Sättet att polemisera
Med de följande raderna vill jag vädja till mina yrkesbröder att i diskussioner inför offentligheten söka undvika att tillvita sina meningsmotståndare klandervärda motiv.
Vad som föranlett mig till denna vädjan är två inlägg i dagspressen denna sommar.
Det ena är en artikel av hovrättsrådet PER-ERIK FURST i Dagens Nyheter för d. 3 aug. Artikeln utgör en replik till mig, sedan jag sökt bemöta ett av honom i samma tidning framställt påstående att hos människan skulle finnas en vedergällningsdrift, som han karakteriserade såsom »en ursprunglig, självbevarande drift» och jämförde med sexualdriften. I den ifrågavarande artikeln heter det:
»Jag är på det klara med att parallellen sexualdrift-vedergällningsdrift är tacksam att angripa. Jag gav den en så tillspetsad form huvudsakligen därför att jag tyckte det fanns skäl att äntligen försöka rycka av de ledande kriminalpolitikerna den radikala glorian. Ivar Strahls genmäle ger mig intrycket att parallellen gott och väl håller, i varje fall för detta ändamål och antagligen en bra bit längre. Ivar Strahl avfärdar hämndbegäret med att det är vanligt men därför icke aktningsvärt. Han tror. Och han fördömer, såsom det anstår en god viktorian. Men han vet tydligen föga. Och det verkar som om han inte vill (spärrat i DN) veta. Varför? Antagligen gäller den i dylika fall sedvanliga förklaringen att vetandet skulle kunna visa att tron är felaktig.»
Denna offentligen framförda beskyllning, att jag, professor i straffrätt, icke skulle önska kunskap i en fråga som hör till mitt ämne, emedan sanningen skulle kunna visa att mina åsikter äro felaktiga, har jag svårt att bemöta. Det är ju mera sällan som man kan visa att man har god vilja om också förmåga skulle saknas. Jag kan emellertid icke se, att jag i någon mån givit anledning till beskyllningen.