Replik
Diskussionen gäller barnavårdskommitténs förslag till bestämmelse om tystnadsplikt, som har följande utformning: »Vad i barnavårdsärende förekommit rörande enskilds personliga förhållanden må icke yppas för obehörig». Ett stadgande om straff för den som bryter mot tystnadsplikten föreslås även. Av motiveringen till förslaget framgår att enligt kommitténs mening tystnadsplikten bör gälla för envar, som varaktigt eller tillfälligt är verksam inom samhällets barnavård. Genom kommitténs formulering har emellertid tystnadsplikten icke begränsats till dem som på ett eller annat sätt i tjänsten får kännedom om enskilds personliga förhållanden. Kommittén uttalar härom att »även utomstående underkastas alltså en tystnadsplikt, och denna kommer att omfatta vad honom veterligt i barnavårdsärende förekommit rörande annans personliga förhållanden» (s. 153 i betänkandet). Att kommittén härigenom föreslagit en omfattande straffsanktionerad tystnadsplikt utan klara avgränsningar kan icke bestridas och förnekas för övrigt icke heller i hovrättsrådet NYMANS inlägg.
Kommittén har som motivering för sitt förslag anfört, att en lika omfattande tystnadsplikt genom socialhjälpslagen införts beträffande socialvårdsärenden. Hur socialhjälpslagen skall tolkas på denna punkt kan man självfallet ha olika meningar om.1 Jag har för min del uttalat den uppfattningen, att tanken knappast varit att ge tystnadsplikten en så vidsträckt omfattning som barnavårdskommittén antagit. Ett klarläggande av vad som varit lagstiftarens intentioner på denna punkt vore av värde. Det torde annars vara risk för att barnavårdskommitténs