FRÅN LAGSTIFTNINGSARBETET
Omläggning av juristutbildningen
I prop. 1957 nr 86 har K. M:t för riksdagen framlagt förslag angående omläggning av den juridiska och samhällsvetenskapliga utbildningen. Förslaget avser, att vi liksom hittills skall ha tre grundläggande examina för juridisk eller samhällsvetenskaplig utbildning, nämligen 1) en juridisk examen, juris kandidatexamen, 2) en examen avseende kombinerad juridisk och samhällsvetenskaplig utbildning, nuvarande statsvetenskaplig-juridisk examen i fortsättningen benämnd juridisksamhällsvetenskaplig examen, samt 3) en enbart på samhällsvetenskapliga studier inriktad examen, nuvarande statsvetenskaplig-filosofisk examen i fortsättningen benämnd filosofisk-samhällsvetenskaplig examen.
Utredningsarbetet har bedrivits i tre etapper. 1949 års kommitté för den juridiska och samhällsvetenskapliga utbildningen (professor RAGNAR BERGENDAL ordförande) framlade betänkande 1953 (SOU 1953: 15 och 16; jfr SvJT 1953 s. 737). Före avgivande av sitt utlåtande bereddes universitetskanslern tillfälle att taga del av remissyttrandena över kommitténs förslag. Kanslerns utlåtande i december 1954 innehöll ett självständigt, helt utarbetat förslag (se SvJT 1955 s. 279). I april 1956 tillkallades professorerna FOLKE SCHMIDT och NILS STJERNQUIST att biträda med en översyn av föreliggande förslag. Utredningsmännen avgav d. 8 febr. 1957 en promemoria angående omläggning av den juridiska och samhällsvetenskapliga utbildningen. Utredningsmännens huvudarbete avsåg juridisk-samhällsvetenskaplig examen och filosofisksamhällsvetenskaplig examen. Utgångspunkten för arbetet var nämligen att kanslerns förslag till juris kandidatexamen, som vunnit anslutning av samtliga lärare vid de juridiska fakulteterna, skulle i det väsentliga lämnas orubbat. Till grund för propositionen ligger utredningsmännens förslag. Beträffande personalorganisationen har dock departementschefen företagit vissa nedskärningar.
J u r i s k a n d i d a t e x a m e n skall behålla sin nuvarande ställning som examen för blivande domare, advokater samt för åklagare i högre tjänsteställning. Det förutsättes, att tjänster i förvaltningen också i fortsättningen skall komma att i stor utsträckning rekryteras av juris kandidater. Studietiden skall enligt förslaget vara densamma som för närvarande eller nio terminer.
Juris kandidatexamen får enligt kanslersförslaget med de jämkningar däri som förordats av utredningsmännen följande utseende.
Termin
|
Ämne
|
Antal studiemånader
|
---|---|---|
1
|
Propedeutisk kurs i juridik utbyggd med 8 rättsvetenskapliga och 8 samhällsvetenskapliga föreläsningar
|
2 1/2
|
|
Samhälls- och företagsekonomi (början)
|
2 1/2
|
2
|
Samhälls- och företagsekonomi (avslutning)
|
2 1/2
|
|
Rättshistoria
|
2 1/2
|
Termin
|
Ämne
|
Antal studiemånader
|
---|---|---|
3
|
Civilrätt I (allmän civilrätt och lösegendomsrätt)
|
5
|
4
|
Civilrätt II
|
5
|
5
|
Civilrätt III
|
2 1/2
|
|
Straffrätt (jämte kurser i hjälpvetenskaper) (början)
|
|
6
|
Straffrätt (jämte kurser i hjälpvetenskaper) (avslutning)
|
1 1/2
|
|
Processrätt
|
3 1/2
|
7
|
Offentlig rätt
|
5
|
8
|
Finansrätt
|
2 1/2
|
|
Internationell privaträtt
|
3/4
|
|
Allmän rättslära
|
1 3/4
|
9
|
Tillämpade studier i antingen juridiskt ämne eller
dylikt ämne med anknytning till samhällsvetenskapligt ämne eller visst samhällsvetenskap-
ligt ämne
|
5
|
Departementschefen betonar metodsynpunkten mot bakgrunden, att den hastiga utvecklingen av lagstiftningen på nära nog alla områden gör det nödvändigt att företaga en gallring bland de rättsområden, som de studerande skall inhämta för examen, och att nedskära kravet på minneskunskaper. Utbildningen bör inriktas på att den studerande skall lära sig hur han på egen hand skall kunna skaffa sig kännedom om det riktiga innehållet i lagar och andra författningar jämte rättspraxis på olika områden. Undervisningen bör läggas så att de vetenskapliga momenten ägnas större uppmärksamhet än hittills.
Tanken är, att den studerande skall få den första skolningen i juridisk metod redan i samband med tillämpningsövningar i anknytning till undervisningen i de olika ämnena. I den sista delen av examen skall ingå ett teoretiskt metodämne, den allmänna rättsläran. Detta nya ämne är icke att likställa med rättsfilosofi utan skall vara ett rent juridiskt ämne med tyngdpunkten förlagd till de för alla ämnen gemensamma metod frågorna, såsom frågor om lagskrivnings- och lagtolkningsteknik. Den sista eller nionde terminen skall anslås åt tillämpade studier inom ett begränsat valfritt område. De tillämpade studierna skall som regel avse något av de positivrättsliga examensämnena. Den studerande skall få tillfälle att summera ihop sina vid studier av enskilda ämnen förvärvade insikter vid ett försök att behandla och lösa sådana relativt kvalificerade problem som möter i juristens verksamhet. Det är sålunda fråga om att befästa den studerandes förmåga att självständigt arbeta med lagstiftning, rättspraxis och annat juridiskt material. Utredningsmännen tänker sig, att den studerande skall redovisa uppgifter vid minst två seminarieövningar, den ena gången som referent vid en diskussion av exempelvis ett lagförslag eller en vetenskaplig framställning, den andra gången som författare av en seminarieuppsats.
Samhällsvetenskaperna har enligt den nuvarande examensstadgan en