Pressdebatt om strafflagberedningens förslag till skyddslag
Under sommaren och hösten har i dagspressen förts en ganska livlig debatt med anledning av strafflagberedningens slutbetänkande, Skyddslag. Debatten har icke så mycket gällt de åtgärder beredningen föreslagit som fastmera beredningens syn på kriminalitetsproblemet och beredningens anslutning till den under senare tid förda kriminalpolitiken.
Att sådana frågor debatteras i dagspressen bör i mitt tycke anses tacknämligt. Jag skall tillåta mig att redogöra för debatten i de delar som förefaller mig ha största intresset och att också i korthet ange min egen uppfattning i de däri behandlade spörsmålen. Min avsikt är ej blott att lämna en redogörelse utan också att göra ett debattinlägg. Att jag därvid kommer att försvara beredningen mot den delvis skarpa kritik som förekommit får ses mot bakgrunden av att jag varit ledamot av beredningen och tagit verksam del i författandet av åtskilligt som kritiseras.
Vad som framkallat kritikerna är framför allt en förklarlig oro och irritation över brottslighetens tillväxt. Såvitt statistiken utvisar är denna, jämfört med nivån år 1913 eller under mellankrigstiden, mycket stark i vad avser förmögenhetsbrotten, i synnerhet bland de unga. Vissa andra brottsgrupper visar en mindre oroande utveckling; misshandelsbrotten har, jämfört med 1913 års tal, minskat bland dem som fyllt 18 år. De senaste årens uppgifter i polisstatistiken visar en kraftig uppgång av tillgreppsbrotten.
I en artikel i Svenska Dagbladet 29/7 skriver prof. KARL OLIVECRONA:
»Strafflagberedningen redogör i motiven — på grundval av en utförlig och högst intressant statistisk bilaga — för brottslighetens omfattning och utveckling. Det framhålles att de senaste åren medfört en fortgående stegring av brottsfrekvensen. Men beredningen säger sig icke vilja försöka ge någon förklaring till att brottsligheten utvecklat sig så som skett. Beträffande förhållandena efter kriget framhålles endast en enda omständighet, nämligen den starka förskjutning av befolkningen från landsbygd till stad som ägt rum sedan 1940. Den möjligheten att ökningen av brottsligheten kan sammanhänga med att brott i stor utsträckning icke bestraffas blir ej föremål för något omnämnande. Beredningen bortser alltså helt från denna möjlighet. Häri har man i själva verket att finna en tyst förutsättning för hela förslaget. Om man på allvar räknade med att den kriminalpolitik som bedrivits under senaste decennierna kunde ha bidragit till att brottsligheten ökat så som skett, så kunde man väl icke föreslagit att statsmakterna nu skulle ta ytterligare ett stort steg i samma riktning.
Här saknas vissa reflexioner, som skulle vara högst naturliga. Tiden borde vara inne att stanna och ägna någon uppmärksamhet åt frågan om följderna av de kriminalpolitiska experiment som bedrivits i vårt land under de senaste decennierna. Ingen förnuftig människa vill väl förorda straff i större omfattning än som är nödvändigt för uppehållande av den allmänna laglydnaden och rättssäkerheten. Men innan man går in för att ytterligare ge efter på straffet, borde man kunna känna sig någorlunda säker på att detta kan ske utan risk för att kriminaliteten avsevärt ökas eller förvärras. I beredningens betänkande finnes emellertid icke den ringaste ansats till någon undersökning av detta problem. Frågan blir inte ens ställd.