsom förment ägare till det utmätta godset, hänvisades Z av överexekutor att stämma men underlät detta, vadan utmätningen vann laga kraft. Medan ännu besvären voro på överexekutors prövning beroende, försattes Y, på en av Z inom en månad från den dag utmätningen verkställts gjord ansökan, i konkurs. Under konkursen omhändertogs egendomen, uppenbarligen efter medgivande av konkursförvaltningen som fann densamma icke böra ingå i konkursboet, av Z. Konkursbeslutet upphävdes emellertid av högre rätt. Z förpliktades därefter (alla instanser ense om slutet) att till X utgiva ersättning för det denne genom Z:s omhändertagande av godset gått förlustig möjligheten att i anledning av utmätningen erhålla betalning. — Tydligt får anses vara, att utmätningen tack vare konkursen prima facie återgick, se förutom 17: 8 HB stadgandet i 24 § 3 st. konkurslagen, att utmätningsmans befattning med utmätt gods i regel upphör genom konkursbeslutet. Men genom avgörandet i högre instans om konkursens hävande trädde utmätningen åter i kraft; den utmätningsborgenären »tillagda rätten till betalning ur det utmätta godset har visat sig skola bestå». Och detta retroaktivt till nackdel för tredje man Z, vilken gentemot utmätningsborgenären X ålades skadeståndsansvar, av allt att döma t. o. m. ett strikt sådant, därför att konkursförvaltningens disposition till hans förmån, ehuru företagen under ifrågavarande till synes utmätningsfria mellanstadium, efter konkursens hävande och återställandet av utmätningstillståndet var oförenlig med utmätningsborgenärens tvångspanträtt. Huruvida Z kunde anses ha varit i ond tro är tvivelaktigt; i allt fall åberopades detta icke av domstolarna.
Ytterligare kommer här i betraktande rättsfallet SvJT 1938 rf. s. 3, sammanställt med NJA 1931 s. 652 (jfr ock NJA 1912 s. 37). På grund av ansökan, gjord inom en månad efter det viss egendom blivit för fordran tagen i mät hos gäldenären, blev denne försatt i konkurs, vilken sedermera avskrevs jämlikt 185 § konkurslagen. I en ny konkurs, som börjat efter utgången av angivna tid, ansågs borgenären utan hinder av den tidigare konkursen jämlikt 17: 8 HB äga förmånsrätt i den utmättaegendomen. (Motsvarande regel måste väl då vara tillämplig även för det fall att konkursen ej är fattigkonkurs men den utmätta egendomen ändock icke blivit i konkursen försåld, jfr Hassler s. 230, Olivecrona s. 119). Den en gång inträdda sakrättsliga effekt, som förmånsrätten medför, levde alltså upp igen så som om konkurstillstånd ej tidigare före-
legat, till nackdel för under mellantiden stiftade fordringsrättigheter. Att under denna tid förmånsrätten till synes upphört tillmättes, enär upphörandet var allenast eventuellt eller villkorligt, ingen betydelse.
Till sist ännu ett par spörsmål. Vilken ordning har tredje man att iakttaga, om han i det förutsatta läget — där förvärvet skett efter utmätningen, vid en tidpunkt då denna förklarats förfallen genom ett beslut av överexekutor som sedermera av hovrätten upphävts — anses skyddad i sin äganderätt gentemot utmätningsborgenären? Måste han överklaga utmätningen? Eller räcker det, att han för talan mot den exekutiva auktionen resp. fördelningen av köpeskillingen? Och står någon ytterligare utväg att vinna skydd för den förvärvade äganderätten till hans förfogande?
Om först uppmärksammas, icke dylika extraordinära lägen utan de normala fallen, där tredje mans åberopade förvärv ligger i tiden före utmätningen, följa — beträffande »vanlig» lös egendom (lösa saker, penningmedel m. m.), vilken vid utmätningstillfället27 är i gäldenärens besittning — vissa inskränkningar i tredje mans möjligheter att gentemot utmätningsborgenären hävda sin äganderätt av den positiva reglering, som är upptagen i 69 § UL.Om tredje man icke närvarit vid utmätningstillfället eller icke vid detta lyckats vinna gehör för sitt påstående om äganderätt på det sätt som omtalas i lagrummets första punkt, kan han visserligen även senare göra sin rätt gällande med verkan å den exekutiva auktionen eller, såvitt angår vederlaget för egendomen, köpeskillingsfördelningen. Förutsättning härför är dock enligt härskande tolkning till en början, att utmätningen överklagas, i syfte att antingen omedelbart få densamma undanröjd eller i allt fall erhålla sådan hänvisning att stämma som omförmäles i sagda paragraf. Det räcker således icke, att tredje man för talan allenast mot auktionen resp. fördelningen (eller eventuellt mot förslaget till fördelning, jfr särskilt 140, 141, 145 och 213 §§ UL).28 Men vidare: tredje man är icke, såsom möjligen formuleringen av vissa uttalanden i doktrinen skulle kunna förleda en att tro, garderad mot att en utan hänsyn till hans äganderätt förrättad auktion eller köpeskillingsfördelning blir beståndande ens för det fall att han överklagar såväl utmätningen som ock auktionen resp. auktionen och fördelningen. Han måste för att i det exekutiva förfarandet säkra sin rätt utverka, att överhuvud någon auktions- eller fördelningsförrättning icke kommer till stånd; om överklagande av en sådan blir ju då aldrig tal. Detta sker genom att, på hans yrkande vid utmätningens överklagande, högre myndighet förordnar om inhibition av vidare verkställighet, till förhindrande alltså av auktionen resp. åtminstone fördelningen. Har sålunda utmätningen överklagats så sent, att auktionen icke kunnat till följd av ett inhibitionsförordnande inställas utan hållits, kan tredje man icke genom att föra talan förutom
501, HASSLER s. 366).
mot utmätningen även mot själva auktionen bringa denna på fall; det mesta han kan uppnå är att han får betalning ur vederlaget för den utmätta egendomen (se t. ex. NJA 1912 s. 122). Detta bekräftas av ett representativt rättsfall, NJA 1917 s. 371.29 Och på motsvarande sätt gäller, att om ännu vid den tidpunkt fördelningen äger rum något inhibitionsbeslut icke meddelats, tredje man förlorar alla möjligheter att värja sig mot utmätningsborgenären; han är då, fastän någon bestämd tid inom vilken överklagande skall ske för hans del icke finnes stadgad, för sent ute, NJA 1924 s. 366, SvJT 1933 rf. s. 41.30 Det är alltså meningslöst för en tredje man, som först efter fördelningen blivit underkunnig om att honom tillhörig egendom utmätts för annans persons gäld, att överklaga utmätningen och erhålla hänvisning att stämma. — Man kan kanske undra över att den omständigheten att till följd av avsaknad av föregående inhibitionsbeslut den exekutiva auktionen faktiskt förrättats skall medföra en sådan rättsförlust för tredje man, då denne reagerat och i och för sig haft rätt att reagera mot auktionen genom dess överklagande. Häremot kommer dock i betraktande, att varken en utmätning eller en exekutiv auktion å lös egendom vinner laga kraft mot tredje man med utgången av någon i lagen fastställd tid, varför behov föreligger att i annan — nu beskriven — ordning begränsa tredje mans möjligheter att angripa förrättningen.
Den hårdhet som anmärkta reglering innebär ur tredje mans synpunkt mildras i viss utsträckning, om tredje man, när han sålunda icke förmår hävda sin äganderätt mot utmätningsborgenären, i gengäld kan med framgång föra vindikationstalan mot inroparen av egendomen å den exekutiva auktionen,31 låt vara med den stora begränsning som föranledes av allmänna rättsregler om godtrosförvärv enligt 11:4 och 12: 4 HB, vid tvesalu o. s. v. Hur det helt allmänt förhåller sig med vindikationsanspråk mot inropare av egendom å exekutiv auktion är emellertid trots viss rättspraxis på området icke helt utrett. Man kunde vara frestad att antaga, att den som vid en sådan offentlig förrättning
som en exekutiv auktion inropar egendom utan vidare vore säkrad mot rätte ägarens vindikationsanspråk. Detta är dock som bekant icke svensk rätts ståndpunkt. Klart är väl sålunda — men det hör strängt taget icke till vårt ämne — att egendom kan komma att frånvindiceras en inropare i lägen, som av den orsaken ej äro hänförliga under — och ej heller de facto underkastats — regleringen i 69 § UL, att egendomen på grund av antingen sin egen beskaffenhet32 eller sin belägenhet (besittningen hos annan än gäldenären) ej är i gäldenärens bo i lagrummets mening, NJA 1908 s. 331.33 Härmed överensstämmer, att om för A:s fordran hos B utmätts en fordringsrättighet (ej grundad å löpande förbindelse eller annat presentationspapper), som ansetts tillkomma B gentemot C men varav D i verkligheten är ägare, går D icke genom utmätningen och det efterföljande exekutiva förfarandet miste om sin fordringsrätt mot C utan är gentemot honom fortfarande rätt borgenär, NJA 1926 s. 26, jfr 1897 s. 336 samt 1940 s. 388 (väl i en särställning på grund av målets beskaffenhet), ett förhållande som naturligen dock ej utgör hinder för D att, om han så önskar, i utmätningsärendet hävda
sin äganderätt till fordringen, se t. ex. NJA 1902 s. 135.34 — Vad som för vårt ämne närmast intresserar är emellertid frågan, huruvida vindikationstalan mot inroparen står tredje man-rätte ägaren till buds jämväl när situationen verkligen bör bedömas enligt 69 § UL men tredje man icke förfarit i enlighet med lagbudet och förty förlorat sin rätt i förhållande till utmätningsborgenären. Ja, man synes icke ha belägg för att vindikationsrätt tillerkänts tredje man, då denne underlåtit att efterkomma en sådan enligt 69 § rätteligen meddelad hänvisning att stämma varigenom han kunnat freda sin egendom från utmätningsborgenärens angrepp (eller då vederbörande i rättegång i anledning av dylik hänvisning fått sin talan ogillad). Lika litet synes man ha stöd för att en tredje man, som underlåtit att jämlikt 69 § genom utmätningens överklagande och påyrkande av inhibition i samband därmed rädda sin äganderätt i det exekutiva förfarandet, där detta varit honom möjligt, skulle kunna reparera sin försummelse vindikationsvägen.35 Åtminstone såtillvida utgör alltså sagda lagbud ett hinder att utan vidare utnyttja vanliga vindikationsregler, något som ock, på sätt Hellner a. a. utvecklat, kan vara resonligt nog. Men om tredje man förlorat sin egendom i det exekutiva förfarandet under sådana särskilda omständigheter som förut beskrivits — auktionen eller fördelningen har skett på så tidigt stadium att en procedur i enlighet med 69 § UL icke haft några utsikter att leda till resultat — finnes möjlighet att ur rättspraxis utläsa benägenhet att godtaga vindikationsrätten i fråga, NJA 1920 s. 285 (jfr TfR 1923 s. 373 f.), 1924 s. 366 (4 st. i HD:s dom), SvJT 1922 rf. s. 49. Denna praxis är dock ingalunda entydig.36
Om nu emellertid, såsom i vårt förutsatta fall är händelsen, tredje mans förvärv följt efter utmätningen — å tid då denna enligt överexekutors visserligen sedermera i högre instans upphävda förklaring varit förfallen — torde man icke vara strikt bunden av regleringen i 69 § UL, även om denna i och för sig skulle med hänsyn till egendomens art och belägenhet varit att tillämpa, utan har blott att vid behov analogt utnyttja densamma. Något krav på att själva utmätningen skall överklagas för att tredje man skall kunna skydda sin äganderätt lär ej behöva uppställas. Utmätningen var ju i förevarande läge, när den skedde, lagligen beskaffad. Och man har måhända ej heller tillräckligt stöd för att fordra ett överklagande av det förfarande, varigenom utmätningsmyndigheten efter utmätningens återupplivande först tog befattning med egendomen (en ny utmätningsförklaring är ju, enligt vad ovan antagits, icke nödvändig). Det vore väl nog, att talan föres mot auktionen resp. i förekommande fall förslaget till köpeskillingsfördelning. Inom ramen för detta förfarande borde hänvisning kunna ges tredje man att efter stämning utföra sin talan mot utmätningsborgenären och gäldenären. Sedan åter fördelning av köpeskillingen skett, lär tredje man icke längre i det exekutiva förfarandet vara i stånd att genomdriva skydd för sin rätt. Men möjligheten att vindicera egendomen från inroparen å den exekutiva auktionen, med tillämpning av allmänna rättsregler, torde då stå honom öppen.37
Hjalmar Karlgren